Röportaj
TURKUAZ OPTİK

TURKUAZ OPTİK

BAYİ TOPLANTILARI YAPMAYI TERCİH ETMEDİĞİMİZ İÇİN SİLMO İSTANBUL, TÜRKİYE’NİN DÖRT BİR YANINDAN GELEN BAYİLERİMİZLE BULUŞMAK ADINA ÇOK VERİMLİ VE ETKİLİ BİR ORGANİZASYON. DÜZENLİ OLARAK KATILMAKTAN MUTLULUK DUYUYORUZ.

Merhaba Alev Hanım… Kendinizi okurlarımıza tanıtıp, Turkuaz Optik ile devam eden yolculuğunuzdan bahsedebilir misiniz?
Yurtdışında eğitimimi tamamladıktan sonra 2004 yılında Turkuaz Optik’te gözümü açtım diyebilirim. En junior pozisyonlardan, şimdi geldiğim İletişim ve Pazarlama Direktörü pozisyona kadar farklı departmanlarında yer aldım. Bu sürecin bana, sektörün ve yurtdışındaki iş ortaklarımızın dinamiklerini anlamada çok faydası oldu. Şirket sahibimizin de vizyonunun genişliği ve yeni fikirlere açık olması, kendisinin de inovatif fikirlerle bizlere güvenip önümüzü açmasının da bugün geldiğim noktada önemli etkisi oldu.

25 yılı aşkın süredir Türkiye optik pazarında önde gelen distribütör firmalardan biri olan Turkuaz Optik’in bu konuma ulaşmasını sağlayan sektörel bakış açısı hakkında neler söylemek istersiniz?
Etik değerlerimizden asla vazgeçmemek, dürüst ticaret yapıyor olmamız geldiğimiz noktada en önemli sebeplerden biri diye düşünüyorum. Yaptığımız işlerde kaliteden vazgeçmeden ilkeli hizmet sunma prensibimiz, Turkuaz Optik’in tercih edilmesinde kilit rol oynuyor. Hızlı karar alabilmek ve yeniliklere açık olmak bizi hep bir adım öteye taşıdı. Turkuaz Optik olarak, dinamik ve kalifiye bir ekiple hizmet veriyoruz. Hızlı değişen nihai tüketicinin alışkanlıklarını her zaman takip ediyoruz ama asla trendlere kapılmıyoruz. Buradaki anahtar kelimeler sanırım sektörün ihtiyaçlarını sezebilmek ve marka konumlamalarını doğru yapabilmek. Markalarımızın her biri için ayrı titizlikle ve yoğun bir tempoda çalışıyoruz. Bu ilkelerle ilerlediğimiz için çalıştığımız her markayı büyütebiliyoruz.

Dünya moda trendlerini belirleyen sayısız ünlü markayı Türkiye pazarına ulaştırıyorsunuz. Markalarınız ve öne çıkan özellikleriyle ilgili okurlarımızı bilgilendirebilir misiniz?
Geçtiğimiz yıllarda sektörün ihtiyaçlarına göre 15 farklı markaya ulaştık. Ancak Türkiye’nin içinde bulunduğu ekonomik durum ve sektördeki ihtiyaçların değişmesi ile bundan 2 sene önce marka portföyümüzü küçültmeye karar verdik. Tarzları birbiri ile çakışmayan, farklı markaları seçmeye özen gösteriyoruz. Bayilerimizin ihtiyaçlarını tamamlayan 6 farklı marka ile yola devam ediyoruz. 2005 senesinden beri distribütörlüğünü yaptığımız Tom Ford tüm sektör için vazgeçilmez bir marka. Güneş koleksiyonunun yanı sıra, güçlü optik koleksiyonu ile de moda markalarının içinde en çok tercih edilen markalardan biri. Moncler, moda sektörü için her yaptığı yenilikle marka gücünü her sene daha da yukarı taşıyor. Dsquared2, dikkat çekici ve taşlı modelleri ile ön plana çıkıyor. Hally and Son, klasik vintage modellere yeni bir soluk getirerek marka portföyümüzdeki yerini alıyor. Italia Independent uygun fiyat politikası ve en çok tercih edilen modelleri ile markalarımızın vazgeçilmezleri arasında. Modo, her sezon çıkarttığı yeni patentlerle güçlü optik kreasyonu ve fiyat politikası ile her geçen gün daha fazla noktada yer almaya devam ediyor.

Dünyaca ünlü markalarınızın küresel imajlarını Türkiye pazarında konumlandırırken nasıl bir yöntem uygulamayı tercih ediyorsunuz?
Bayilerimize mağaza içi görsel, teşhir standları, ürün kataloğu ve vitrin malzemeleri gibi markalarımıza ait tüm kurumsal kimlik uygulamaları konusunda destek oluyoruz.  Bünyemizde bulunan dünya markalarının global reklam pazarlama uygulamalarını sunuyoruz.

Ulusal televizyonların en çok izlenen dizileri başta olmak üzere Turkuaz Optik’in imzasını iletişim kanallarında yıllardır görüyoruz. Bu işbirliklerini uzun vadede sürdürmeyi planlıyor musunuz?
Turkuaz Optik olarak dizilere 2010 yılında yayınlanan ve dizilerde kullanılan aksesuarların seyirciler tarafından tercih edilmesine sebep olan Aşk-ı Memnu dizisi ile başladık. Açıkçası sektörde bu işe ilk imza atan firmayız. Çok uzun yıllardır bu işin içinde olduğumuz için ve sadece bir dizide olmak için değil, kullanılan ürünün karaktere uyması, uzun soluklu kullanılması gibi konularda çok titiz davranıyoruz. Oyuncular da artık sık sık showroom’a gelerek karakterlerine ve yüzlerine göre ürün seçebildikleri için yapım şirketleri de bu konu da artık bize tam güveniyor. Bazı dizilerde styling ekibi gelmeden bile biz ürün seçip gönderir hale geldik. Aynı şekilde kullanılan ürünlerin sosyal medya mecralarında doğru zamanda ve yapım şirketlerinin istediği şekilde paylaşmaya da özen gösteriyoruz. Hatta bayilerimize de ‘paylaşımları ne zaman ve ne şekilde yaparlarsa daha etkili olur’ konusunda eğitimler veriyoruz. Sektörde bu alanda yer almaya çalışan birçok firma görüyorum. Karakter analizi yapılmadan, kullanılan markalara özen gösterilmeden, sadece bir diziye girmek için ürün veren firmalar bu konuda maalesef kalıcı olamıyorlar.

Dijitalleşme Turkuaz Optik için ne ifade ediyor? Bu konuda firma olarak yaptığınız yeniliklerden bahsedebilir misiniz?
Covid-19 ile beraber mecburen iptal edilen fuarlardan dolayı yeni koleksiyon siparişlerimizi bile dijital ortamlarda verir olduk. Online pazar yerlerindeki satış grafiği Covid-19 süreci ile beraber hızla yükseldi. Bayilerimiz de bu online mecralarda, özellikle sokağa çıkma kısıtlamaları ile beraber online Pazar yerlerinde sanal mağazalarını açtılar. Bu süreçte biz de daha iyi hizmet verebilmek adına online pazar yerleri ile entegre çalışabilen Nebim V3 programına geçiş yaptık. Aynı zamanda bayilerimizin alışveriş yapabileceği B2B sayfamızı da yeniledik. İletişim tarafında ise bu süreçte çoğalan farklı dijital platformlarda ürünlerimizle yer almaya başladık.

Pandemi sebebiyle zorlu ticari ve ekonomik koşullarda geçen 2020 yılı, sürekli büyüme gösteren Turkuaz Optik grafiğini ne yönde etkiledi?
İtalya’daki partnerimiz için EMEA bölgesinde (Avrupa, Orta Doğu ve Afrika) 2020 hedeflerini tutturan tek distribütör firma biz olduk. Yurtiçindeki satış grafiğimiz de; Mart, Nisan, Mayıs aylarında uygulanan sokağa çıkma yasaklarından dolayı durma noktasına gelse de, kısıtlamalar azaldığında bayiler tarafından en çok tercih edilen firmalardan biri olduk. Bünyemizde olan markaların hızlı satış grafiği ve güçlü koleksiyonlarının ve bayilerin bu zor günlerde yatırımlarını daha garanti satış elde edebilecekleri partnerler seçmesinin bu süreçte katkısı büyük oldu.

Pandeminin oluşturduğu kriz ortamında satış ve dağıtım ağınızı güçlendirmek için hangi stratejileri uyguladınız?
Dijital platformlarımızı ve altyapımızı yeniledik. Depo ve saha ekibimiz gerekli sağlık önemlerini alarak, hiç ara vermeden satış ve dağıtıma devam ediyor. Ege Bölge Müdürümüz Özgür Cengi bu süreçte tüm Türkiye’den sorumlu Satış Direktörlüğüne geldi. Satış ekibimiz büyümüş oldu böylece bayilerle olan iletişimimizi arttırmış olduk.

Turkuaz Optik sektörel duruşuyla dikkat çeken firmalardan biri. Sizce firmayı diğerlerinden ayıran temel özellikleri nelerdir?
Daha önce de bahsettiğim gibi dürüst ticaret yapıyor olmamız ve sözümüzün güvenilir olması en önemli özelliklerimizden biri diye düşünüyorum. Hızla değişen pazarlama tekniklerini takip etmemiz ve ajanslara gerek duymadan kendi kişisel ilişkilerimiz ile hızlıca adapte olabilmemiz bizi diğer firmalardan ayıran en önemli özelliklerimizden biri. Özgün fikirler üreten, yaptığımız işlerde kaliteden vazgeçmeden, ilkeli hizmet sunma prensibimiz Turkuaz Optik’in en temel özellikleri arasında yer alıyor.

Bayileri ile her zaman güçlü bir iletişimi olan Turkuaz Optik, zorlu 2020 yılında görüşme ve ziyaretlerini dijital seçeneklerle mi değerlendirdi? Bu konuda neler yapıyorsunuz?
Yurtdışında üretici firmalar çok hızlı dijitalleşse de Türkiye pazarında tamamen dijitalleşmek ne yazık ki mümkün değil. Bu noktada sektörümüzün daha geleneksel satış yöntemlerini sevdiğini söyleyebiliriz. Gerekli sağlık önlemleri alınarak sahadaki ekibimiz mağaza ziyaretlerine devam ediyor. Bayilerimiz yeni koleksiyonları mağazalarında numunelerden görerek sipariş veriyorlar. Ancak bildikleri, tekrar geçtikleri siparişleri ve kampanyalı ürün siparişlerini yenilenen B2B üzerinden yapmayı tercih ediyorlar.

Turkuaz Optik olarak 2021 yılı optik sektörü ile ilgili öngörüleriniz nelerdir?
Son yıllarda sektör dışında çok fazla kişi ‘bu iş çok karlı düşüncesiyle’ perakende ve distribütörlük alanlarında sektöre atılmışlardı. Geçtiğimiz senelerde çok iyi ‘bağımsız’ markaların yanı sıra, çakma isim ve koleksiyonlarla vitrinleri hızla dolduran markalar da çoğalmıştı. Bu anlamda sektörde ciddi bir eleme olacağını düşünüyorum. Bayiler güvenilir ve güçlü firmalar ile çalışmayı tercih ediyorlar. Covid-19’un başladığı ilk 4 ay boyunca işlerin tamamen durmasına düzgün bir iş planı olmayan firmaların dayanması mümkün değildi. Ayakları yere basan, kendini yenileyebilen, iyi hizmet verebilen noktalar için 2021 yılının iyi geçeceğini düşünüyorum. Evlerinden çıkamayan insanlar yasakların bitmesi ile eski alışkanlıklarına hızla dönecekler.

Markalarınızın 2021 İlkbahar/Yaz koleksiyonlarıyla ilgili okurlarımıza genel ipuçları verebilir misiniz?
2021 İlkbahar/Yaz koleksiyonlarında tüm markalarda aynı etkiyi hissettik. Daha cesur modeller yerine, hiçbir zaman modası geçmeyecek, klasik renk ve modeller tüm markaların koleksiyonlarında göze çarpıyor. Markalar tek sezonluk trendler yerine ikonik tasarımlara yöneldiler. Covid-19 ile beraber popüler dijital platformlarda, Hollywood ünlülerinden, sosyal medya fenomenlerinden sık sık fazla tüketimin aslında bizi nasıl tükettiğini çok sık duymaya başladık. Sanırım bu sezonda başlayan klasiğe dönüşü önümüzdeki sezonlarda daha fazla göreceğiz.

Her geçen yıl artan katılımcı ve ziyaretçi grafiğiyle optik sektörüne önemli katkılarda bulunan Silmo İstanbul Optik Fuarı, Turkuaz Optik için ne ifade ediyor?
Silmo İstanbul her sene giderek büyüyor. Her fuarda bunu olumlu bir şekilde hissediyoruz. Bayi toplantıları yapmayı tercih eden bir firma olmadığımız için Silmo İstanbul bizim açımızdan Türkiye’nin dört bir yanından gelen bayilerimizle bir araya gelmek açısından çok verimli ve etkili bir organizasyon. Düzenli olarak katılmaktan mutluluk duyuyoruz. Bunu da fuar standımıza yansıtıyoruz. Sıradan bir stant ile katılmak yerine gerçekten kimliğimizi yansıtabildiğimiz bir ortam yaratmak ve her sene yeni bir konsept belirlemekten keyif alıyoruz.

Sektörün önemli bir dinamiği olan dergimiz ‘4 your eyes’ hakkındaki yorumlarınızı alabilir miyiz?
Derginiz ‘4 your eyes’ sektör için etkili bir kaynak ve yıllardır severek takip ediyoruz. Optik sektörü trendlerine ve güncel gelişmelere ulaştığımız tek yayın diyebilirim.  Zaman zaman yoğunluktan son dakikalara kalan bültenlere sabrettiğiniz için öncelikle harika ekibe teşekkür ederim. Sektöre sağladığınız uzun soluklu katkılardan dolayı sizleri kutluyorum.

 

Mayıs 2021