GENÇ ve ÖZGÜR

Miu Miu’nun hikayesi, Miuccia Prada’nın doğrudan kendi gardırobundan ilham aldığı, Prada’ya oranla daha yeni, genç ve renkli tasarımlar oluşturma tutkusu ile başladı…

İtalyan lüks moda kadın giyim ve aksesuar markası Miu Miu, Prada Group’a bağlı yan kuruluşlardan biri olarak Miuccia Prada tarafından yönetilmekte ve merkezi Paris, Fransa’da bulunmaktadır. Miu Miu, Prada Group tarafından efsanevi Prada çizgisinden daha genç, eğlenceli ve uygun fiyatlı giyim ile aksesuar koleksiyonları oluşturma düşüncesiyle kurulmuştur. Elbette, hedef kitlesi daha kışkırtıcı stiller ve detaylara gösterilen yüksek kaliteli özen arayışında olan gençler olduğundan Miu Miu’nun tasarımları lüks İtalyan etiketine sarılmış özgürlük hissini canlandırıyor. Miu Miu’nun Dna’sını ve başarısının ardındaki sırrı daha iyi anlamanın yolu ise markanın Kurucusu ve Kreatif Direktörü Miuccia Prada’yı ve Prada markasını yakından tanımaktan geçiyor.

Maria Bianchi kimdir?
İtalyan moda tasarımcısı ve iş insanı Miuccia Prada’nın asıl adı Maria Bianchi’dir ve tasarımcı 10 Mayıs 1949 Milano doğumludur. Miuccia, modern etkilerle geleneksel bir tarz elde etmek için minimalist tasarımlar kullanmasıyla ünlüdür. Üç çocuktan ikincisi olan Maria Bianchi varlıklı bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi. Babası Luigi Bianchi, çim biçme makineleri üreten bir şirketin başındaydı. Annesi Luisa, o zamanlar Fratelli Prada (Prada Kardeşler) olarak bilinen ve Luisa’nın 1958’de başına geçtiği lüks ürünler şirketinin varislerinden biriydi. Başlangıçta hevesli bir politikacı olan Maria, ideolojilerinin giderek feminizme ve sol siyasete kaydığı Milano Üniversitesi’nden siyaset bilimi alanında doktora derecesini 1973’te aldı.

Bianchi 1970 yılında Prada aile şirketine katıldı ve kalan iki mağazasından birini yönetti. 1978’de annesinin yerine, o zamana kadar tek bir mağazaya inmiş olan şirketin başına geçti ve bir önceki yıl Fratelli Prada taklitlerini sattığı bir ticaret fuarında tanıştığı deri ürünleri üreticisi İtalyan iş insanı Patrizio Bertelli’yi ana tedarikçisi olarak işe aldı. Baş tasarımcı olarak Bertelli ile işbirliği içinde şirketi yeniden canlandırmak için çalışmaya başladı. İlk fikirlerinden biri, o zamanlar alışılmışın dışında bir kumaş olan Pocono naylonundan -genellikle askeri çadır yapımında kullanılan dayanıklı, suya dayanıklı kumaş- etiketsiz bir çanta serisi tasarlamaktı. Ancak 1979’da piyasaya sürülen bu seri hemen başarılı olamadı.

1980’lerde Bianchi, 1983’ten itibaren ek mağazalar açarak ve 1984’te bir ayakkabı serisi sundu ve böylece şirketi küresel olarak genişletmeye başladı. Ayrıca 1985 yılında, altın zincir kayış ve daha sonra markanın sembolü haline gelecek olan üçgen imza logosuyla yeniden tasarlanan Pocono çanta serisini bir kez daha piyasaya sürdü. Belki de daha pahalı deri Chanel çantalarına olan benzerlikleri nedeniyle, Pocono çantalarının satışları yükseldi ve çanta kısa süre içinde aktris ve manken Jerry Hall da dahil olmak üzere moda elitleri tarafından tercih edildi.

Miuccia Prada doğuyor…
Bianchi, resmi olarak Prada soyadını 1980’lerin sonunda aldı. 1987 yılında Patrizio Bertelli ile evlendi. Ertesi yıl, müşterilere stilden ödün vermeden dayanıklılık sağlayan naylondan yapılmış parkaların yer aldığı ilk hazır giyim koleksiyonunu sundu. Miuccia Prada’nın ilerici idealleri, markanın rakiplerinin çoğunun açık seçik çekicilik yaklaşımlarına karşıtlık oluşturan, kadınlığın yeniden değerlendirilmesine yol açan ve endüstri düsturuna meydan okuyan abartısız bir cazibe ve zarafet sunan tasarımlarına sık sık yansıdı. Temiz, sade çizgiler ve zarif, temel renkler, lüks kumaşlar ve incelikli terzilikle eşleştirilerek, mütevazılığı korurken vücudu güzelleştiren zevkli bir görünüm elde edildi. Modada geçen on yıllık bir aşırılık döneminin sonunda, Miuccia Prada’nın gündelik lüks fikri tuttu ve Prada markası hızla kendine güvenen, entelektüel ve çalışan kadınlarla ilişkilendirildi.

Prada Group güçleniyor…
1990’ların başında Miuccia Prada markayı genişletmeye devam ederek bir parfüm serisini beğenilere sundu. 1992’ye gelindiğinde ise ailesi ve dostları tarafından Miu olarak çağırılan Miuccia Prada, Prada markasının kız kardeşi olarak nitelendirilen ve Prada’dan daha genç bir kitleye hitap edecek olan Miu Miu adını verdiği markayı kurdu. Eşi ve ortağı Bertelli ile birlikte 1993’te adı daha sonra Prada Vakfı olarak değiştirilen, mimarlar ve sanatçılar da dahil olmak üzere çeşitli gelecek vadeden çağdaş tasarımcıları desteklemeye adanmış kar amacı gütmeyen bir kuruluş olan PradaMilanoarte’yi kurdu. Aynı yıl Prada bir erkek giyim serisi sundu ve 1995’te Hollywood’un önde gelen aktrislerinden Uma Thurman’ın Akademi Ödülleri töreninde Prada’nın elbiselerinden birini giymesi, Prada’nın uluslararası tanınırlık kazanmasını sağlarken, markayı hızla uluslararası bir moda sembolüne dönüştürdü.
Miuccia Prada ve Bertelli 1996’da Prada Group’un holding şirketi olan ve daha sonra Prada Spa olarak yeniden adlandırılan Prapar BV’yi kurmak için güçlerini birleştirdi ve Bertelli Ceo olarak göreve başladı. 1997 yılında Miuccia Prada, daha sonra adı Linea Rossa (Kırmızı Çizgi) olarak değiştirilen Prada Sport adlı bir spor giyim markasını beğenilere sundu. Takip eden iki yıl içerisinde Miuccia Prada ve Bertelli, Helmut Lang, Jil Sander ve Fendi moda evleri ve moda şirketlerindeki hisseler de dahil olmak üzere bir dizi yüksek profilli satın alma işlemini başlatarak Prada Group’u milyonlarca dolarlık bir moda holdingine dönüştürdü. 2000’de bir kozmetik markasını tanıttı ve 2004’te Amerika Moda Tasarımcıları Konseyi Uluslararası Ödülü’nün sahibi oldu. Yirmi birinci yüzyılın başlarında Prada Group’un yıllık gelirleri bir milyar doların üzerine adeta fırlamıştı. İtalyan moda dünyasına katkılarından dolayı Miuccia Prada, İtalyan Cumhuriyeti Liyakat Nişanı’nın en yüksek onursal unvanı olan Büyük Haç Şövalyesi unvanını 2015 yılında aldı.

1992’ye dönüş…
Dünyanın en zengin 100 kişi listesinde ve yirminci yüzyılın en etkili kadınlarından olan Miuccia Prada’nın başarı hikayesinin en önemli meyvelerinden biri olan Miu Miu geçtiğimiz yıl İtalya’nın en iyi markası seçildi. Miu Miu’nun hikayesi, Miuccia Prada’nın doğrudan kendi gardırobundan ilham aldığı, yeni, genç ve Prada’ya oranla daha uygun fiyatlı tasarımlar oluşturma tutkusunun sonucunda 1992 yılında başladı. Kendi lakabıyla adlandırdığı ve Kreatif Direktörü olduğu Miu Miu için ağırlıklı olarak güçlü bir ikonik çağrışıma sahip benzersiz kadın tasarımlarına odaklanan Miuccia, şık estetiği vurgularken bir tutam mizahtan da vazgeçmiyor. Dolayısıyla Miu Miu tamamen kadınlara adanmış, onların enerjilerini tatlandıran, güçlü, kışkırtıcı ve çağdaş kişiliklerini vurgulayan tasarımlarıyla göz dolduruyor.

Miu Miu evreni…
Miu Miu beğenilere sunulmasının üzerinden henüz üç yıl geçmeden, şöhreti Prada’nın küçük kız kardeşi olarak dünya çapında yayıldı. Miu Miu henüz ilk yıllarında yansıtmaya başladığı imajı sayesinde uluslararası ün ve çok sayıda destek kazandı. Kadınsı, konformist olmayan ve asi duyguyu vurgulayan Miu Miu otuz bir yıldan bu yana varlığını sürdürürken, gençlerin favori sokak stili haline gelerek moda dünyasında gelişmeye devam ediyor. Miu Miu’da en büyük amaç, modern feminenliğin karma bir vizyonunu tanımlamaktır. Bu sadece koleksiyonlarda değil, markanın reklam kampanyalarında da görülebiliyor.

Koleksiyonlarında kullanılan stil ve motifler de potansiyel müşterileri harekete geçirmede büyük rol oynuyor. Örneğin, Miu Miu’nun kullandığı kedi motifi gençler arasında büyük ilgi gördü ve artık markanın kimlik etiketi olarak anında tanınıyor. Miu Miu, iyi tanımlanmış hazır giyim ürünleriyle dünya çapındaki müşterilerini memnun ediyor. Markanın Prada’nın minimalist tasarım duygusundan farklı, uç noktada yer alan gözlükleri, aksesuarları, çantaları ve ayakkabıları da moda çevrelerinden tam notlar almayı başarıyor. Büyümeye ve ürünlerini çeşitlendirmeye devam eden Miu Miu, 2015 yılında giyim ve aksesuar pazarına kokuları da ekleyerek koleksiyonunu genişletti. Büyüme ve ürünlerini çeşitlendirme hamlelerinde aceleci davranmayan Miu Miu, istikrarlı gelişimini sürdürürken Prada’nın ürünleriyle de uyumlu bir şekilde evriliyor. Miuccia Prada’nın iş ve moda hayatındaki yeteneklerinin bire bir yansıması olan marka, spontane, yaratıcı ve yenilikçi yapısıyla dikkatleri üzerine çekiyor. Bir Prada markası olarak da Miu Miu, moda dünyasına daha sayısız sürprizler getireceğini yeni koleksiyonlarıyla doğruluyor.

Prada ile Miu Miu farkları…
Miuccia Prada’ya Miu Miu ve Prada arasındaki farklar hakkında sorular sorulduğunda bir Kreatif Direktör olarak tasarlamanın çok karmaşık bir süreç olduğunu, her yerde ifade edilecek pek çok fikir olmasına rağmen çoğu zaman çelişkili durumlara düşebildiğini itiraf ediyor. Bu nedenle Miu Miu, Prada’nın küçük kız kardeşi olarak var olan, işleri karmaşıklaştırmayan bir yol Miuccia Prada için. Prada için tasarım yapmak söz konusu olduğunda, markanın sofistike kimliği nedeniyle tasarım sürecinin daha fazla zaman aldığını söyleyen Miuccia Prada, Miu Miu’da ise bazı tasarım fikirlerinin kendiliğinden ortaya çıktığını ve daha ilginç, renkli ve eğlenceli koleksiyonlara dönüştüğünü vurguluyor.

Miu Miu yüzleri…
Miu Miu marka yüzleri arasında Laetitia Casta, Kirsten Dunst, Maggie Gyllenhaal, Katie Holmes, Ginta Lapina, Lindsay Lohan, Vanessa Paradis, Chloë Sevigny, Siri Tollerod, Lindsey Wixson, Zhou Xun, Dong Jie, Jessica Stam ve Joan Smalls gibi sayısız ünlü isim yer almaktadır. Miu Miu 2011 yılında Women’s Tales koleksiyonunu tanıttı. Koleksiyonun kampanyası, yüksek profilli kadın yönetmenlerle birlikte üretilen kısa filmlerden oluşuyordu. Sonuçta Miu Miu’nun koleksiyonlarını içeren kısa, sessiz filmlerden oluşan bir liste ortaya çıktı. İlk dört kısa film Zoe Cassavetes, Lucrecia Martel, Giada Colagrande ve Massy Tadjedin tarafından yönetildi ve 69. Venedik Uluslararası Film Festivali’nde gösterildi. 2013 yılında gösterime giren beşinci film Ava DuVernay tarafından yazılıp yönetildi ve Ava DuVernay aynı zamanda filminde rol aldı. Mayıs 2011’de Miu Miu, o zamanlar henüz on dört yaşında olan aktris Hailee Steinfeld’i markanın yeni genç yüzü olarak seçti. Markanın 2012 kampanyasında ise otuz dört yaşındaki Amerikalı model Guinevere Van Seenus kamereların karşına geçti. 2018’de aktris Elle Fanning markanın yüzü oldu. 2021 yılında Güney Koreli şarkıcı ve oyuncu Im Yoona marka elçisi olarak seçildi.

Miu Miu Eyewear
Büyüleyici ve sıra dışı olan Miu Miu Eyewear’de; naif ve sofistike zarafet, başına buyruk ve kaygısız bir ruhla birleşiyor. Miu Miu’nun anında ve sürekli gelişen ifade dili, sınırsız yaratıcılığa yer açan bireysel ve bilinçli bir kadınlığı anlatıyor. Miu Miu Eyewear, çekici kedi gözü stillerin, feminen silüetlerin ve büyük boyutlu tasarımların boy gösterdiği geniş ve göz alıcı gözlük koleksiyonları sunarak kadınların en çok tercih ettiği gözlük markalarından olmayı başarıyor.

Nisan 2005’te Prada Group ve gözlük devi Luxottica, Prada ve Miu Miu optik ve güneş gözlüklerinin tasarımı, üretimi ve küresel çapta dağıtımı için on yıllık özel bir lisans anlaşması imzaladıklarını duyurdu. Bu anlaşmanın sonucunda Miu Miu Eyewear gözlük koleksiyonu aynı yılın Eylül ayında beğenilere sunuldu. Mayıs 2015’te Prada Group ve Luxottica Group, Prada ve Miu Miu optik ve güneş gözlüklerinin tasarımı, üretimi ve küresel çapta dağıtımı için özel lisans anlaşmalarını 31 Aralık 2025’e kadar sürecek şekilde yenilediler.

Miuccia Prada’nın 1992’de Prada’dan bağımsız bir marka olarak yarattığı Miu Miu, Miuccia’nın hala hayallerini kumaşa ve diğer materyallere dökebileceği en özgür alanı. Altmışlarda kendi çevresinde ilk hippi olma özelliğini taşıyan Miuccia, geçmişinden gelen özgür rüzgarla emniyetsiz sulara açılmayı göze alarak Miu Miu ile hedefi on ikiden vuruyor.

Ağustos 2023