Dünyanın en iyi spor markası olma misyonunu titizlikle koruyan Adidas, sadece spor giyim ve aksesuar ürünleri hazırlamakla kalmıyor, kullanıcılarına aktif yaşam stilini aşılıyor.

İster moda ister sporla ilgilenin Adidas 1949’dan beri geniş kitlelere spor ayakkabıları ve giyim ürünleriyle hizmet veriyor. Peki bu “Üç Şeritli” devin geçmişi nedir? Adidas nasıl başladı? Adidas ismi nereden geliyor? Bir çamaşırhanede başlayan marka, bugün Kanye West, Pharell Williams, Jeremy Scott ve çok daha fazlası gibi sporcuların ve kültürel ikonların vazgeçilmezi haline gelmiş durumda. Gelin Adidas’ın tarihine ve onları bugün oldukları ikon haline getiren tüm anlara bir göz atalım. Başlamadan önce ise sıkça merak edilen bir konuya yani bir diğer ünlü spor markası Puma ile Adidas’ın arasındaki bağlantıya bakalım. Öncelikle belirtelim ki her iki markanın kurucuları arasında kardeşlik bağı var. Adolf “Adi” Dassler ve Rudolf “Rudi” Dassler 1924 yılında “Dassler Kardeşler Ayakkabı Fabrikası”nı kurduktan sonra, sporcular için ilk çivili koşu ayakkabılarını geliştirmeye odaklandılar. 1947 yılında bir aile kavgasının ardından yolları ayrılan kardeşlerden Rudolf Puma’yı, Adolf Dassler ise Adidas’ı 18 Ağustos 1949 tarihinde resmen kurdu.

Başlangıç: 1949
Adi Dassler, Adidas’ı kurmasının hemen sonrasında başta futbol ayakkabıları olmak üzere sporcular için en iyi ayakkabı modellerini yaratma tutkusuna odaklandı. Bu tutkunun sonucunda ilk ve en başarılı modellerinden biri olan Adidas Samba beğenilere sunuldu. Bu siluet, futbolcuların engebeli arazilerde ve zor koşullarda antrenman yapabilmelerine olanak tanıyan özel bir tabanla tasarlandı. Samba, markanın bugüne kadar hala üretimde olan en eski ayakkabısıdır ve hatta yüksek profilli işbirlikleri için boş bir tuval görevi görmektedir. Bu süre zarfında Adi’nin eşi Käthe, diğer spor ayakkabılarının üretiminde ona destek oluyordu.

Adidas adı nereden geliyor?
Adidas ilk olarak 1924 yılında Türkçeye çeviride Dassler Kardeşler Ayakkabı Fabrikası anlamına gelen Gebrüder Dassler Schuhfabrik adıyla kuruldu. Ancak 1949 yılında Adi Dassler, adının ve soyadının ilk kısımları olan Adi ve Das’ı birleştirerek resmi Adidas unvanını oluşturdu. Adidas’ın All Day I Dream About Soccer (Tüm gün futbolu hayal ediyorum) sloganın, bazı kesimler tarafından baş harflerinden oluşturulduğu öne atılsa bu bilgi doğru değildir.

Adidas Logosunda Neden Üç Şerit Var?
Adidas’ın ünlü Üç Şerit’i ilk başta bir logo değil, daha ziyade ilk spor ayakkabılarındaki denge sağlayıcı unsurlardı. Bununla birlikte, orijinal Üç Şerit logosu başlangıçta Finlandiya merkezli spor markası Karhu’nun ticari markasıydı ve bu da doğal olarak bir telif hakkı sorununa yol açtı. Ancak 1949 yılında markanın sahibi Adi Dassler, bugün yaklaşık 1.600 Euro ve iki şişe viski karşılığında Karhu Sports’tan Üç Şertli ticari markayı satın aldı.

Küçük Adımlar: 1950’ler
1950’ler Adi için unutulmaz bir dönemdi. Adım adım ilerleyen Adidas, spor tarihine adını yazdırmaya başladı. 1952’de, çıkarılabilir çivili Adidas pist ayakkabıları Helsinki’deki Olimpiyat Oyunlarında, birden fazla altın madalya kazanan Emil Zatopek tarafından giyildi. Üç şeritli markanın futbol ayakkabılarına olan bağlılığı da gözden kaçmadı. Adi, Batı Almanya milli futbol takımına vidalı kramponlar içeren Adidas kramponları sağlayarak Macaristan’a karşı zafer kazanmalarına ve 1954’te ilk kez Dünya Kupası’nı kazanmalarına öncülük etti. 50’li yılların sonuna doğru Adidas Samba, Allround Basketbol Ayakkabısı gibi diğer modellerle birlikte sektörün ön saflarında yer almaya devam etti ve daha sonraki ürünlerin bugünkü ikon haline gelmesinin yolunu açtı.

Sınırları Aşmak: 1960’lar
Bu noktada, Adidas artık kitlelere yabancı değil. Ancak artan popülaritesine rağmen Adi Dassler’in bir sonraki aşamaya geçmek için sınırlarını aşması gerekiyordu. Adidas, Azteca Gold sprint spike’ı tanıtmanın yanı sıra önde gelen modellerini temsil eden sporculara sponsor olmaya devam ederken, Adi Dassler ilk Adidas giyim serisini ortaya çıkardı. Ünlü futbolcu Franz Beckenbauer’in yardımıyla Adidas eşofmanları sahneye çıktı. “Beckenbauer” hafif eşofman üstü ve altı, Adidas ayakkabılarından ödünç alınan üç şeritli logoyu tepeden tırnağa sergiliyordu. Bugün hala bir çok marka tutkunun gardıroplarında Adidas Samba ve Adidas Gazelle vazgeçilmezler arasındaki yerlerini koruyor.

Artan Popülerlik: 1970’ler
1970’ler, bugün çok sevdiğimiz spor ayakkabı kültürümüz üzerinde büyük bir etkiye sahipti. Adidas Stan Smith, Adidas Superstar gibi efsanevi silüetlerin ve her spor ayakkabı koleksiyonunda olmazsa olmaz ayakkabılar haline gelen diğerlerinin temelleri 70’lerde atıldı. Buna ek olarak, Adidas Telstar, Meksika’da düzenlenen 1970 Dünya Kupası’nda Dünya Kupası’nın ilk resmi topu oldu ve şirketi dünyanın en büyük sahnelerinden birinde öne çıkardı. Tüm bu iyi haberler bir yana, Adolf ‘Adi’ Dassler 1978 yılında vefat ettiğinde marka sonsuza dek değişti ve Adi’nin spora olan ölümsüz sevgisi eşi Käthe ve oğlu Horst’a miras kaldı. Bu doğrultuda, anne ve oğulun Adidas’ı gelmiş geçmiş en başarılı markalardan biri haline getirmekten ve spor malzemeleri endüstrisinde efsane statüsüne ulaştırmakta çok önemli rolleri olduğunu söylememiz gerekir.

1972: Trefoil’in Doğuşu
1972 yılında Olimpiyat Oyunları, Adidas’ın doğum yeri olan Almanya’da düzenlendi. Marka bunu yepyeni bir logoyu, artık ikonik hale gelen Trefoil’i tanıtmak için bir fırsat olarak kullandı. Markayla eşanlamlı olan üç şerit logonun alt kısmında yer alıyordu, ancak bu yeni ‘Trefoil’ Alman güç merkezinin performansının yepyeni bir sembolü olarak kullanıldı.

Daha İleri Adımlar: 1980’ler
Adi Dassler’in vefatına rağmen Adidas’ı durdurmak mümkün olmadı. Bir zamanlar sadece spora odaklanan bir marka olan Adidas, ABD’li hip-hop grubu Run DMC sayesinde basketboldan yaşam tarzına dönüşen Adidas Superstar silueti ve M45k Best bomber ceketiyle müzik ve moda sahnesinde büyük bir hit haline geldi. Bu ortaklık, bir müzik topluluğu ve spor şirketi arasındaki ilk işbirliği oldu ve bugün bildiğimiz ve sevdiğimiz diğer işbirliklerinin kapılarını açtı. Horst, 1984 yılında annesi Käthe’nin ölümünden sadece üç yıl sonra, 1987 yılında vefat etti. Adidas’ın idaresi bir yöneticiye devredildi ve Adidas markası ilk kez bir aile şirketi olmaktan çıktı. Şirketin kalbine indirilen bu büyük darbelere rağmen, 1980’ler Adidas için yeniliklerle dolu bir on yıl olmaya devam etti. Dönüm noktası niteliğindeki yeniliklerden biri, Adidas’ın Alman borsasına açılmasından hemen önce, 1988 yılında piyasaya sürülen Adidas Torsion sistemiydi.

1986: Popüler Kültürde Adidas
1980’lerin sonuna gelindiğinde, Adidas her evde bulunan bir marka olma yolunda ilerliyordu. Blade Runner, Police Academy, Beverly Hills Cop ve hatta Rocky gibi filmlerde yer aldıktan sonra, marka hip-hop sahnesinde daha doğrudan yer aldı. 1986 yılı Run-D.M.C’nin üç şeritli markaya övgü niteliğindeki “My Adidas” şarkısını yayınladığı yıl oldu.

Hafif Bir Sallantı: 1990’lar
Adi, Käthe ve Hörste’nin birbiri ardına olan ölümleriyle ve şirketin çoğunluk hissesinin çeşitli Dassler ailesi üyeleri tarafından satılmasıyla Adidas artık Dassler Ailesi’ne ait değildi. Üç şeritli marka 1992 yılında kötü yönetim nedeniyle neredeyse iflas ediyordu, ancak Fransız iş insanı Robert Louis-Dreyfus 1993 yılında dümene geçtiğinde Adidas yeniden yeni bir döneme başladı. Dreyfus 1993 yılında tüm zamanların en ünlü kramponlarından biri olan ve David Beckham, Robin van Persie ve sporun diğer birçok ikonu tarafından giyilen Adidas Predator’u piyasaya sürdü. Dreyfus ayrıca 1996’da ilk Adidas web sitesini ve Badge of Sport logosunu lanse ederek Adidas’ı yeni sınırlara taşıdı.

İlerleme Yılları: 2000’ler
Dünya çapında sporcuların aileye katılmasının yanı sıra, yeni giysi ve ayakkabı tasarımlarını piyasaya süren Dreyfus’un şirket için büyük planları vardı. 90’ların sonunda Salomon Group ve pazardaki diğer markaları satın aldıktan sonra Adidas’ın Adidas-Salomon AG adlı şirketler grubu resmiyet kazandı ve daha fazla ortaklık ve teknolojinin gelmesi için zemin hazırladı. Reebok bir yan marka olarak imzayı attı, dünyaca ünlü Japon moda tasarımcısı Yohji Yamamoto Adidas Y3’ü piyasaya sürdü, Stella McCartney ekibe katıldı ve sektördeki daha birçok önemli isim ile işbirlikleri sürdü.

Modern Çağ: Günümüz
Günümüze doğru hızla ilerleyen Adidas, LEGO, Prada, Bad Bunny, Palace Skateboards ve Manchester United’ın da aralarında bulunduğu çok sayıda ortaklıkla dünyanın en büyük spor giyim markası haline geldi. Markanın kültürü sporda köklü olabilir, ancak ünlü rapçi Kanye West ve sürekli büyüyen Yeezy koleksiyonu, ayrıca Pharrell William ve Adidas NMD Hu serisi sayesinde sokaklardaki varlığı da eşsizdir. Sadece bu da değil, marka bugün Boost ve Futurecraft teknolojilerine ve çok daha sürdürülebilir bir geleceğe odaklanıyor. Temel parçalarını Parley Ocean Plastic ve Primegreen gibi vegan dostu Adidas spor ayakkabılarıyla yeniliyor. Dünya çapındaki müşterilerine bir aktif bir yaşam stilini adeta aşılıyor.

Adidas Originals
Dünyanın önde gelen spor markalarından biri ve küresel bir atletik ayakkabı ve giyim tasarımcısı ve geliştiricisi olan Adidas’ın zengin spor mirasından ilham alan Adidas Originals, 2001 yılında kurulan bir yaşam tarzı markasıdır. Temelinde Adidas arşivi bulunan Adidas Originals, ürün inovasyonuna olan bağlılığı ve sahalarda ve spor arenalarında bulunan yaratıcılık ve cesareti çağdaş gençlik kültürünün merceğinden süzme yeteneği ile markanın mirasını geliştirmeye devam ediyor. İlk kez 1972 yılında kullanılan ikonik Trefoil logosunun damgasını vurduğu ve yaratıcı kültürü şekillendirmeye ve tanımlamaya devam edenler tarafından savunulan Adidas Originals, sokağın öncü spor giyim markası olarak yol göstermeye devam ediyor. Adidas markası, sporla uzun bir geçmişe ve köklü bir bağa sahip. Futbol ve koşu gibi büyük küresel sporlardan Amerikan futbolu ve rugby gibi bölgesel sporlara kadar geniş ve çeşitli spor portföyü, markanın kültürleri aşmasını ve oyun alanında ve dışında en tanınmış ve ikonik küresel markalardan biri olmasını sağlamıştır. Adidas markasının misyonu, dünyanın en iyi spor ürünleri ile dünyanın en iyi spor markası olmaktır.

Adidas Eyewear
Eylül 2015’te Alman aktif spor giyim markası Adidas ve İtalyan tasarım şirketi Italia Independent, dört yıl sürecek bir gözlük lisans anlaşması imzaladı. Anlaşma, Ocak 2016’da dünya çapında piyasaya sürülecek olan Adidas Originals gözlüklerinin üretim ve dağıtımını kapsıyordu. İki şirket yeni ürünlerde ortaklık kurmaya yabancı değildi; 2014 yılında Adidas Originals ZX Flux spor ayakkabı koleksiyonu için işbirliği yapmışlardı. İki marka ayrıca 2014 Şubat ayında Milano’daki Mido fuarında sergilenmek üzere bir gözlük koleksiyonu oluşturmak için tekrar bir araya gelmişlerdi. Gözlük koleksiyonu daha sonra Mart 2015 ortasında mağazalarda satışa sunuldu. Haziran 2019’da ise Marcolin ve Adidas çok yıllı küresel bir lisans anlaşması yaptı. Marcolin Group, spor ürünleri markası Adidas ile ortaklıklarının 2024 yılı sonuna kadar devam edeceğini açıkladı. Ortaklık dahilindeki yeni Adidas gözlükleri 2020 yılından itibaren piyasalardaki yerlerini almaya başladı. Anlaşmanın şartlarına göre Marcolin Group, Adidas Badge of Sport ve Originals etiketleri altında gözlük ürünleri tasarlayacak, geliştirecek, üretecek, pazarlayacak ve satacaktı. Adidas’ın Badge of Sport serisi, yenilikçi üretim teknikleri, yüksek kaliteli malzemeler ve hafiflik ile karakterize ediliyor. Gözlükler rahat bir uyum ve üstün görüş ve lens korumasına sahip olacak şekilde tasarlanıyor. Adidas Sport Eyewear koleksiyonu, en iyi performansa sahip atletik gözlüklere odaklanır, çağdaş ve çok yönlüdür, sizi sokaklardan ve stadyumlardan patikalara ve pistlere taşır. Adidas Sport Eyewear, her anı yükseltir, görüşünüzü korur ve görüşünüzü dönüştürerek her koşulda tüm ayrıntıları görmenizi sağlar.Adidas’ın The Originals serisi sokak kültüründen ilham alırken ve Adidas Orijinal serileri marka Dna’sına sadık kalarak yaratıcılık ve özgünlük değerlerini paylaşmaya devam ediyor.

Kaynak: Thesolesupplier.co.uk

Temmuz 2023