MÜKEMMELİYET ODAKLI
Alaïa modaevi, heykel eğitimi sayesinde kadın bedenini en iyi tanıyan ikonik tasarımcılardan Azzedine Alaïa’nın kusursuzluk tutkusunun izinden gidiyor.
Bir tasarımcı doğuyor
Azzedine Alaïa 1935 yılında Tunus’ta hayata geldi. Ailesi buğday çiftçisiydi ancak göz alıcı ikiz kız kardeşi onun modaya olan aşkına ilham verdi. Annesinin Fransız bir arkadaşı Alaïa’nın içgüdüsel yaratıcılığını Vogue dergisinin kopyalarıyla besledi. Azzedine Alaïa Tunus’ta insan formu hakkında değerli bilgiler edindiği heykel eğitimini almaya başladı ve mezuniyetinin ardından Alaïa terzi asistanı olarak çalışmaya başladı. Kısa süre sonra özel müşterileri giydirmeye başladı ve 1957’de moda tasarımı alanında çalışmak üzere Paris’e taşındı. Paris’te Christian Dior’da terzi olarak çalışmaya başladı, ancak kısa süre sonra iki sezon Guy Laroche için ardından da 1970’lerin sonunda küçük rue de Bellechase apartmanında ilk atölyesini açana kadar Thierry Mugler için çalışmaya başladı. 1979’da Crazy Horse kabaresi için kostümler tasarladı. Daha sonra opera ve bale için kostümler tasarlayacak ve geleneksel moda programından vazgeçip kendi hızında üretim yapmasıyla tanınacaktı. Bu küçük atölyede neredeyse 20 yıl boyunca Marie-Helene de Rothschild’den Louise de Vilmorin’e ve provalarına kılık değiştirerek gelen Greta Garbo’ya kadar dünyanın jet sosyetesini özel olarak giydirdi.
Alaïa efsanesi başlıyor
Azzedine Alaïa ilk hazır giyim koleksiyonunu 1980 yılında üretti ve Marais bölgesindeki rue du Parc-Royal’de daha büyük bir binaya taşındı. Alaïa, aynı zamanda atölye, mağaza ve showroom olarak da hizmet veren Marais’deki lokasyonunda tüm misafirlerini ve çalışanlarını en iyi şekilde ağırladığı için misafirperverliği ile tanınıyordu. Bir elbiseyi yapmak için 5 hafta ya da 5 ay harcayabilen mutlak bir mükemmeliyetçiydi ve kesim ve provadan numune dikimine kadar her şeyi kendisi yapmak konusunda kararlıydı. Hatta podyum gösterilerinden sonra tüm kalıpları değiştirirdi, böylece tasarımları daha ortalama bir kadın figürüne uyardı. Ticarileşmeye boyun eğmedi ve moda sisteminin inanılmaz hızına ayak uydurmayı reddetti. Alaïa’da nitelik kesinlikle nicelikten daha önemliydi ve her bir giysi kendi elleriyle özenle inşa edilip tamamlanıyordu; trendleri takip etmek yerine her zaman kendi tekniğini mükemmelleştiriyordu. Sürekli yenilik peşinde koşan Alaïa, sütyen üstleri için vatoz kullandı ve rafya ve at kılından elbiseler yarattı. Ayrıca deri ve kumaşları lazerle keserek kendine özgü aksesuarlar ve vücuda oturan siluetler yarattı.
Alaïa, 1984 yılında Fransız Kültür Bakanlığı tarafından düzenlenen Oscars de la Mode’da Grace Jones eşliğinde sahneye çıkarak Yılın En İyi Tasarımcısı ve Yılın En İyi Koleksiyonu ödüllerini kazandı. 1980 yılında tasarımcı Andre Putman ilk Alaïa deri paltolarından biriyle Madison Avenue’de yürürken Bergdorf Goodman’dan bir alıcı tarafından durdurularak ne giydiği soruldu ve bu olay Alaïa’nın tasarımlarının New York ve Beverly Hills’te satılmasına yol açtı.
Mükemmel zanaatkar
Alaïa’nın seviyesindeki çok az tasarımcı hala kendi giysi kalıplarını kesiyor, numuneler dikiyor ve provalar yapıyor, ancak Tunuslu tasarımcı iğne ve iplik kullanmayı asla bırakmadı. Kumaş ağırlıkları arasında gezinme konusunda bir ustaydı ve her parçanın yaratılması ve uygulanması konusuna çok önem veriyordu. Üretimi sınırlı, ancak iyi araştırılmış, düşünülmüş ve ustalıkla yapılmış ürünler sunuyordu. Markaların giderek daha fazla koleksiyon çıkardığı aşırı doymuş bir sektörde, o akıllı bir anomaliydi. Onun için moda, titiz bir yapıyla ilgiliydi ama her zaman kadınların kendilerini tamamen ilahi hissetmelerini sağlamak amacını taşırdı. Alaïa, geceleri nadiren iki saatten fazla uyuyan gerçek bir modacıydı. Bununla birlikte, ekibinin önemini çok iyi biliyordu. Aslında Alaïa bu nedenle defile sonrası tüm alkışı kendisi toplamamak için asla selam vermezdi.
Süper model kavramını oluşturdu
Gianni Versace genellikle süper model konseptini oluşturan kişi olarak anılsa da Alaïa bu konuda ilkti. Konseptin doğuşu ve basının bu güçlü görünümlü kadınları bir arada görmesi, 80’lerin ortalarında onun samimi ve özel şovlarında gerçekleşti. Veronica Webb, Stephanie Seymour ve Naomi Campbell gibi süper modellere bir baba gibi baktı. Cindy Crawford, Claudia Schiffer, Yasmin Le Bon, Christy Turlington ve Eva Herzigova onun defilelerinin müdavimleriydi ve kıyafetleri onlara hükmedici bir duruş kazandırıyordu. Bu modeller onun şovlarının bir parçası olmak için diğer rezervasyonlarını iptal ederlerdi ve onun kıyafetleri içinde güzel ve güçlü görünmeleri, tartışmalı bir şekilde diğer işleri çekmede etkili bir marka aracıydı.
Geleneksel defileleri ilk reddeden oydu
Alaïa her zaman kendi iç sesini dinlemiştir. See Now Buy Now konseptinin yani koleksiyonların defileden hemen sonra satışa sunulması durumunun ortaya çıkmasından yıllar önce, sektörün beklentilerini ve hatta geçici trendleri reddederek defile programını terk etti. Koleksiyonlarını geleneksel moda haftası programından aylar sonra sergileyen Alaïa, 1992 yılında defile takviminden tamamen çekildi. Ancak Temmuz 2011’de Naomi Campbell’ın başrolde olduğu ve övgü dolu eleştiriler alan sürpriz bir defileyle geri döndü.
Alaïa elbiseleri…
Zamansızlık ve yatırımlık parçalar ifadeleri moda dünyasında çokça kullanılır, ancak Alaïa’nın çalışmaları her ikisini de gerçekten hak ediyor. Alaïa’nın tasarımlarını satın alan kadınlar, onlarca yıl giyilecek ve daha sonra gelecek nesillere aktarılacak yadigarlar, güzel parçalar satın aldıklarını bilirler. Reklam ya da pazarlama olmadan Alaïa’nın koleksiyonları hiçbir zaman cazibesini yitirmedi. Alaïa kıyafetlerini kadın formuna göre şekillendirmiş, kadın bedeni etrafında tasarımlar yapmıştır. Çalışmalarını Rodin işçiliği seviyesinde şekillendirdi ve çalışmalarının bir kadın üzerinde nasıl görüneceği fikrinden asla ödün vermedi. Bu sebeple fit ve kloş şekiller ve kıvrımlı beller temel imzalarıdır. Antik Amazonlardan ilham alan Alaïa’nın çalışmaları, kadınlıkla ilgili önyargılara meydan okuyor. Tasarımcı, kendisinden önceki bol, yumuşak şekillerden çok uzakta, body-con siluetini icat etti. Tasarımları kadınların olabilecekleri en iyi şekilde görünmelerini ve hissetmelerini sağlıyor; etkileyici bir etki yaratmak için sıkıştırıyor, kavrıyor ve yumuşatıyor. Tasarımcıyı 16 yaşından beri tanıyan Naomi Campbell, “Başka hiçbir elbise bir kadının Alaïa elbisesi kadar iyi görünmesini ve hissetmesini sağlayamaz çünkü bir kadının vücudunu mükemmel bir şekilde sarar” diyor.
90’lardaki uzaklaşma
Kız kardeşinin 1990’ların ortalarındaki ölümünün ardından Alaïa moda sahnesinden neredeyse kayboldu, ancak özel bir müşteri kitlesine hitap etmeye devam etti ve hazır giyim serileriyle ticari başarısını sürdürdü. Koleksiyonlarını Marais’nin kalbinde, yaratıcı atölyesini, butiğini ve showroom’unu tek bir çatı altında topladığı kendi mekanında sunmaya devam etti.
Floransa’daki Biennale della Moda’ya 1996 yılında katıldı ve burada uzun zamandır arkadaşı olan Julian Schnabel’in resimleriyle birlikte etkinlik için yarattığı olağanüstü bir elbiseyi sergiledi. Ardından 2000 yılında Prada grubu ile bir ortaklık imzaladı. Aynı yıl New York’taki Guggenheim’da kişisel bir sergiyle onurlandırıldı. 1997 yılında Hollanda’daki Groninger Müzesi’nde Mark Wilson ve Jim Cook’un küratörlüğünde bir sergi açmıştı. Prada ile çalışması ona ikinci bir etkileyici rönesans yaşattı ve Temmuz 2007’de modaevini ve marka adını Prada grubundan başarıyla geri aldı, ancak ayakkabı ve deri ürünleri bölümü grup tarafından geliştirilmeye ve üretilmeye devam etti.
Alaïa 2008 yılında Fransız hükümeti tarafından Legion of Honour ile ödüllendirildi. 2011 yılında, sekiz yıllık bir aradan sonra koleksiyonlarını tekrar podyumda sergilemeye başladı. Temmuz 2011’de Alaia’nın yedi yıl aradan sonra gerçekleştirdiği ilk podyum defilesi ayakta alkışlandı. Etkinlikte Donatella Versace ve Sofia Coppola’nın da aralarında bulunduğu yıldızlarla dolu bir ön sıra yer aldı. Temmuz 2012’de Alaia’nın Mart 2013’te Paris’te 1992’den bu yana ilk kez bir mağaza açacağı duyuruldu. Her zamanki gibi, binanın nispeten gizli konumuyla gösterişten uzak bir alışveriş merkezi olarak kalmasına önem verildiği bildiriliyor.
Acı kayıp
İlklere imza atan efsanevi tasarımcı Azzedine Alaïa Kasım 2017’de, 82 yaşındayken Paris’te hayatını kaybetti. Tasarımları Amerikan First Lady’si Michelle Obama ve Carine Roitfeld’den Grace Jones ve Lady Gaga’ya kadar sayısız ünlü tarafından giyildi. Madonna, Tina Turner, Gwen Stefani, LeAnn Rimes, Heidi Klum, Mariah Carey, Victoria Beckham, Ashley Olsens, Naomi Campbell, Katie Holmes, Vanessa Traina, Julia Roberts, Jada Pinkett Smith, Stephanie Seymour, Katherine Heigl ve Cameron Diaz markanın hayranları arasındaki ünlüler arasında yer alıyor.
Christoph vo Weyhe ve Carla Sozzani ile birlikte 2007 yılında arşivini korumak için Association Azzedine Alaia’yı kuran merhum modacı, 40 yılı aşkın bir süre boyunca hiç üretilmemiş prototipler de dahil olmak üzere her şeyden bir tane sakladı. Bugün arşivde yaklaşık 25.000 parça ve tüm orijinal desenler bulunmaktadır. Yaşamı boyunca, 1996’da Floransa’da Carla Sozzani küratörlüğünde düzenlenen ilk retrospektifinden 2020’deki Alaïa ve Balenciaga, Şeklin Heykeltıraşları sergisine kadar Alaïa’nın çalışmalarına adanmış çok sayıda sergi düzenlendi.
Alaïa hala modaya yön veriyor
Günümüzde Alaïa’nın mükemmellik geleneği ve tasarım tutkusu Kreatif Direktör Pieter Mulier’in yeni yönetimi altında her zamankinden daha modern ve güzel bir şekilde devam ediyor. Modaevi her zaman olduğu gibi usta işi siluetleri, zengin, yağlı deriler ve sağlam ama yumuşak pamuklular gibi zamansız ama modern bir çekiciliğe sahip kaliteli, uzun ömürlü tekstillerle eşleştiriyor. Mevcut hazır giyim koleksiyonu, Alaïa’nın imzası haline gelen ve her tür kadının üzerinde harika duracak şekilde tasarlanan yontulmuş örme elbiseleri ve abiyeleri içeriyor.
Benzersiz ayakkabılar, gösterişli çantalar, zarif gözlükler ve aksesuarlarla da tanınan Alaïa, koleksiyonun büyük bir bölümünde lazer kesim teknolojisine olan yakınlığını sergiliyor. Alışılmadık kesimler ve aerodinamik tasarımlarla koleksiyonlar, geleneksel Fransız moda tasarımına modern bir bakış açısı sunuyor.
Alaïa Eyewear
Moda dünyasının sevilen Tunuslu tasarımcısı Azzedine Alaïa’nın 2017 yılının Kasım ayında vefat etmesinden sadece birkaç ay sonra modaevi en yeni koleksiyonunu tanıttı ve yeni koleksiyonunun giyim üzerine olmayışı tüm moda çevrelerini şaşırttı. Alaïa, Şubat 2018’de ilk kez Kering Eyewear ile ortaklaşa ürettiği bir gözlük koleksiyonunu beğenilere sunarak yepyeni bir segmentte ürün hazırlamaya başladı. Koleksiyonda, dünyanın dört bir yanındaki kadınlara özel altı farklı stil yer alıyordu. Ten renginden siyaha kadar değişen farklı renk seçenekleri ve oval, kare ve yuvarlak gibi çeşitli şekiller içeren her tasarım, merhum tasarımcı Azzedine Alaïa’nın işçiliğinin ve detaylara verdiği önemin özünü yansıtıyordu. Mikro-çıtçıtlar çerçeveleri süslerken, her yerde bulunan lazer deseni de koleksiyona ayrı bir hava katıyordu. Gözlük koleksiyonu, modaevinin hazır giyim, couture, koku ve deri aksesuarlardan oluşan geniş yelpazesine eklenen en yeni ürünü olarak küresel çapta büyük ilgiyle karşılandı. Halen Kering Eyewear ile gözlük koleksiyonlarının tasarımı, üretimi ve dağıtımı üzerine olan küresel lisans anlaşmalarını sürdüren Alaïa, kurucusunun mirasını korumaya her yeni gözlük koleksiyonu ile devam ediyor.
Aralık 2023