Arıkan saat ve OPTİK

Hep Daha İleri

 

Silmo İstanbul ile Türkiye bulunduğu coğrafya için güçlü bir tedarikçi haline gelmiştir. Sektördeki en güncel trendleri görmek, sektöre destek veren yan sektörleri tanımak ve yeni müşteriler bulmak için Silmo İstanbul en doğru adrestir.

Bir çatı altında birkaç şirket ve faaliyetiniz mevcut. Hangi meslek gruplarına hizmet veriyorsunuz ve optik sektörü ile yolunuz ne zaman kesişti?
İlginiz için ben teşekkür ederim. Şirketimiz faaliyetine 1985 yılında Tahtakale’de saat ticareti ile başladı. Uzun yıllar sadece saat sektöründe faaliyet gösterdikten sonra 2005 yılında lisanslı çocuk gözlükleri üretim ve satışı ile gözlük sektörüne giriş yaptık. Ardından dünyaca ünlü spor markası Slazenger ve moda markası Lee Cooper’ın üretim ve satış lisanslarını aldık ve gözlük portföyümüzü kendi markalarımız olan Belmond ve Quantum ile genişlettik. Şu anda dört markamız ile pazarda hatırı sayılır bir büyüklüğe ulaşmış durumdayız. 2013 yılında perakende sektörüne ilk adımımızı attık ardından 2019 yılında Konyalı Saat mağaza zincirini bünyemize katarak istikrarlı bir şekilde büyümeye devam ediyoruz.

Hem optik hem de saat sektöründe hizmet vermek çok akılcı bir yaklaşım. İki sektörün farklılıkları ve şirketlerin birbirine katkıları nelerdir?
İki ürün grubu da aksesuar kategorisine girdiği için faaliyetlerimiz her zaman birbirini besledi ve destekledi. İki sektörde faaliyet göstermemiz ayrıca lisans haklarını aldığımız uluslararası markalar nezdinde de daima olumlu bir etki yarattı. Ayrıca yaptığımız marka yatırımları iki ürün grubuna da desteklediği için geri dönüşleri tek kategoriye göre daha fazla oluyor. Benzerlikleri olmakla birlikte iki kategoride ayrı ayrı uzmanlık isteyen, kendine özgü dinamikleri olan detaylı sektörler. Biz de bu nedenle işlerimizi alanlarında uzmanlaşmış farklı ekiplerle yönetiyoruz. Güneş gözlüğü aynı zamanda aksesuar olma niteliğiyle saate benzese de optik gözlükler sağlık ürünü olduğu, uzmanlaşmış optik mağazalarında satıldığı ve regülasyonları farklı olduğu için çok farklı bir ürün grubu.

Biraz da markalardan bahsedelim. Optik sektörüne hangi markalar ile hizmet veriyorsunuz ve bu markaların koleksiyonlarını nasıl oluşturuyorsunuz?
Farklı yaşam tarzlarına, beğenilere ve yaşa hitap eden 4 farklı gözlük markamız bulunmakta, lisans haklarına sahip olduğumuz Lee Cooper ve Slazenger markaları dünyaca tanınan ve 100 yılı aşan geçmişleri olan prestijli markalar. Quantum ve Belmond ise kendi markalarımız. Markalarımızın hepsinin koleksiyonlarını oluştururken ilgili markanın hedef kitlesine, imajına ve rekabete uygun olmasına büyük özen gösteriyoruz. Her biri konusunda uzmanlaşmış tasarım, tedarik ve ürün yönetimi ekibimizle dikkatli ve özenli bir çalışma gerçekleştiriyoruz. Uzak Doğu’da yer alan, üretim kaliteleri ile ön plana çıkan farklı tedarikçilerimize ürettirip, Türkiye’ye ithalatını gerçekleştiriyoruz.

Türkiye’de üretim yaptırıyor musunuz? Yerli üretimin gelişimi hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
Şu anda yerli üretim yaptırmıyoruz. Son yıllarda yerli üreticilerimiz kalitelerini ve kapasitelerini oldukça artırdılar, hepsini yakından takip ediyoruz ve gösterdikleri başarıdan dolayı kendilerini tebrik ederim. Önümüzdeki yıllarda ihtiyaçlar dahilinde yerli üreticilerimizle işbirliği yapabiliriz.

Yeni markalar, yeni projeler hatta yeni sektörlerde yatırımlar yapmayı düşünüyor musunuz?
Şu anda mevcut sektörlerimize ve markalarımıza konsantre olmuş durumdayız. Bu sektörlerde hem yurtiçi hem de yurt dışı pazar payımızı artırmaya ve yaptığımız işleri daha da mükemmel yapmaya, iş ortaklarımıza verdiğimiz hizmetin kalitesini artırmaya odaklandık.

Geçen yıl Quantum markasının tanıtımı için şarkıcı Teoman ile yapmış olduğunuz lansman çok ses getirdi. 2023’te de anlaşmanız devam ediyor mu?
Teoman ile Quantum markamız birbirine çok yakıştı. Kendisi Quantum gözlüklerini o kadar çok beğendi ki reklam çekimleri dışında günlük hayatında da markamızın ürünlerini tercih ediyor. Bu iletişim çalışmaları satışlarımıza da ivme kazandırdı. 2023 yılında Teoman ile yaptığımız iletişim çalışmalarımıza devam etme kararı aldık. Keyifli bir iletişim kampanyası ile markamızın bilinirliğini ve bayilerimizin satışını artırmaya yönelik çalışmalara devam edeceğiz.

Son yıllarda rekabet koşulları oldukça zorlaştı. Pazarlama ve satış için hangi iletişim araçlarını daha efektif buluyorsunuz?
Özellikle iletişim alanında yaptığımız atılımlar bu sene oldukça ses getirdi. Biraz önce konuştuğumuz Teoman X Quantum iş birliğimizi bunlardan bir tanesine örnek verebiliriz. 2022 güneş sezonunda dijital, TV ve açık hava reklamları da markalarımız açısından fazlasıyla efektif oldu. Dijital ve sosyal medya iletişimi günümüz koşullarında olmazsa olmaz, yıl boyunca bu mecralarda iletişimimiz devam ediyor. Bayilerimize yönelik yaptığımız ticari pazarlama çalışmalarına da çok değer veriyoruz. Özellikle onların mağazalarında markalarımızı ön plana çıkaracak görsel uygulamalar ve promosyon malzemeleri, markalarımızı anlatıp yeni ürünlerimizi sunduğumuz bayi toplantımız, kooperatiflerin organizasyonlarına ve Silmo İstanbul Optik Fuarı’na katılımımız bayi iletişimimizin gelenekselleşen unsurları oldu.

 Geçtiğimiz yıl içerisinde yapılan İstanbul Ticaret Odası seçimlerinde Gözlükçülük ve Saatçilik Meslek Komite Başkanı seçildiniz. Sizi yürekten tebrik ediyor ve destekliyoruz. Sektörde sorun olarak gördüğünüz ve düzeltilmesi gereken konular nelerdir? Sektörümüzün geleceği için neler yapmak ya da yapmamak lazım?
Bana ve komite üyelerine verdikleri destek için tüm sektör paydaşlarımıza teşekkür ederim. Yerli üretim yapan firmalarımızın da ithalat yapan bizim gibi firmaların da farklı sorunları var, amacımız sektörün tüm sorunlarını ele alıp, tüm paydaşlarla sektörümüzü geliştirmek ve özellikle uluslararası pazarlarda firmalarımızın rekabet gücünü artırmak. İthalat yapan firmaların en büyük sorunu ithalata getirilen ek vergiler, bu vergiler maalesef maliyetlerimizi ciddi şekilde artırıyor. Ek vergiler Avrupa markalarını rekabette çok daha avantajlı hale getiriyor ve vatandaşlarımıza makul fiyatla kaliteli ürün sunmak konusunda bizleri çok zorluyor. Geçtiğimiz günlerde ithalatçı ve yerli üreticilerle ayrı ayrı toplantılar yaparak, ek vergilerin ithalatçıları ve üreticileri memnun edecek bir orana düşürülmesi konusunda ortak karara vardık. Bu ortak kararı dilekçe ile İTO yönetimine, Ticaret Bakanlığı’na sunulmak üzere ilettik. İTO ve Ticaret Bakanlığı’na ilettiğimiz diğer sektör sorunlarından da kısaca bahsetmek istiyorum. Gümrüklerde uygulanan testler; TAREKS, ihracatçıların yedek parçalar için ödediği %10’luk gümrük vergisinin düşürülmesi de öncelikli konularımız. Ayrıca, her yıl en az 30-35 yerli üretici optik firmamızın bireysel olarak katıldığı Silmo ve Mido Fuarlarına, odamız çatısı altında milli iştirak organize edilmesi de üzerinde çalıştığımız diğer bir konu. 

4-6 Şubat arası yapılacak olan Mido Fuarı’na katılacaksınız. Bu sizin ilk yabancı fuar deneyiminiz. Yurtdışında yapılan fuara katılma kararını nasıl verdiniz ve beklentiniz nelerdir?
Öncelikle Mido Fuarı ile başlayacağımız global serüvenimiz için oldukça heyecanlı olduğumuzu belirtmek isterim. Mido Fuarı’na uzun yıllardır trendleri takip etmek ve yeni üreticilerle tanışmak amacıyla ziyaretçi olarak katılıyorduk. Saat işimizde 60 ülkeye ihracat yapıyoruz. Saatte yakaladığımız ihracat başarısı ve deneyimini gözlük sektöründeki iddiamız ile birleştirmenin artık zamanı gelmişti. Bu yıl Mido Fuarı’nda sadece 40’a yakın ülke için lisans haklarını aldığımız Lee Cooper markamızın koleksiyonunu sergileyeceğiz ve odağımız Lee Cooper olacak, amacımız önümüzdeki yıllarda diğer markalarımızı da uluslararası pazarlara açmak. Bu yıl ayrıca Silmo Paris ve her yıl olduğu gibi Silmo İstanbul Optik Fuarı’na da katılmaya devam edeceğiz.

2013 yılından beri gerçekleşen Silmo İstanbul’da katılımcı olarak yer alıyorsunuz. Silmo İstanbul’un ve sektörün 10 yıl içerisindeki gelişimini değerlendirir misiniz?
Silmo İstanbul Optik Fuarı ilk yıllarda hem ziyaretçi hem de katılımcı anlamında yerel bir fuarken son yıllarda uluslararası fuar kategorisine ulaştı. Son birkaç yıldır gerek Balkan ülkeleri gerek ise Orta Doğu’dan pek çok ziyaretçi ağırlıyoruz standımızda. Bu da Türkiye’nin bulunduğu coğrafya için güçlü bir tedarikçi haline geldiğinin en somut kanıtı. Ayrıca geçen 10 yılda hem katılımcı firmaların hem de organizatör olarak sizlerin deneyimleri arttı. Silmo İstanbul Optik Fuarı artık kendini kanıtlamış, sektöre çok ciddi ivme kazandıran bir organizasyon. Sektördeki en güncel trendleri görmek, sektöre destek veren yan sektörleri tanımak, yeni müşteriler bulmak için vazgeçilmez bir organizasyon bizim için.

4 Your Eyes Optik Magazin dergisi 2023 itibarı ile “Dijital Yayın” ile devam edecek. Bu köklü yenilik hakkındaki düşüncelerinizi alabilir miyiz?
Her şeyde olduğu gibi yayıncılık sektörü de çağa uyum sağlıyor. Abonelerin bulundukları her yerden dijital olarak dergiye ulaşmasının çok büyük bir avantaj olduğunu düşünüyorum. Aynı zamanda kağıt tüketiminin azalması kesinlikle çevreci de bir yaklaşım.  Bu sebeplerle yapılan bu değişikliği Arıkan olarak destekliyoruz. Eskiden olduğu gibi takipte kalmaya, haber ve ilanlarımızla dergide yer almaya devam edeceğiz.

Şubat 2023

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir