HAKAN OPTİK
Gelişime ve Yeniliğe Açık
Her yıl Silmo İstanbul Optik Fuarı’nı büyük bir zevkle ziyaret ediyorum. Son yıllarda katılımcı sayısının artması ihtiyaçlarımızın karşılanması açısından son derece olumlu oldu.
Merhaba Hakan Bey. Öncelikle sizi biraz tanıyalım ve sektöre giriş hikayenizden bahsedelim…
Merhabalar, ben Hakan Dinçel. 1990 yılında Kayseri’de doğdum. 2013’te İzmir Yaşar Üniversitesi Mimarlık Bölümünden, 2015’te Işık Üniversitesi Optisyenlik Bölümünden burslu olarak mezun oldum. Devamında Melikşah Üniversitesi MBA bölümünde yüksek lisans yaparak akademik kariyerime devam ettim. Bizim dönemimizde çocukluk demek yazları çalışmak demekti. Çıraklığını yapmadığınız işin ustalığını yapamazsınız derlerdi ve 25 yıldır bu sektörün çıraklığını da kalfalığını da ustalığını da yaptım. Her okul çıkışımda, hafta sonları, bütün yazlarımda hatta tatillerde bile hep gözlük mağazasında çalıştım. Hayatta seçme şansım olmadan; hayat bana bu sektörde kalmam için sürekli yollar çıkardı, zorladı ve artık bu sektör için en iyi hizmeti verme gayesi içinde çalışmaktayım.
Hakan Optik’in kurulma aşamasından söz eder misiniz?
Hakan Optik ailesi 1991’den günümüze gelen bir birikimdir. Bizim işimiz ekip işidir. Ekibiniz varsa büyüyebilirsiniz, başarabilirsiniz ve ekibimle beraber bu günlere gelmeyi başardık. 1973 tarihinde Özen Optik olarak gözlükçülüğe başlayan 1991 tarihinde ağabeyinden ayrılarak Hakan Optik firmasını kuran babam Mehmet Dinçel, şu an Kayseri’nin en eski gözlükçülerindendir. Ocak 2020 yılında babam, ağabeyim ve benden oluşan aile şirketimizi kendi içimizde kollara ayırdık ve her birimiz kendi mağazalarıyla hizmet vermeye devam etmekteyiz. Şu anda Kayseri’de iki ve Nevşehir’de iki olmak üzere toplam dört mağazayla hizmet vermekteyim.
Mağazalarınızın yerini belirlerken nelere dikkat ediyorsunuz?
Mağazamı seçerken öncelikle vaziyet planından mağaza konumuna bakarım. Devamında yaya ve yol akslarını analiz ederek kendimin çizip, tasarlayıp, uygulayacağı mağazamın konseptini; lokasyonuyla değerlendiririm.
Mağazanızda her gruptan ürün bulunduruyor musunuz?
Mağazalarımızda 140’ı aşkın gözlük markası ve 30’u aşkın lens markasının satışı yapılmaktadır. Mağazalarımızın bulunduğu lokasyon ve müşteri portföyümüz açısından daha yakın olduğumuz üst grup segment ürünler mağazalarımızda satılmaktadır. Üst grup segment ile kastımız sadece fiyatı içermiyor. Ürünün kalitesini, tasarımını ve konseptini de kapsamaktadır.
Mağazanızda en çok satışı yapılan optik ve güneş gözlüğü markaları nelerdir? Müşterileriniz tarafından seçilen bu markaların tercih nedenleri ne olabilir?
Her dönem her markanın inişleri çıkışları olmaktadır. Yalnız son dönemlerde güneş gözlüğünde Versace, Tom Ford, 40million, Bvlgari, Prada; optik grupta ise Modo, Silhouette, Alexander Witch, Ana Hickmann, Hermod Paris ve Gigi Milano oldukça rağbet görüyor. Müşterilerimizin bu markaları seçerken öncelikle tasarımlara ve konfora dikkat ettiklerini düşünüyorum.
Son yıllarda designer markalar olarak adlandırdığımız yeni tasarımcıların ürünleri oldukça rağbet görüyor. Size de müşterilerinizden bu yönde talep geliyor mu?
Tabii ki de designer markalar bu sektörün boncuğudur, sundukları çeşitlilikle sektörü güzel kılan kısmıdır. Bu farklı tasarımlarla müşteriler kendilerini daha özel hissediyor.
Satış sonrası hizmetleriniz nelerdir?
Gayemiz, hedefimiz ve misyonumuz kesinlikle %100 müşteri memnuniyeti ve bu yüzden sadece satış odaklı değiliz. İşimizin sağlık boyutunu da düşünecek olursak müşterilerimizin memnuniyeti için olumlu veya olumsuz bütün dönüşleri en iyi şekilde karşılayarak tüm güler yüzümüzle her an aynı ilgi ve alakayı gösteriyoruz.
Cadde mağazaları mı yoksa AVM içerisinde yer almak mı? Sizin tercihiniz nedir ve sebepleri nelerdir?
Zor bir soru bu. İki mağazamız AVM’de, diğer ikisi de caddede olduğu için çok iyi kıyaslayabiliyorum. Ama şuna rahatlıkla diyebilirim ki AVM mağazacılığıyla; cadde mağazacılığı çok farklıdır. İkisinin de artıları eksileri vardır. Ama AVM mağazacılığında insan özlüyor caddede oturup bir kahve içmeyi…
Mağazanızda yapılan değişiklikler ve kampanyalarla ilgili müşterilerinizi nasıl bilgilendiriyorsunuz?
Mağazalarımızda yapılan değişiklikler ve kampanyalardan müşterimizi sosyal medyadaki firmamıza ait hesabımız ile bilgilendirmesini yapıyoruz.
Büyük şehirlere göre Anadolu’da mağaza işletmenin avantajları ve dezavantajları nelerdir?
Avantajı müşterilerinizi daha yakından tanıyabiliyorsunuz. Onlar artık müşterileriniz değil, arkadaşınız oluyor. Dezavantaj olarak ise Anadolu’da bu sektöre verilen değer ve kıymetin maalesef yeteri kadar olmamasını söyleyebilirim.
Perakendecilerden biri olarak meslektaşlarınızla aranızdaki fiyat rekabeti hakkındaki görüşleriniz nelerdir?
Fiyat konusunda rekabet etme gayemiz yok. Tek hedefimiz var. O da; işimizi nasıl daha iyi, daha düzgün ve daha kaliteli yapabiliriz.
Sektör içi yapılan satış ve eğitim bilgilendirmeleri yeterli mi? Siz mağaza çalışanlarınız için eğitim programları düzenliyor musunuz?
Kesinlikle yeterli bulmuyorum. Her gün kendini yenileyen bir sektörden bahsediyoruz. Sektörümüz; sağlık yönünde kendini yenilediği gibi moda yönünden de sürekli kendini yenilemektedir. Bilgilendirmeler bu sektör için maalesef yetersiz. Ekip arkadaşlarıma mümkün olduğu her fırsatta bir mağazada ihtiyaç olabilecek her konuda satış öncesi, satış ve satış sonrası bir şeyler öğretmek uğraşı içindeyiz. Her yeniliğin bilgisini paylaşma heyecanını yaşıyoruz ve destekleyici firmalardan bu konularda yardımlarını alıyoruz.
Sektöre yıllardır hizmet veren biri olarak ülkemizde gözlük kullanımı oranları ve bilinci hakkında neler düşünüyorsunuz? Gözlük kullanımının artırılması için neler yapılabilir ve kimlere görev düşüyor?
Maalesef ülkemizde düzenli göz kontrolleri yapılması gerekirken yapılmıyor. Bu yüzden de kesinlikle Optometri olmalı ülkemizde. Yurt dışındaki çoğu ülkede olduğu gibi bizde de optometri olursa mağazaya giren her müşterinin göz ölçümlerini yaparak bu konuda ciddi bir farkındalık oluşturabiliriz. Çünkü birçok kişi doktora gidene kadar görme problemi yaşadığının farkında olmuyor.
Gözlük trendleri bu sene ne yönde?
Bu sezon retro tarzı ürünler yine ön planda olacaktır. Desenli büyük çerçeveler, çekik cat eye ve yuvarlak modellerle birlikte turuncu camlı gözlükler popülerliğini koruyacaktır. Erkeklerde ise büyük dikdörtgen gold metal modellerle birlikte yine köprülü kemik modeller de rağbet görmeye devam edecektir.
Yurtdışında yapılan uluslararası optik fuarlarını ve sektörel gelişmeleri takip ediyor musunuz?
Tabii ki ediyorum. Fuarların sektörümüzün kalbi olduklarını düşünüyorum. Maalesef pandemiden dolayı fuarların iptal edilmesi ve aksaklıklar olması sektörümüze olumsuz yansıdı.
18-21 Aralık 2021 tarihleri arasında gerçekleşen Silmo İstanbul Optik Fuarı hakkındaki görüş ve değerlendirmeleriniz nelerdir?
Geçen yıl yapılamamış olmasından dolayı son derece üzgündüm. Silmo İstanbul’u özlemişiz diyebilirim. Her yıl Silmo İstanbul Optik Fuarı’nı büyük bir zevkle ziyaret ediyorum. Sektörümüzüm tüm paydaşlarını bir araya getirmesi açısından etkili bir organizasyon. Son yıllarda katılımcı sayısının artması ihtiyaçlarımızın karşılanması açısından son derece olumlu oldu.
Dergimiz ‘4 your eyes’ ile ilgili neler söylemek istersiniz?
Yıllardır mağazalarımıza ulaşan derginizi büyük bir beğeni ile takip ediyoruz. Mesleğimize çok güzel bilgiler katmaktasınız. Ayrıca bu sayınız da Hakan Optik ailesine yer verdiğiniz için teşekkür ederiz.
Ocak 2022