Performans ve Stil

Kevin Plank futbol sahasında karşılaştığı bir sorundan yola çıkarak, spor ve hareket tutkunlarının giyim alışkanlıklarını tamamen değiştiren global bir yaşam tarzı markası yarattı…

Her şey üstün bir tişört yapmak için basit bir planla başladı. Sıkıştırma sağlayan ve teri emmek yerine cildinizden uzaklaştıran bir tişört… Sıcaklığı düzenlemek ve performansı artırmak için vücudunuzla birlikte çalışan bir tişört… Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Maryland Üniversitesi’nde 1996 yılında henüz 23 yaşında olan futbol oyuncusu Kevin Plank, futbol sahasında doğan bir fikri, sporcuların giyim tarzını tepeden tırnağa değiştiren yepyeni bir noktaya getirdi. Plank, futbol oynadığı günlerde terden sırılsıklam olmuş pamuklu tişörtlerini tekrar tekrar değiştirmek zorunda kalmaktan nefret ediyordu. Bu duruma çözüm bulma tutkusu, Under Armour’ın doğmasını sağladı. Şirketini bu isimle kuran Kevin Plank, sentetik kumaşların atletik faydaları üzerine yaptığı kapsamlı araştırmaların ardından, #0037 adını verdiği ilk ürünü Under Armour HeatGear tişörtünü tasarladı. Nemi emen performans lifleriyle tasarlanan tişört, sporcuların en acımasız sıcak koşullarda bile serin, kuru ve hafif kalmasını sağlıyordu. Washington DC’nin Georgetown mahallesindeki büyükannesinin bodrumunda çalışan Plank, devrim niteliğindeki bu ilk ürününü arabasının bagajından satarak Doğu Yakası’nı baştan aşağı dolaştı. 1996 yılının sonunda Plank, Under Armour için görev yapacak ilk ekibini kurmuş ve aynı yıl içerisinde toplam 17.000 dolarlık satış gerçekleştirmişti.

Yıldızı Parlıyor Under Armour, 1997 yılında sporcuları soğuk koşullarda sıcak, kuru ve hafif tutan ünlü ColdGear kumaşını ve ardından sporcuları aşırı uçlar arasında rahat ettiren AllSeasonGear serisini tanıttı. 1998’in sonunda Under Armour büyükannesinin bodrum katını aşarak Baltimore’da yepyeni bir merkeze ve depoya taşındı. 1999 yılında Kevin Plank ve ekibi, başrollerini Al Pacino ve Jamie Foxx’un paylaştığı Oliver Stone filmi Any Given Sunday’e ürün tedarik etmek üzere anlaştı. Filmde futbol takımı önemli sahnelerde Under Armour kıyafetleri ve aksesuarları giydi. Any Given Sunday’in yarattığı etkiden yararlanmanın inanılmaz bir fırsat olduğunu fark eden Plank, güçlü girişimci ruhuyla ESPN the Magazine’de ilk basılı reklamını satın aldı. O zamanlar bir risk olan bu hamle, farkındalık yaratarak ve satışlarda 750.000 dolarlık bir artış sağlayarak karşılığını verdi. Marka, 2002 yılında devam eden büyümesini desteklemek için küresel merkezini Baltimore’un güneyinde, tarihi İç Liman’da yer alan Tide Point bölgesindeki eski bir sabun fabrikasına taşıdı. Markanın popülerliği her geçen gün artarken, Kevin plank yine büyük oynayarak ilk TV kampanyasını 2003 yılında başlattı. Markayla özdeşleşen ‘Protect This House’ (Bu Evi Koru) sloganını kalıcı yapan bu reklam filminde, Maryland Üniversitesi’nin eski futbolcusu Eric ‘Big E’ Ogbogu ve bir grup genç sporcu, markanın sesini ve büyük tutkusunu daha önce hiç kimsenin görmediği bir şekilde ortaya koydu. Protect This House, sporcular için bir toplanma ve ekip ruhu çığlığı haline gelerek, Under Armour’ın marka bilinirliğini yadsınamaz ölçüde artırdı. Under Armour, kadınlara özel ilk serisi UA Women’ı 2003 yılında piyasaya sürdü. Marka, 2004 yılında erkek ve kız çocukları ile Outdoor sporcuları için özel seriler tanıttı. 18 Kasım 2005’te Under Armour halka açıldı ve beş yıl içinde ilk işlem gününde ikiye katlanan ilk ABD merkezli halka arz oldu. Under Armour, 2005 yılını 281 milyon dolar gelirle kapattı.

Ürün Yelpazesi Genişliyor
Under Armour, 2006 yılında sporcuyu tepeden tırnağa giydirmeyi hedefledi. Bu doğrultuda futbol kramponlarından oluşan Click-Clack serisini çıkararak, ürün yelpazesine ayakkabıları ekledi. Marka bu seri ile pazarın %23’ünü ele geçirdi. Bu muazzam başarının ardından krampon işini beyzbol, softbol ve lakros kramponlarını da kapsayacak şekilde genişletti. Under Armour 2008 yılında atletik ayakkabı pazarına resmi girişini simgeleyen performans spor ayakkabılarını tanıttı. Bu dönem aynı zamanda Under Armour, geleceğin NFL Hall-of-Famer’ı Ray Lewis, altın madalyalı kayakçı Lindsey Vonn, MMA Dünya Şampiyonu Georges St-Pierre ve liseden doğrudan bir Avrupa profesyonel ligine giden ilk ABD’li basketbol oyuncusu Brandon Jennings gibi birinci sınıf sporculardan oluşan seçkin bir kadroyu giydiriyordu. Under Armour, yeni ürün serileri ve yeni sporcu ortaklıkları kurarken, Amsterdam’daki eski Olimpiyat Stadyumu’nda yeni Avrupa merkezini açtı ve Annapolis, MD’de ilk markalı perakende mağazasını inşa etti. 2010 yılı, Under Armour’ın beş yıllık bir süre içinde gelirlerini neredeyse dört katına çıkararak yıllık gelirde 1 milyar doları aşmasıyla gerçekten inanılmaz bir finansal dönüm noktasıyla sona erdi.

Global Şöhret
Under Armour yıllar içinde ABD dışında güçlü bir varlık gösterme konusunda önemli adımlar attı. Marka, seçkin profesyonel takımlar ve oyuncularla yaptığı saha içi ortaklıklar sayesinde Japonya, Avrupa, Kanada ve Latin Amerika’daki sporcular arasında büyük bir ilgi gördü. Under Armour 2011 yılında Çin’de ilk marka mağazasını açtığında ve Barclays Premier League’den Tottenham Hotspur’un resmi teknik ortağı olduğunda uluslararası ayak izi hızla arttı. Tottenham Hotspur ortaklığı, Under Armour’ın bugüne kadarki en büyük bireysel takım anlaşmasıdır. 2011 yılı, markanın en büyük düşmanlarından biri olan pamukla olan uzun soluklu kavgasına son verdiği yıldır. Yıllarca ‘Pamuk Düşmanımızdır’ dedikten sonra Under Armour, hızlı kuruyan ve performans gösteren bir pamuklu giysi serisi Charged Cotton’u geliştirerek inovasyon konusundaki ününü daha da pekiştirdi. Charged Cotton’u, suya dayanıklı teknolojiyle sunan Charged Cotton Storm takip etti. 2012 ve 2013 yıllarında iki önemli Under Armour sporcusu anıtsal başarılarını kutladı. 2012 yazında, sporun en büyük uluslararası sahnesinde, Michael Phelps yedi madalya kazanarak ve madalya toplamını 18’i altın madalya olmak üzere 22’ye çıkararak tüm zamanların en çok madalya kazanan Olimpiyat sporcusu olarak mirasını sağlamlaştırdı. 2013 yılının Ocak ayında Ray Lewis, Baltimore Ravens adına ikinci Super Bowl yüzüğünü evine götürerek oyunun gelmiş geçmiş en iyi savunma oyuncularından biri olarak kariyerini tamamladı. İlk nem emici tişörtten 17 yıl sonra Under Armour inovasyonu, bir sporcu için büyük öneme sahip ilk performans izleme sistemi olan yepyeni Armour39’un lansmanını gerçekleştirdi. Under Armour, günümüzde 2 milyar dolara yaklaşan geliriyle performans ayakkabıları, giysileri ve aksesuarlarında dünya lideri olarak tanınmaktadır ve Kevin Plank’ın yarının bir sonraki büyük yeniliğini oluşturmaya yönelik hiç bitmeyen tutkusu ve adanmışlığı ile çizgisini korumaktadır.

Under Armour Eyewear
Under Armour, yenilikçiliğini gözlük dünyasına da taşıyarak hem spor meraklılarına hem de günlük stil arayanlara yönelik çerçeveler hazırlıyor. Under Armour, optik ve güneş gözlükleri için Brooklyn, New York merkezli olarak 1955 yılında kurulmuş ve 70’li yıllarda Jaguar ve Jordache gibi güçlü markaların optik ve güneş gözlüklerinin tasarımı, üretimi ve dağıtımını üstlenen Eyeking şirketi ile 2005 yılında imzaladığı lisans anlaşmasıyla büyük bir çıkış yakaladı. Gözlükleri için Eyeking ile olan işbirliğini 15 yıl sürdüren Under Armour Eyewear, 16 Aralık 2019’da imzaladığı küresel anlaşmayla İtalyan devi Safilo Group’un lisanlı markaları arasındaki yerini aldı.

Safilo Group ile işbirliği devam eden marka, stil, dayanıklılık ve performansı harmanlayan gözlük koleksiyonlarıyla dikkatleri üzerine çekiyor. Under Armour’ı diğerlerinden ayıran şey performansa yönelik bütünsel yaklaşımı olduğundan; marka sadece ürün yaratmakla kalmıyor, sporcuların ve aktif bireylerin karşılaştığı belirli ihtiyaçları ve zorlukları ele alan çözümleri üretmektedir. Bu sebeple Under Armour gözlük çerçeveleri sadece stil için değil, aynı zamanda fiziksel aktiviteler sırasında optimum performans için tasarlanmaktadır. Böylece kullanıcı yoğun hareketler sırasında dahi gözlüğün kaymasını önleyen kaymaz burun pedleri ile saplar ve üstün koruma sağlayan darbeye dayanıklı camlar gibi değerli özelliklerin konforunu da yaşamış oluyorlar. Performans, marka için en önemli öncelik olsa da, Under Armour Eyewear lüksten ve tarzdan da ödün vermiyor. Under Armour gözlük koleksiyonları çeşitli zevklere ve tercihlere yönelik özgün tasarımları ile global optik pazarındaki sağlam yerini korumaya devam ediyor.

Kronoloji:

1996
Maryland Üniversitesi’nde futbol oynayan Kevin Plank, teri emmek yerine vücuttan uzaklaştıran bir tişört fikrini geliştirerek Under Armour markasını kurdu. İlk ürünü olan HeatGear tişört, büyükannesinin bodrumunda tasarlandı ve satılmaya başlandı.

1997
Soğuk koşullarda sporcuları sıcak tutan ColdGear kumaşı ve sıcak-soğuk arasındaki geçişlerde konfor sağlayan AllSeasonGear serisi tanıtıldı.

1998
Marka, büyümesiyle birlikte Kevin Plank’ın büyükannesinin bodrumundan Baltimore’daki yeni bir merkeze taşındı.

1999
Under Armour, Oliver Stone’un filmi Any Given Sunday için kıyafet ve aksesuar tedarik etti. ESPN the Magazine’de ilk basılı reklamını yayınladı ve marka bilinirliği hızla arttı.

2003
İlk TV reklam kampanyası olan Protect This House, büyük başarı elde etti ve marka bilinirliğini artırdı. Kadınlara özel ilk seri UA Women piyasaya sürüldü.

2004
Erkek ve kız çocukları için özel koleksiyonlar tanıtıldı. Outdoor sporcularına yönelik seriler geliştirildi.

2005
Under Armour Golf tanıtıldı ve Kevin Plank’ın mezun olduğu Maryland Üniversitesi ile futbolcuları giydirmek üzere anlaşma imzalandı. Under Armour halka açıldı. İlk işlem gününde hisse fiyatı iki katına çıkarak büyük bir başarıya imza attı. Yıl sonunda şirket, 281 milyon dolar gelir elde etti.

2006
Markanın ürün yelpazesine futbol kramponlarını içeren Click-Clack serisi eklendi. Sporcuları baştan aşağı giydirme hedefiyle performans ayakkabıları pazara sunuldu.

2008
Spor ayakkabı pazarına giriş yaptı ve futbol, beyzbol, softbol gibi farklı sporlar için ürünlerini genişletti. Avrupa pazarında büyümeye odaklanarak Amsterdam’daki eski Olimpiyat Stadyumu’nda yeni bir merkez açtı.

2010
Under Armour, yıllık gelirde 1 milyar doları aşarak önemli bir finansal başarı elde etti.

2011
Çin’deki ilk marka mağazası açıldı. Barclays Premier League’den Tottenham Hotspur ile en büyük bireysel takım anlaşmasını yaptı. Hızlı kuruyan ve performans gösteren Charged Cotton serisi piyasaya sürüldü.

2012
Michael Phelps, Under Armour desteğiyle kariyerinin en büyük başarılarını kazandı.

2013
Baltimore Ravens oyuncusu Ray Lewis, ikinci Super Bowl zaferini elde etti.

2019
Gözlük tasarımında önemli bir adım atarak İtalyan Safilo Group ile lisans anlaşması yaptı.

2024
Marka, spor giyim sektöründe yeni bir çağ başlatarak UA Unstoppable adlı koleksiyonunu tanıttı. Lansman kampanyasında Arsenal’dan Eddie Nketiah gibi ünlü sporcular yer aldı​.

Aralık 2024