ZAMANSIZ STİL

Persol özgünlüğü, zamansız zarafeti ve hayatı kusursuz bir klas dokunuşla yaşamanın keyfini kutlayan bir felsefeyi temsil ederken, yeni gelen her nesli büyülüyor.

Efsane Başlıyor… Her şey 1875 yılında Fransa, Annecy doğumlu yirmi yaşında bir göz doktoru olan Achille Berry’nin Torino’da Via Roma, 1 adresinde fotoğrafçılık ve astronomi alanında uzmanlaşmış ilk optik mağazasını açmasıyla başladı. Birkaç yıl sonra Ratti kardeşler bu işi devraldı. Giuseppe Ratti 1917 yılında Torino’da kendisini uluslararası başarıya götürecek yolculuğuna bu mağaza ile başladı. Via Caboto’daki bir evin küçük avlusunda havacılar ve yol pilotları için teknik açıdan gelişmiş güneş gözlükleri üretmeye başlayan Ratti, ilk olarak Protector güneş gözlüklerini piyasaya sürdü. 1920 yılında Eugenio Colmo, nam-ı diğer Golia, Via Roma’daki Berry mağazasının sembolü olacak ve 50 yıl boyunca Persol de dahil olmak üzere Giuseppe Ratti’nin tüm reklamlarında yeniden tasarlanacak olan sembol Little Chinese’i (Küçük Çinli) oluşturdu.

Protector Güneş Gözlükleri
Günümüzün efsaneleşmiş gözlük markalarından biri olan Persol’ün doğuşunu simgeleyen Protector güneş gözlüklerini Gabriele D’Annunzio gibi dünyaca ünlü bir pilot 9 Ağustos 1918’de Viyana üzerinde uçarken kullanmış ve pilot adeta yeni doğan bir markanın ilk elçisi olma görevini üstlenmiştir. Francesco De Pinedo tarafından 193 saat süren Atlantik uçuşu sırasında da kullanılmasıyla, Protector’ların şöhreti hızla tüm dünyaya yayılmaya başlar. Protector güneş gözlükleri yüksek kalitesi sayesinde yıllar boyunca Ferrarin, Chiron, Nazzaro, Opessi, Bolognini, Ghersi ve Juan Manuel Fangio gibi birçok ünlü yol pilotu, spor motosiklet sürücüsü ve büyük havacılar tarafından kullanıldı. Protector güneş gözlükleri 1924 yılına gelindiğinde 14 farklı patentin de sahibi olmuştu. İsviçre askeri kuvvetleri tarafından 1927 yılında 200 adet olarak kullanılmaya başlanan Protector’lar, NASA tarafından da dahi rağbet görüp satın alındı.

Büyüyen Efsane…
Giuseppe Ratti büyük bir botanik meraklısıydı. Bir Alman kimyagerle birlikte 1920 civarında tüm Persol güneş gözlüklerine takılacak olan ünlü kahverengi camı yarattılar. Bu camın özelliği “in massa” adı verilen yani rengin malzemenin içinde olduğu bir üretim süreciyle elde edilmesinden geliyordu. Ünlü cam zararlı tüm güneş ışığından mükemmel bir koruma sağlamasıyla öne çıkıyordu. İlerleyen yıllarda Protector güneş gözlüklerinin özellikleri, temiz tasarım, kristal camlar, ünlü Ok logosu ve sapları esnek hale getiren özgün bir sistem olan Meflecto olacaktır. Protector güneş gözlükleri için evrimin bir sonraki adımı, Giuseppe Ratti’nin uyum ve kalite açısından yenilikçi bir şey yaratma isteğinden geldi. Böylece 1938 yılında Persol markası oluşturuldu. Persol marka ismi İtalyanca’da “Güneş için” anlamına geliyordu.
30’ların sonunda tanıtılan Meflecto, gözlük tarihindeki ilk esnek saplardır ve zamansız bir şekilde Persol’ün ayırt edici bir işareti olarak kalacaktır. Esnekliği, tüm yüzlere mükemmel ve rahat bir uyum sağlamak için sapa çelik bir telle gerilmiş bazı naylon veya çelik küçük silindirler yerleştirilerek elde ediliyordu. Bu modelin hayata geçirilmesine en büyük katkıyı, 1937-1939 yılları arasında Ratti’nin fabrikasında çalışan ve orduya katılmadan önce dağcı olarak görev yapan Guerriero Vascellari sağlamıştır. Aynı dönemde Meflecto konseptinin bir diğer uygulaması olan Persol Victor Flex de bu dönem piyasaya sürüldü. Bu modeller konfor sunan, hafif ve yüze çok ideal bir şekilde uyum sağlayan esnek köprü ile donatılmıştı. Persol’ün ileriki aşamadaki tasarımlarında uzunluk ve kavis açısından düzenlemelere izin vermek için saplara çelik bir tel yerleştirilmiştir.

Ünlü Sembol: Ok
İkinci Dünya Savaşı sona erdiğinde yeni bir simge doğdu: Ok. Bu, gladyatörlerin kılıcından esinlenerek tasarlanmış, ok şeklinde özel bir menteşedir. Ratti ve çalışanları tarafından tasarlanan bu yenilikçi ürün hemen birçok farklı ülkede patentlendi. 80’li yıllarda Guerriero Vascellari, patentin yenilenmesine tanıklık etmek üzere Torino’ya çağrılacaktır.
Tüm bu yıllar boyunca okun birçok farklı varyantı (Victor, Invictor, vb.) oldu, ta ki Persol’ün hala ayırt edici bir yönü olan Supreme doğana kadar. Çok işlevsel ve dekoratif olması Persol’ün tüm dünyada tanınmasına ve taklit edilmesine yol açacaktır.

Persol’de 50’ler ve 60’lar
1957 yılında 649 modeli, kendilerini toz ve rüzgardan korumak için geniş camlı güneş gözlüklerine ihtiyaç duyan tramvay sürücülerinin ihtiyaçlarını karşılamak üzere doğdu. Orijinal tasarımı, Marcello Mastoianno’nun Divorzio all’italiana filminin çekimleri sırasında kullanmasıyla en iyi başarısına ulaşana kadar en çok satanlar arasında yer almasına yol açacaktır.
60’lı yıllarda Persol tüm İtalyan endüstrisi için gerçek bir övünç kaynağı haline geldi. İşçi güneş gözlükleri, kaynakçılar için farklı amaçlar için özel filtrelerle donatılmış yeni koruyucu güneş gözlükleri de bu yıllarda üretildi. 1962 Persol’ün sadece NASA’ya güneş gözlüğü satması dışında Amerikan pazarına girdiği yıldır. 60’lı yıllarda Persol, sadece yol pilotları ve sporcular tarafından değil, Greta Garbo ve Steve McQueen gibi film yıldızları gibi dünyaca ünlü yıldızlarında tercihi olmuş ve Persol güneş gözlüğü moda trendlerini belirleyen markalar arasına girmiştir. Persol, zaman zaman Ornella Muti, Jean Alesi ve Carol Alt’tan olağanüstü aktris Maria Grazia Cucinotta, futbolcu Alessandro Del Piero ve futbolcu Filippo Inzaghi’ye kadar bazı istisnai figürlere marka imajını emanet etmiştir. Bu ünlü isimler Persol efsanesini tercih ettiklerini göstermiş ve onun stilini ve karakterini zarafet ve özgünlükle yorumlamışlardır.

Evrim Hızlanıyor
On yıllar büyük başarılarla geçtikçe Persol yenilikler yapmaya devam etti, ancak işçiliğe olan bağlılığını değiştirmedi. 1980’ler ve 1990’lar, markanın lüks gözlük sağlayıcısı olarak statüsünü sağlamlaştırmasına tanık oldu. Nisan 1995’te sektörde dünya lideri olan Luxottica Group, Persol markasını satın aldı ve Persol’ü büyük bir uluslararası gerçeğe dönüştürdü. Persol böylece köklerini, geleneklere ve kaliteye olan bağlılığını koruyarak dünya gözlük piyasasının en önemli markalarından biri haline geldi. Gerçekten de Luxottica, Persol gözlüklerini Torino, Lauriano’daki tarihi fabrikasında üretmeye günümüzde de devam ederken, hala Persol ile özdeşleşen yüksek kalite, ince işçilik ve yüksek koruma gibi özelliklerine özen ve dikkatten ödün vermemektedir.
Yirmi birinci yüzyılda moda hızla değişirken Persol, el yapımı kalitesini ve zamansız stilini vurgulayarak geleneklerine bağlı kalmaya devam ediyor. Bununla birlikte, marka modernlikten de uzak durmuyor. Klasik modelleri sürekli olarak yeniden keşfetmiş, yeni renkler, yeni malzemeler ve gelişmiş cam teknolojileri sunarak çağdaş bir kitleye hitap ederken vintage meraklılarının da büyülenmesini sağlıyor.
Çağdaş tasarımcılarla yapılan işbirlikleri ve sınırlı sayıda üretilen ürünler Persol’ün moda sektöründeki konumunu daha da sağlamlaştırmıştır. Bu ortaklıklar, Persol’ün ikonik tarzını modern moda hassasiyetleriyle birleştirerek markanın hem yeni hem de uzun süreli hayranları arasında yankı uyandıran gözlüklerin sunulmasını sağlıyor.
Persol’ün kuruluşundan bugünkü konumuna uzanan yolculuğu tutku, yenilikçilik ve mükemmelliğe olan sarsılmaz bağlılıkla sürmektedir. Markanın tarihi geçmişini onurlandırırken evrim geçirme yeteneği, onu geçici trendlerle dolu doymuş bir pazarda diğerlerinden ayırıyor. İster moda tutkunu ister vintage meraklısı ya da ince işçiliği takdir eden biri olun, Persol güneş gözlükleri zamansız bir stille sarmalanmış bir tarih dilimi sunuyor. Geleceğe doğru baktığımızda, Persol’ün şık gölgesini düşürmeye devam edeceğine ve bir başka güneş gözlüğü meraklısı nesli daha büyüleyeceğine dair çok az şüphe var.

Kronoloji:

1917: İtalyan endüstrisinin en büyük sembollerine ev sahipliği yapan Persol’ün tarihi başladı.

1930: Persol’ün benzersiz özellikleri olan Meflecto sistemi, Ok ve “3 çentikli köprü” bu yıllarda yaratıldı.

1938: “Persol”, İtalyanca’da “Güneş için” anlamına gelen “Per il sole” kelimesinden gelmektedir. Ratti tarafından yaratılan ilk güneş gözlüklerine verilen bu isim, markanın kusursuz işlevsel karakterinin tanımı olarak kendini kabul ettirmiştir.

1957: Başlangıçta Torino’daki tramvay sürücülerinin gözlerini toz ve parıltıdan korumak için tasarlanan gözlük kısa sürede başarıya ulaştı. Ardından, 1961’de Divorce Italian Style’da yer aldığında bir film yıldızı oldu. Bugün hala Persol’ün ikonlarından biri.

1968: Steve McQueen, The Thomas Crown Affair filminde başrol oynarken, sette sadece kendi Persol’ünü giyerek zaten iyi bilinen stilinin yeni bir zirvesini oluşturmak üzere olduğunu bilmiyordu.

1980: 80’li yıllar Persol’ün teknolojisini bir üst seviyeye taşıdığı yıllar oldu.

1995: Persol, gözlük alanında dünya lideri Luxottica tarafından satın alınmasıyla tarihinin daha da büyük bir aşamasına girdi.

2017: Persol yüz yıllık geçmişini kutladı.

2023: Persol, 2023 – 2024 Sonbahar/Kış kampanyasını New York’ta düzenlenen bir lansman etkinliğinde tanıttı.

 

Ocak 2024