Röportaj
FETHİYE CEM OPTİK

FETHİYE CEM OPTİK

“SILMO İSTANBUL, SON BİRKAÇ YIL İÇERİSİNDE GERÇEKTEN ULUSALDAN ZİYADE ULUSLARARASI BİR FUAR HALİNE GELDİ. YERLİ ÜRETİCİ FİRMALARIMIZ İÇİN CİDDİ BİR İHRACAT KAYNAĞI OLDUĞUNU RAHATLIKLA SÖYLEYEBİLİRİM.”

Merhaba Emir Bey… Öncelikle hoş geldiniz. Kendinizi okurlarımıza tanıtıp, optik sektörüne giriş kararını nasıl aldığınızdan bahsedebilir misiniz?
Merhaba, ben Emir Özaslan. Muğla’nın Fethiye ilçesinde babam Cem Özaslan’ın 1988’de kurmuş olduğu optisyenlik müessesemizde bir aile şirketi olarak hizmet vermekteyiz. Optik sektörüyle buluşmam iki aşamalı olarak gerçekleşti diyebilirim. İlki çocukluğumdan itibaren gelip gittiğim kendi mağazalarımızda daha uzak mesafeden ve sektör dinamiklerini bilmeden olmuştu. İkincisi ise 2016 yılında tamamladığım Elektrik Elektronik Mühendisliği eğitimimden sonra sektör değiştirerek optik sektörüne doğrudan girişimle gerçekleşti. Lisans eğitimim süresince edindiğim bilgi ve tecrübe ile kendi işletmemize ve sektörümüze birçok katkı sunabileceğimi fark etmemin ardından kendi optik mağazamızda çalışmaya başladım. Optik sektörüne yıllarını vermiş ve bir meslek aşığı olan babamın bu kararımda en etkili kişilerden birisi olduğunu eklemeliyim. İlerleyen yıllar içerisinde optisyenlik ön lisans programını Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi’nde tamamladım. Yaklaşık 5 yıl önce başladığım bu serüvende göz açıp kapayıncaya kadar bugüne ulaştık.
 
Fethiye Cem Optik’in kuruluş aşamasından ve temel felsefesinden söz edebilir misiniz?
Müessesemizin kuruluş gününden bu güne tüm ekibimizde ortak bir çalışma kültürü bulunmaktadır. Oda atölyesinden bilgi işlem merkezine, satış ekibinden muhasebe bölümümüze kadar elimizde olan işi sahiplenmemiz ve sunacağımız hizmeti müşterilerimiz için en iyi şekilde gerçekleştirmeye çalışmak birincil misyonumuzdur. Hizmet standardımızı bu misyona uygun tutmaktayız. Değişen ve gelişen optik sektöründeki tüm yenilikleri elimizden geldiğince takip ederek müşterilerimize en hızlı şekilde sunmaya çalışıyoruz. Bu şekilde kapımızdan içeri giren veya bir şekilde dokunmuş olduğumuz her müşterimizin güler yüzle mağazamızdan ayrılması her şeyden daha önemli.
 
Turistik bir bölgenin merkezindeki mağazanızın konumu, bilinirlik ve satışlarınız açısından ne gibi avantajlar sağlamaktadır?
Evet, mağazamız Fethiye’nin en işlek caddesi üzerinde köşe konumdaki bir mağazadır. Fethiye’nin yıllar içerisinde gelişen çehresiyle birlikte bu konum daha da önem kazandı. Adeta bir buluşma noktası haline geldi. Müşterilerimizin kolay ulaşım noktasında olmak onlara verdiğimiz hizmette tabii ki bizlere büyük kolaylıklar sağlıyor. 
 
Seneler içerisinde tek mağaza ile hizmet vermeyi tercih ettiğinizi biliyoruz. Bu tercihinizdeki en önemli etmenler nelerdir?
Yıllar içerisinde bölgemizde müşterilerimize ulaşabilmek için birkaç şubemiz olmuştu ancak gördük ki vermiş olduğumuz hizmeti tek merkezden kontrol etmek hizmet kalitemizi çok daha fazla artırıyor. Bu sebeple yaklaşık 12 senedir şubelerimiz olmadan tek mağaza olarak hizmet veriyoruz. Böylece ilk başta bahsetmiş olduğum hizmet standardımızı çok daha başarılı bir şekilde koruduk. İlerleyen süreçte de yine bu hizmeti koruyarak yükseltmek başlıca hedeflerimiz arasında yer alıyor.
 
Mağazanızda satışını yaptığınız ürünlerin marka çeşitliliği sizin için ne kadar önemli? Fethiye Cem Optik’te her segmentten gözlük bulabilir miyiz?
Hem optik hem güneş gözlüklerinde dünya markalarının hemen hepsiyle çalışıyoruz. Müşterilerimize sunmuş olduğumuz marka çeşitliliğimiz aynı zamanda babamın ve babamdan bana geçtiğine inandığım meslek ve gözlük aşkından doğuyor. Bu sebeple birçok markaya ait çeşitli ve güzel ürünleri müşterilerimizle buluşturmak bize inanılmaz bir haz veriyor.  Sektörümüzün sağlık merkezli olması kadar moda sektörüyle de bağlantılı olduğu bir gerçek. Dolayısıyla müşterilerimizin tarzlarına yapacağımız katkılara da önem veriyoruz. Her bir müşterimizi kendisine özel bir gözlükle buluşturmamız,  bizim gözümüzde bir sanatçının yapmış olduğu eserini bir ruha kavuşturması gibi diyebilirim. 
 
Fethiye Cem Optik olarak 2020’nin Temmuz ayında zorlu ekonomik ve ticari ortama rağmen yepyeni bir yatırımda bulundunuz. Bu girişimden ve özelliklerinden bahsedebilir misiniz? 
2020 yılının başında henüz Covid-19 ülkemizde ortaya çıkmamışken almış olduğumuz karar ile mağazamızı genişletmeye karar vermiştik. Pandemiye rağmen tüm çalışmalarımıza hız kesmeden devam ettik. Geçen yıla kadar güneş gözlüğü ve optik mağazası olarak aynı anda hizmet vermiş olduğumuz 60m2’lik mağazamızdan çıkarak bitişiğimizde 110m2’lik yeni bir mağaza daha açtık. Bu sayede toplamda 32 metre cephesiyle hizmet alanımızı 170m2’ye ulaştırdık. 60m2 olan köşe mağazamız şu an optik mağaza olarak hizmet vermekte iken yeni mağazamızı tamamen güneş gözlüğü konseptine göre hazırladık. Bu sayede gelen müşterilerimize çok daha ferah ve rahat bir ortamda hizmet verebiliyoruz ki sanıyorum bu pandemi sürecinde aldığımız en doğru kararlardan biri oldu. Aynı zamanda optik ve güneş mağazalarımızda bulunan satış ekibi arkadaşlarımız kendi alanlarında özel olarak eğitim alıyorlar. Bu da bizim vermiş olduğumuz hizmeti çok daha derinleştirdi ve hizmet kalitemizi daha da artırdı diye düşünüyorum. 
 
Fethiye Cem Optik’in yaptığı kampanyalar ve yenilikler hakkında müşterilerinizi nasıl bilgilendiriyorsunuz? 
Sosyal medya 2020 yılı içerisinde müşterilerimizle iletişimlerimizde olmazsa olmazlarımızdan biri haline geldi. Daha önceleri billboard, yerel radyolar, yerel TV kanalları ve gazeteler yine iletişim kanallarımız arasındaydı ancak gelişen ve değişen dünyada müşterilerimiz neredeyse biz de orada oluyoruz. Aynı zamanda mağazamız içerisindeki TV ve reklam üniteleriyle de tüm kampanyalarımızı müşterilerimiz ile paylaşmaya gayret gösteriyoruz.
 
Peki sosyal medyayı sadece tanıtım amaçlı mı kullanıyorsunuz yoksa üstlendiğiniz farklı bir misyonunuz da var mı?
Sosyal medya ile hem güncel ürün ve kampanyalarımızı müşterilerimize anlık olarak ulaştırıyoruz hem de ürün ve marka hikayelerini anlatarak optik sektörünün derinliklerini müşterilerimize göstermeye çalışıyoruz. Satışını yapmış olduğumuz ürünler içerisinde 100 yılı devirmiş ‘çınar’ markalar da mevcut ve bu markaların hikayelerini olabildiğince müşterilerimize ulaştırıp, onları gözlüklerin tarihteki serüvenine ortak etmeye çalışıyoruz. Dolayısıyla insanların gözlüğe bakış açısını daha da genişletmek istiyoruz. 
 
Fethiye Cem Optik’i diğer optik mağazalardan ayıran temel farklılıkları nelerdir?
Birçok noktada farklılıklarımız var ancak en öne çıkanlar iş ahlakımız ve bilgimiz diyebilirim. Mağazamız içerisinde 3 optisyen hizmet veriyor ve sanıyorum Türkiye’de bu şekilde hizmet veren optik mağaza sayısı çok azdır. Aynı zamanda ekibimizde 10-15 yıllık çalışma arkadaşlarımız mevcut. Bu sayede hizmet kalitemiz gerçekten çok yükseliyor. Turizm ilçelerinden Fethiye gibi bir yerde, Türkiye’nin ve dünyanın her noktasından gelen müşterilerimiz için bu kaliteyi sunmanın önemli olduğuna inanıyorum. Bir Fethiye Cem Optik müşterisi dünyanın hangi noktasında olursa olsun bizimle iletişime geçebileceğini ve probleminin en hızlı şekilde çözüleceğini bilir. Ayrıca ekibimizin İngilizce, Almanca, Rusça, İspanyolca ve Yunanca olarak hizmet sunduğunu da ekleyebilirim.
 
Fethiye Cem Optik olarak sektörel eğitimlere bakış açınız nasıl? 
Sektörel ve sektör dışı eğitimleri çok önemsiyoruz. Yeni şeyler öğrenmek benim ve tüm ekip arkadaşlarım için çok önemli. Kendimizi geliştirmeyi seviyoruz. Sektörel olarak cam, çerçeve, kontak lens, atölye ve satış-pazarlama eğitimlerini her yıl ortalama 2’şer kez tüm Cem Optik ekibiyle birlikte alıyoruz. Aynı zamanda sektör dışı eğitimlerle de bu bilgileri güncelliyor ve kendi işimize harmanlamaya çalışıyoruz. Genç bir optisyen olarak sektörel trendleri, yenilikleri ve göz sağlığına yönelik haberleri takip ediyor musunuz, bu konudan biraz bahsedelim.  Sektörümüzü optisyenlik eğitimim öncesinden beri öğrenme tutkumla dünya bazında ve Türkiye’de titizlikle inceliyorum. Sektörel trendleri ve gelişmeleri Silmo İstanbul, Silmo Paris, Mido ve Opti Munich gibi fuarlara giderek takip ediyorum. Göz sağlığına yönelik gelişmeler için babam ile birlikte yurtdışı eğitimlerine katılıyoruz. Son birkaç yıl içerisinde  Budapeşte, Rotterdam, Paris ve Rio gibi dünyanın çeşitli şehirlerindeki öncü firmalardan çok özel eğitimler aldık. Aynı zamanda Avrupa ve Amerika Optometri Konseylerinin yayın ve etkinliklerini düzenli olarak takip ediyorum. Yabancı kaynaklar kadar yerli kaynaklara da değer veriyorum. Bu sebeple  Ulusal Tez Merkezi üzerinden sektörümüze özel güncel tez çalışmalarını ilgiyle takip ediyorum. 
 
Yeni sezon optik ve güneş gözlüğü trendleri ilgili ne gibi ipuçları verebilirsiniz?
Optik çerçevelerde 2021 yılı içerisinde 1990’lardaki retro modasının getirdiği şeffaf kemik çerçevelerin ve konfor arayanlar için hafif titanyum çerçevelerde farklı estetik tasarımları buluşturan modellerin ön plana çıkacağını tahmin ediyorum. Güneş gözlüklerinde ise mineral camlı modellere son 2 yıldır devam eden ciddi bir rağbet var.  Çerçeveye gömme flat camlar da bu sıra çok moda olan başka bir trend. Son bir kaç yıldan beri devam eden yuvarlak gözlük modası çok farklı form ve malzemelerde kendini yenileyerek 2021 yazında yine karşımıza çıkacak. Kadın modellerindeki cat-eye modası yavaş yavaş form değiştiriyor. Ufak çekik modeller yerlerini  daha köşeli dikdörtgen formlara bırakmaya başladı.
 
Optik sektörünü bir araya getiren Silmo İstanbul Optik Fuarı’nı birçok kez ziyaret etmiş biri olarak fuar ilgili düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz?
Silmo İstanbul, son birkaç yıl içerisinde gerçekten ulusaldan ziyade uluslararası bir fuar haline geldi. Yerli üretici firmalarımız için ciddi bir ihracat kaynağı olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Özellikle Ortadoğu ve Afrika coğrafyasındaki optik mağazaların sosyal medya hesaplarında bile yerel markalarımızı görmek bizi çok gururlandırıyor. Bu gelişmenin bir numaralı tetikleyicisi farklı bölge ve ülkelerden gelen ziyaretçileri ağırlayan Silmo İstanbul olmuştur. Bu sebeple Silmo İstanbul’u ülke ekonomimize yapmış olduğu katkılardan dolayı ayrıca önemsiyorum ve sizleri de bu organizasyonu gerçekleştirdiğiniz için tebrik ediyorum. 
 
Sektörel yayıncılığın en önemli unsurlarından olan dergimiz ‘4 your eyes’ hakkındaki yorumlarınız nelerdir?
Derginizi uzun süredir takip etmekteyim. Aynı zamanda uluslararası optik dergileri de takip ediyorum. Dünyadaki en önemli gelişmelere Türkçe bir kaynak üzerinden her ay ulaşabiliyor olduğumuz ve bu röportajı sağladığınız için tüm ‘4 your eyes’ ekibine teşekkür ederiz.

Temmuz 2021