Röportaj
TOPRAK OPTİK

TOPRAK OPTİK

BU KONSEPT DEKORASYONUN YARATMIŞ OLDUĞU İÇ AMBİYANSLA BAŞLAYIP, BULUNDURULAN MARKALAR VE BU MARKALARIN KOLEKSİYONLARINDAKİ UÇ ÜRÜNLERİ İLE DEVAM ETMEKTEDİR. ORTAMDA ÇALAN MÜZİKTEN TUTUNDA, ORTAMIN KOKUSU, MÜŞTERİYE YAPILAN İKRAMLARDAKİ DETAYLAR, BİZİ DİĞER MAĞAZALARDAN AYIRAN FİZİKSEL FARKLILIKLARDIR.


Merhaba Ali Bey, kendinizi kısaca tanıttıktan sonra optik sektörüne nasıl adım attığınızdan bahsedebilir misiniz?
1966 yılında Adana doğumdum. 1978 yılından beri Alanya’da yaşamaktayım. Evliyim, eşim avukatlık mesleğini icra ediyor ve 2 erkek çocuk sahibiyim. 1987 yılında Hacettepe Üniversitesi, Arkeoloji bölümünden mezun olduktan sonra Adana’da bu mesleğe atıldım. Rahmetli eniştem bu mesleğe atılmamda bana öncülük etti. 4 yıl boyunca Adana’da mesleğin çıraklık ve kalfalık dönemini geçirdim. 1992 yılında Sağlık Bakanlığı’ndan ruhsatnamemi alarak 1993 senesinde  Alanya’da mağazamı açtım. O günden bugüne 34 yıldır bu meslekteyim. 28 yıldır da aralıksız olarak ‘’Toprak Optik’’ adı altında mesleğimi sürdürmekteyim.

Toprak Optik’i hangi sektörel bakış açısı ve misyonla kurmaya karar verdiniz, kuruluş hikayenizi aktarabilir misiniz?
1993 yılında mağazayı ilk açtığımda hem ülkemizde hem de dünya konjonktüründe ticaretin şekli çok farklı idi. Piyasalarda talep çok iken arz maalesef ki çok düşüktü. Müşteri ürünü talep ediyor ancak ülkemizde talep edilen ürünleri bulmakta zorlanıyorduk. Hangi marka ve ürünü getirirsek getirelim hiç zorlamadan, kolayca ve kısa sürede  elimizde ki ürünleri satabiliyorduk. Bugüne baktığımızda inanılmaz bir ürün çeşitliliği ve bolluğu bulunmaktadır. Bu marka ve ürün çeşitliliği süreç içerisinde rekabetin şeklini de değişmiştir. Aradan yıllar geçip insanların alışveriş alışkanlıklarının değişmesi, AVM kültürünün yaygınlaşması sonucunda farklı bir şey yapmamız gerektiği fikri doğdu. Tamamen müşteri odaklı, teknik bilgi ve estetiğin beraber harmanlandığı, %100  müşteri memnuniyetinin olduğu bir anlayışla mağazayı işletiyoruz.

Uzun yıllardır aynı lokasyonda hizmet veriyorsunuz. Lokasyonunuzun genel özelliklerinden ve size sunduğu avantajlardan bahsedebilir misiniz?
Toprak Optik Alanya’nın en merkezi yerinde konumlanmıştır. Bu bize çok büyük bir avantaj sağlamaktadır. 26 yıldır aynı lokasyonda, her geçen sene hizmet kalitesini arttırarak devam eden bir firmayız. Turistik bir ilçe olan Alanya’da işletmelerin ömürlerinin diğer şehirlere göre kısa olması göz önünde bulundurulursa, bu kadar uzun yıllardır hizmet verebilmemiz başarılı çalışmalar yaptığımızın en iyi göstergesidir. Bana göre cadde mağazacılığı ve AVM mağazacılığı (çok şubeli zincir mağazalar da dahil) farklı kitlelere hitap eden farklı işletmelerdir. Bizleri onlardan ayıran en büyük özellikler, sattığımız ürünlerdeki farklılık ve müşteri ilişkilerinde kurduğumuz birebir diyalog olduğunu düşünmekteyiz.

Toprak Optik olarak hangi segmentte ürün ve markaları bulundurmayı tercih ediyorsunuz, sebeplerini de paylaşabilir misiniz?
Alanya turistik bir ilçe olmasına rağmen mağazamızın lokasyonu nedeniyle, hem yerli hem de yabancı müşterilerimize hizmet vermekteyiz. Yabancı müşteriye hizmet vermek, özellikle de Avrupa’lı turistlere, Türkiye’nin çoğu bölgesi için sıra dışı sayılan model ve renklerin bizim tarafımızdan tercih edilmesine sebep olmuştur. Bu nedenle hem renk, hem model, hem de marka yeniliklerini çok yakından takip etmek zorundayız. Mağazamız da A plus, üst segment markaların ürünleri ve çok sıra dışı tasarımlar ve renkli modellerle  müşterilerimize hizmet vermekteyiz. Bizi de farklı kılan bunlar olduğunu söyleyebiliriz. Ayrıca yerli müşterilerimiz üst grup müşteri profilinde olup onların istek ve arzularını karşılamak için farklı ürünleri, üstün hizmet kalitesiyle sunmaktayız.

Covid-19 pandemisiyle birlikte satış grafiğinizi yükseltmek için ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?
Sosyal medya ve dijital pazarlamanın pandemi nedeniyle, daha da önem kazandığı aşikardır. Bizlerde mağaza olarak bu yöndeki çalışmalarımızı hızlandırıp, kurumsal kimliğimiz çerçevesinde paylaşımlarımızı yapmaktayız. Tabii şunu belirtmeden edemeyeceğim, güneş gözlükleri hem mağazalarımızda, hemde dijital ortamlardan satın alınsa da, optik çerçeve ve reçete camları için müşteriler birebir mağazaya gelip deneyerek alıyorlar. Bu süreçte şunu gördük ki verdiğimiz üstün kaliteli hizmetten dolayı müşterilerimizin bizlere olan bağlılığı bir tesadüf değildir. Hepimizin malumu olduğu gibi, pandemi ve ülkenin ekonomik koşulları nedeniyle alım gücümüz düşmüştür. Biz mağazada tedarikçilerimiz ile yaptığımız görüşmeler sonucu onların da desteğini alarak üst grup ürünlerin daha ulaşılır olmasını sağlıyoruz. Böylelikle müşterilerimiz kaliteli bir ürünü daha uygun koşullarda satın alma şansına sahip oluyor.

Mağazanızda yaptığınız yenilik ve kampanyalar için hangi mecraları kullanıyorsunuz, sosyal medyadan olumlu dönüşler alıyor musunuz?
Biz yaptığımız yenilik ve kampanyalar için bölgesel yazılı ve görsel basını kullanmakla birlikte, sosyal medya üzerinden de paylaşımlar yapmaktayız. Bölgemizde bulunan diğer mağazalardan daha sıra dışı modellerle sosyal medyadaki paylaşımlarımızla ilgili, olumlu ve onurlandırıcı dönüşler alıyoruz.

Pandemi dönemiyle birlikte satış esnasındaki hizmetlerinizde gerçekleşen değişimlerden bahsedebilir misiniz?
Pandemi süreci bizlere çok şey öğretti. En önemlisi de hayatımızın kıymetini. Bizim pandemi sürecinde en büyük amacımız hiç bir müşterimize virüsü bulaştırmamak ve onlardan gelecek bulaşma tehlikesine karşı her türlü önlemi almaktır. Mağaza olarak covid-19 ile ilgili tüm kuralları harfiyen uygulamaktayız. Burada bunları tek tek söylemeye gerek yok zaten hepimiz 1 yıldır biliyoruz ve uyguluyoruz.

Toprak Optik’i bulunduğu bölgedeki diğer optik mağazalardan ayıran özellikleri nelerdir?
Bizim mağazamız konsept bir mağaza. Bu konsept dekorasyonun yaratmış olduğu iç ambiyansla başlayıp, bulundurulan markalar ve bu markaların koleksiyonlarındaki uç ürünleri ile devam etmektedir.  Ortamda çalan müzikten tutunda, ortamın kokusu, müşteriye yapılan ikramlardaki detaylar, bizi diğer mağazalardan ayıran fiziksel farklılıklardır. Biz müşterilere her yerde bulunan ve satılan ürünlerden çok bizim farklılığımızı ortaya koyan, değişik tarzdaki ürünleri satarak, yaptığımız işe imzamızı attığımızı düşünüyoruz. Biz önümüze bir reçete geldiği zaman bunu doğru kabul edip satışı gerçekleştirmek yerine hastanın daha önceki şikayetlerini değerlendiririz. Daha önce hangi camı kullandığını, hangi  diyoptrileri kullandığını değerlendirir ve bir sonuca ulaşırız.  Böylelikle hatalı reçeteleri elemine etmiş oluruz. Eğer ciddi farklar varsa tekrar bir muayene olmasını öneririz.

Türkiye optik perakendecilik sektörünün bugünü ve yakın geleceğini nasıl değerlendirirsiniz?
Günümüzde sektörün ne durumda olduğunu özetlemek gerekirse piyasalarda talepten çok arzın olduğunu söyleyebilirim. Gözlük kullanıcı sayısıyla mağaza sayısını kıyasladığımızda mağaza sayısının çok fazla olduğunu düşünüyorum. Yeni mezunların yeterince bilgi ve deneyime sahip olmadan mağaza açmaları, yanlış ve eksik bilgiyle yapılan satışlar sektörümüze darbe vurmaktadır. Sektörde fiyat endeksli rekabet diz boyu. Bu da sektörü aşağı doğru çekmektedir. Sağlık alanında hizmet veren böyle bir sektörün müşterilerinin mağaza mağaza dolaşıp, en ucuzu nerde bulurum deyip hatta fiyatı kendisinin belirlemesine kadar varması beni çok üzüyor. Çok karamsar bir tablo çizmek istemiyorum ama yukarıda saydığım nedenlerden dolayı sektörün geleceği konusunda çok fazla umutlu değilim. Sektörümüz önemli bir sağlık sektörü. Bugün nasıl hak ettiği yerde olmadığını düşünüyorsam gelecekte de hak ettiği yerde olmayacağını düşünüyorum. Optisyenler ve Gözlükçüler Odası bunun için bir fırsat. İyi değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum. Bizim gibi mağazaların en büyük hatası zincir mağazalarla rekabete  girişmektir. Zincir mağazalar ve AVM’ler bu ekonominin bir gerçeği. Herkes stratejisini buna göre belirlemeli. Ayrıca sektörümüz açısından kooperatifleşmeyi çok önemli buluyorum.

Her yıl yükselen yabancı-yerli katılımcı ve ziyaretçi sayısıyla sektörel kalkınmaya platform oluşturan Silmo İstanbul Optik Fuarı hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
Fuarlar, temsil ettikleri sektörler açısından çok önemlidir. Fuarlara ziyaretçi olarak katılan firma sahipleri yada çalışanları, dünyadaki yenilikleri, yeni trendleri, teknolojik gelişmeleri takip etme ve onlarla tanışma fırsatı yakalarlar. Bu mesleğin ilerlemesi açısından büyük önem taşır. Optik sektörünün hangi dalında çalıştığına bakmasızın herkesin İstanbul’daki fuara gitmesi önemli. Hatta imkanı olanların yurtdışındaki fuarlara da gitmesini öneririm.

Optik sektörüne dair tüm yenilik ve gelişmeleri takip edebileceğiniz ‘4 your eyes’ ile ilgili görüşlerinizi alabilir miyiz?
Sektörü temsil eden böyle bir yayının olması çok sevindiricidir. Sektörün sesi olması, dünyadaki yenilikleri anlatması açısından bu yayını çok önemsiyorum. Anadolu’nun en ücra köşesindeki meslektaşımıza kadar ulaştırılması ve onun  optik dünyasını takip etmesi bu dergi sayesinde oluyor. Temennim kesintiye uğramadan yayın hayatını sürdürmesidir.

Ağustos 2021