Modernizm ile fütürizmi 1960’larda moda dünyası için özgün ve sıra dışı bir şekilde harmanlayan ünlü Fransız moda markası Courrèges köklü mirasını koruyarak günümüze taşıyor.
FÜTÜRİZM MODAYLA TANIŞIYOR
Fransa’nın Pau şehrinde 1923’te doğan André Courrèges’in sanat ve tasarıma olan ilgisi erken yaşlarda şekillenmesine rağmen babasının baskısı üzerine mühendislik eğitimi almak zorunda kaldı. İkinci Dünya Savaşı boyunca Fransız Hava Kuvvetleri’nde pilot olarak görev yapan André Courrèges, 1945 yılında henüz yirmi beş yaşındayken asıl tutkusunun izinden Paris’e giderek Jeanne Lafaurie modaevinde tasarıma ilk adımını attı. Birkaç ay içerisinde Cristóbal Balenciaga’nın yanına geçen André Courrèges, Balenciaga için on yıl boyunca çalışarak giysilerin kesim ve yapımında ustalaştı, kişisel stil anlayışını keşfetti.
Fransız tasarımcı André Courrèges kendine özgü çizgisini moda severlerin beğenisine sunmak üzere 1961 yılında soyadını verdiği markasını kurdu. Özellikle 1960’larda modernizm ve fütürizmden etkilenen, çağdaş teknoloji ve yeni kumaşlardan yararlanan aerodinamik tasarımlarıyla modaya devrimsel bir bakış açısı katmayı başaran André Courrèges, İngiliz moda tasarımcısı ve ikonu Mary Quant ile birlikte mini eteği icat eden tasarımcılardan biri olarak stilin ışıltılı tarihine imzasını attı.
ÇIĞIR AÇAN ‘SPACE AGE’ KOLEKSİYONU…
André Courrèges’e dünya çapında bir şöhret kazandıran koleksiyonu 1964 İlkbahar/Yaz sezonu için hazırladığı Space Age (Uzay Çağı) oldu. Koleksiyon, mimari olarak şekillendirilmiş, kontrast süslemeli kruvaze paltolar, iyi dikilmiş, kolsuz ya da kısa kollu, düşük belli ve detaylı dikişli mini elbiseler ve hipster pantolonlarla giyilen tuniklerden oluşuyordu. Koleksiyonda öne çıkan parçalar ise belleri, göbekleri ve sırtları gösteren kesik panellere sahip devrimci terzilik anlayışıyla doğru orantılı olan mini elbiselerdi. Dönemin moda akımlarının özgürleşmesi gerektiğine dair güçlü bir inancı olan André Courrèges, fütüristik Space Age koleksiyonunu vurgulamak için beyaz ve metalik renkleri tercih etti. Hatta metal, plastik ve PVC gibi modaevleri için sıra dışı olarak kabul edilen materyaller kullandı.
Aksesuarlarda ise astronotlardan esinlenerek tasarladığı gözlük, kask, topuksuz düz beyaz çizmelere yer verdi. Öyle ki tasarımcının antik çağda ilk güneş gözlüğünü kullanan Eskimolara gönderme yaparak hazırladığı maske görünümlü gözlükleri klasik gözlük tasarımına adeta bir darbeydi. Bu güneş gözlüğü, dönemin en ünlü Hollywood yıldızlarından olan Audrey Hepburn ile beğenilere sunuldu. Günümüzde Courrèges’in Dna’sı ile bütünleşen parlak renkler, geometrik desenler ve fütüristik dokunuşla ortaya konan özgün estetik, Fransız markanın gözlük koleksiyonlarına da birebir yansımaya devam etmektedir.
Moda dünyasında büyük ses getiren Space Age koleksiyonu ile Uzay Çağı tasarımcısı olarak anılmaya başlanan André Courrèges, yeni popülerliği ile birlikte Pierre Cardin ve Paco Rabanne gibi isimleri ‘geleceğin moda görünümleri’ bakımından etkilemeyi başardı. Tasarımları, Courrèges’e benzer uygun fiyatlı tasarımlar hazırlayan seri üretim şirketlerine kadar yayıldı.
ANDRÉ VE COQUELİNE …
André Courrèges 1967’de tasarım asistanı Coqueline Barrière ile evlendi. Balenciaga için çalışırken tanışan çift, hayatlarının geri kalanında bir ekip olarak Courrèges’in koleksiyonlarına imza attılar.
André Courrèges, 1968’de şirketinin hisselerinin bir kısmını L’Oréal’e satarak 1972’ye kadar dünya çapında yüz yirmi beş butiği içeren genişlemesini finanse etmiş oldu. Courrèges 1972 Münih Yaz Olimpiyatları için personel üniformaları tasarlamakla görevlendirildi. 1973’te ilk kez erkek giyimi sunmaya başladı. Ayrıca Empreinte, Courrèges Homme, Eau de Courrèges, Courrèges Blue, Sweet Courrèges ve Generation Courrèges gibi parfümleri geliştirerek beğenilere sundu. Giyimde, 1960’lardaki Uzay Çağı stillerine sadık kaldı ve 1970’lerde moda değişirken bile karakteristik tasarım özelliklerini değiştirmedi. 1970’lerin sonunda Courrèges, ayakkabıdan havluya kadar geniş bir yelpaze için lisans anlaşmaları imzaladı.
Courrèges 1983’ün başlarında Japon motor şirketi Honda ile birlikte çalışarak TACT motorlu scooter’larının özel versiyonlarını tasarladı. Birkaç sahiplik değiştiren markalarını başarılı bir şekilde geri kazanmalarının ardından 1995’te emekli olan André Courrèges’in yerine Kreatif Direktör olarak eşi Coqueline Courrèges geçti. 2005 yılına gelindiğinde Itokin, Courrèges markasının perakende değeri elli milyon Euro olan Japon hazır giyim lisansını elinde bulunduruyordu.
YENİ BİR DÖNEM BAŞLIYOR
2011 yılında André ve Coqueline Courrèges, markalarını iki ticari girişimci ve iş insanı Jacques Bungert ve Frédéric Torloting’e sattı. Bu dönem Fransız Uzay Çağı markası için yeni bir dönemi ifade ediyordu. Jacques Bungert ve Frédéric Torloting markanın yapısı üzerinde modern düzenlemeler yaparken köklü Dna’sının ve kültür mirasının yeni koleksiyonlarda hayat bulmasına özen gösterdi.
Courrèges’in 2013 İlkbahar/Yaz sezonu için efsanevi gözlük tasarımcısı Alain Mikli ile işbirliği yaparak hazırladığı güneş gözlüğü koleksiyonu, Jacques Bungert ve Frédéric Torloting’in devraldıkları mirası yüceltme girişimlerinden biriydi. Bu özel koleksiyonda markanın 1964 ikonik beyaz Eskimo güneş gözlüğünün modern bir yeniden yorumuna da yer verildi.
Courrèges’in yeni sahipleri Jacques Bungert ve Frédéric Torloting yönetiminde yeniden yapılanmasının bir parçası olarak büyük mağaza zinciri Galeries Lafayette’in Paris şubesinde de dahil olmak üzere birçok yeni mağaza açtı.
COURRÈGES’DE DEĞİŞİM RÜZGARI
Küresel lüks devi Kering Group’un merkezi Paris, Fransa’da bulunan ve 1992 yılında François Pinault tarafından kurulan aile yatırım holdingi Artémis, 2015 yılında Jacques Bungert ve Frédéric Torloting ile imzaladıkları anlaşmayla Courrèges markasının yüzde kırklık azınlık hissesini satın aldı. Artémis Group, moda, şarap, lüks ürünler, sanat, turizm, yayıncılık, spor, gıda ve teknoloji gibi geniş bir alanda yatırım portföyüne sahip bir holding şirketi olarak Courrèges’in yeniden yapılanma sürecine büyük katkıda bulundu.
DEĞİŞİM RÜZGARI DEVAM EDİYOR…
Courrèges’in 2015 yılında azınlık hisselerinin Artémis’e satılmasıyla birlikte Nisan 2017’de yeniden yapılanma süreci hız kazandı. O dönem markanın Ceo’su daha önce Acne Studios’ta görev yapan Christina Ahlers oldu. Yolanda Zobel ise Courrèges koleksiyonlarının sorumluluğunu alarak Kreatif Direktörlük koltuğuna oturdu. Aynı yıl Burberry’nin kimlik yenilenmesinde rol alan Peter Saville tarafından tasarlanan yeni Courrèges logosu beğenilere sunuldu.
Kering Group’un yatırım holdingi Artémis, 2018’de halihazırda yüzde kırk azınlık hissesine sahip olduğu tarihi Fransız moda markası Courrèges’in tüm hisselerine satın alarak markanın sahibi oldu. Günümüzde gözlükler başta olmak üzere çarpıcı aksesuarlarla bir arada sunulan Courrèges koleksiyonlarına göz atıldığında André ve Coqueline Courrèges’in stil anlayışlarının korunduğunu ve markanın ruhunu kaybetmediğini görüyoruz.
Kasım 2022