İngiliz Kraliyet Ailesi’nin resmi otomobil tedarikçisi ünvanını taşıyan dünyaca ünlü Jaguar, lüks ve dayanıklı ürünleri sunabilmek amacıyla tutkunun gücünden doğdu.
Jaguar’ın temelleri atılıyor
Jaguar’ın hikayesi William Lyons ve William Walmsley isimli iki motosiklet tutkununun 1922 yılında İngiltere merkezli olarak Swallow Sidecar şirketini kurmasıyla başladı. Jaguar marka adı ancak 23 Mart 1945’e gelindiğinde yapılan genel kurul toplantısı sonucunda değişti ve Swallow Sidecar, Jaguar Cars oldu. Şirket Kurucularından William Lyons Jaguar adının çok daha ayırt edici olduğunu, benzer herhangi bir yabancı marka adıyla ilişkilendirilmeyip karıştırılmayacağını düşündüğünden ileride efsanevi olacak Jaguar’ın isim babası olmuş oldu.
Bu süre zarfında kuvvetli motorlarıyla performansa ve zarafete dayalı lüks otomobilleri beğenilere sunmaya devam eden Jaguar, 1950’lere kadar İkinci Dünya Savaşı ve hükümet tarafından üreticilere başta çelik olmak üzere yaşatılan malzeme sıkıntısı yüzünden birçok üretici marka gibi çok da parlak bir dönem geçirmedi. Yine de Jaguar, Lyons’un “paranın karşılığı” mantığını adeta somutlaştıran Jaguar XK120 (1948-54), Jaguar XK140 (1954-57), Jaguar XK150 (1957-61) ve Jaguar E-Type (1961-75) gibi bir dizi başarılı göz alıcı spor otomobili piyasaya sunarak adından söz ettirmeyi başardı. Markanın spor otomobilleri uluslararası yarışlarda başarılı oldu ve bu yarışlardan elde edilen birincilikler 1950’lerde şirketin ürünlerinin mühendislik bütünlüğünü kanıtlamak için izlenen bir yol oldu. Jaguar’ın motor sporlarındaki uzun tarihindeki en gurur verici anlardan ikisi, ilki 1951’de ve ikincisi 1953’te olmak üzere Le Mans 24 saat yarışını kazanmaktı. 1955 Le Mans zaferi, tarihteki en kötü motor sporları kazasına sahne olması nedeniyle gölgede kalmıştır. Daha sonra İskoç yarış takımı Ecurie Ecosse’un elinde 1956 ve 1957’de Jaguar hanesine iki galibiyet daha ekledi.
Jaguar 1950 yılında, Tedarik Bakanlığı’ndan o sırada Daimler şirketi tarafından kullanılmakta olan Browns Lane, Allesley, Coventry’deki iki fabrikasını kiralamayı kabul etti ve sonraki on iki ay içinde Foleshill’den yeni tesise taşındı. Jaguar Daimler’i 1960 yılında BSA’dan satın aldı. Jaguar, 1960’ların sonlarından itibaren Daimler markası ile birlikte en lüks galerilerdeki yerini almayı sürdürdü.
Pressed Steel şirketi Jaguar’ın tüm monokok gövdelerini üretiyordu. Mekanik aksamın tedarik ve montajını ise Jaguar’a bırakmıştı. 1965 yılının ortalarında Austin-Morris birleşimi olan British Motor Corporation (BMC) Pressed Steel’i satın aldı. Kurucu Ortak William Lyons, kısmen devam eden karoser tedarikine yönelik tehdit, kısmen de yaşı ve varisinin olmaması nedeniyle Jaguar’ın geleceği konusunda endişelenmeye başladı. Bu nedenle BMC’nin British Motor holdingini kurmak üzere Jaguar ile birleşme teklifini kabul etti. 11 Temmuz 1965’te Londra’daki Great Eastern Hotel’de düzenlenen basın toplantısında Lyons ve BMC başkanı George Harriman, Jaguar Şirketler Grubu, British Motor Holdings olarak adlandırılacak ortak bir holding şirketinin kurulmasına yönelik ilk adım olarak British Motor Corporation ile birleşeceğini açıkladı. Zamanla BMC adını 1966 sonunda British Motor Holdings olarak değiştirdi. Sonuç olarak 1968 yılında yeni bir holding şirketi olan British Leyland Motor Corporation ortaya çıktı, ancak bu kombinasyon başarılı olamadı. Yönetim Kurulunun aldığı kötü kararların bu başarısızlıkta etkili olmasının yanı sıra, Austin-Morris bölümünün mali zorlukları Ryder Raporu’na yansıtması 1975’te etkin bir şekilde kamulaştırılmasına yol açtı.
Sonraki birkaç yıl içinde, grubun birçok ürününe gösterilen düşük saygı nedeniyle, özellikle Jaguar’ın grubun bir parçası olarak kalması durumunda, Jaguarlar da dahil olmak üzere yeni modellerin geliştirilmesi ve üretimine başlanması için yeterli sermaye sağlanamayacağı anlaşıldı. Temmuz 1984’te Jaguar ayrı bir şirket olarak borsaya açıldı. Thatcher hükümetinin birçok özelleştirmesinden biri de bu oldu ve Jaguar kendi sicilini oluşturdu. 1980’de Başkanlığa getirilen Sir John Egan, özelleştirmeden hemen sonra Jaguar’ın eşi benzeri görülmemiş refahını sağlayan isim olarak markanın tarihine adını yazdırdı. 1986 yılının başlarında Egan, Jaguar’ın daha fazla otomobil satmasını engelleyen kalite kontrol, geciken teslimat programları, zayıf verimlilik gibi ana sorunları çözdüğünü bildirdi. Maliyetleri düşürmek için şirketin yaklaşık 10.000 çalışanının üçte birini işten çıkardı. Sir John Egan ayrıca Jaguar’ın kalitesini iyileştirme çabalarını da yoğunlaştırdı. Amerika Birleşik Devletleri’ndeki fiyat artışları ise elverişli döviz kuru ile maskelendi.