Marka Hikayesi
KODAK

KODAK

BİR ASIRDAN UZUN SÜRE FOTOĞRAFÇILIKTA VE SİNEMA DÜNYASI BAŞTA OLMAK ÜZERE DEVRİMSEL YENİLİKLER YAPAN ABD MERKEZLİ KODAK, YÜKSEK KALİTEDEKİ OFTALMİK CAMLARIYLA DA KODAK LENS MARKASI ALTINDA BAŞARISINI SÜRDÜRÜYOR.

YENİ BİR DEVRİN BAŞLANGICI
Fotoğraf çekebilmek ve çekilen fotoğrafları bastırabilmek için pahalı ve ağır kamera araç gereçlerine ihtiyaç duyulan 19. yüzyılın sonlarında, George Eastman isimli bir New Yorklu girişimci, fotoğraf, film rulosu ve grafik şirketini açarak bir devre damgasını vurmuş olan Kodak markasını yarattı. George Eastman önderliğindeki Kodak ürünleri sayesinde 20. yüzyılda dünya çapındaki bir çok insan fotoğraf çekmeyi bir hobi ve bir eğlence aracı haline dönüştürebildi. Fotoğrafi ve sinema dünyasındaki meşhur 35mm’lik filmin geliştirilmesine sağlayanlar da George Eastman ve Thomas Edison’dan başkası değildi. Kodak kurulduğu 1888 yılında ilk olarak Kodak kameralarınını piyasaya sürdü. Bu fotoğraf kamerası, fotoğraf çekmeyi kolaylaştırmada ve herkesçe erişebilinir olmada büyük bir adım olmuştu. Bu kamerayla çekim yapan insanlar çekim yaptıkları film rulolarını epey ucuz bir maliyetle fotoğrafçılarda bastırmak durumundaydı. Ki geçmişe oranla bu büyük bir devrimdi. Kodak’ın mottosu ‘Sen çek, gerisini bize bırak’ idi.

ALTIN ÇAĞ
İlerleyen bir kaç yıl içerisinde Kodak hızla büyüyen bir şirket haline geldi. 1935 yılında Kodak yaptığı devrimsel yeniliklere bir yenisini daha ekleyerek ‘Hadi Renklenelim’ sloganıyla Kodachrome’yi beğenilere sundu. Kodachrome dünyanın ilk renkli fotoğraf filmi rulosuydu. Kodachrome, Kodak’ın 74 yıl kadar uzun bir süre en çok satışını yaptığı, en uzun süre en çok satanlarından olmayı başaran ve markanın dünya çapında olmasında büyük rol oynayan ürünüydü. 1961 yılında marka ‘Kodak Moment’ (Kodak Anı) diye isimlendirdiği büyük bir reklam kampanyası başlattı.  Bu kampanya insanların özel anlarını yakalayıp, fotoğraflandırmaları açısından çığır açan bir harekete dönüşerek büyük ses getirdi. 1 yıl sonrasında markanın satışları 1 milyon Dolara ulaştı. 1966’da Kodak kameralarının teknolojisi dünyada ilk defa uzaydan Dünya’nın fotoğrafının çekilmesini sağlayacak boyuta ulaştı. Markanın satışları aynı yıl iki katına çıktı. 1970’de ilk X-Ray ışını Kodak film üzerinden gözlemlendi ve bu durum Wilhelm Röntgen’in X-Ray cihazını keşfetmesinde ve cihazın faydalarını insanlık için ortaya çıkarmasında öncülük etti. Aynı yıl dünya çapında bir marka haline gelen Kodak yine ilklerin temsilcisi olarak ilk dijital kamerayı icat etti. Dünyanın bu ilk dijital kamerası siyah beyaz bir fotoğraf çekebilmek için 23 saniyeye ihtiyaç duyuyordu ve çekilen fotoğrafların kasetlerini depolayan bir depo alanı bulunuyordu. 1976 yılında Kodak araştırmacısı Bryce Bayer dijital fotoğraf kameralarına renkleri ekleyen ve parlaklık ayarlarını yapan ve Bayer filtresi diye isimlendirilen renk filtresini ekledi. 1976 yılı Kodak için altın çağın zirvesiydi çünkü marka fotoğrafi alanında dünyanın bir numarası olmayı başarmıştı.

HER ALTIN ÇAĞ BİR GÜN BİTER
1980’li yıllarda Kodak’a özellikle fiyat ve ürün özellikleri konusundaki rakip olan firmalar çoğalmaya başlamıştı. Endüstri; film ruloları ve analog kameralardan daha çok dijital ürünlere ağırlık veriyordu. 1984’te Kodak müşterileri artık Kodak ürünleri yerine Fujifilm’i tercih eder oldu. Bu güçlü Japon rakip, Kodak’ınki ile aynı özelliklere ve kaliteye sahip film rulolarını %20 daha ucuza satıyordu. 1990’lı yıllarda fotoğrafçının çekim sırasında çektiği unsuru makinanın içerisinden görebileceği ayna ve prizma barındıran dünyanın ilk dijital SLR kamerasını icat eden yine Kodak olsa da, şirket o yıllarda faaliyetlerini ve satışlarını film rulolarına odaklanarak sürdürmeye devam ediyordu. Kodak’ın bizzat icat ettiği dijital kameralar, endüstride hızla değer kazansa da, marka bu kadar popülerlik kazandığı dijital kameralar segmenti yerine analog ürünlerinin tanıtımına ve satışına ağırlık verdi. 2000’li yıllara gelindiğinde Kodak için altın çağ sona ermeye başlamıştı. 2004 yılında marka dijital ürünlerinin satışına ve ürettiği yazıcıların tanıtımına ağırlık verse de, diğer markalar dijital anlamda çoktan ön sıralara geçtiği için Kodak bu çıkışından adeta eli boş döndü. Bu sebepledir ki günümüzde insanlar hala Kodak dendiğinde dijital kameralar yerine analog ürünleri ve film rulolarını hafızalarında taşımaktadır diyebiliriz. Kodak’ın kuruluşundan 130 yıl sonra büyük başarılara, inovatif gelişmelere ve de ilklere imza atmasına rağmen, yıl 2012’yi gösterdiğinde Kodak iflasını ilan etti ve dijital kamera, film rulosu ve diğer ürünlerinin üretimini durduracağını açıkladı. Günümüzde Kodak, iflastan geri dönerek dijital baskılar, dokunmatik ekranlar ve yazıcılar üretmeye odaklandı ve bir yandan da belirli bir oranda analog film rulosu üretimini sürdürüyor. Kodak, upuzun bir patent listesine sahip olduğundan üretimi gerçekleştirdiği yazıcılarıyla hayli rekabetçi bir piyasa olsa da ayakta kalmayı başarıyor. Çok büyük oranda kar elde edemese de, Kodak kaliteli yazıcılarıyla ofislerimizdeki yerini koruyor.

KODAK LENS DOĞUYOR
Eastman Kodak şirketi 1992 yılında Signet Armorlite isimli şirketle bir lisans anlaşması imzalayarak yüksek kaliteli oftalmik cam geliştirme özel hakkını Signet Armorlite’ye verdi. 1992’den beri Kodak Lens markası adı altında 50’den fazla oftalmik ürünün geliştirilmesi sağlandı. 2018 yılında ilk kez lanse edilmesinin 25. yıldönümünü kutlayan Kodak Lens, cam tasarımları, cam materyalleri, optik teknolojiler ve yazılımlar konusunda ihtiyacı olan kullanıcılara daha iyi ve net görüş sunabilmek amacıyla dünya çapında büyük başarılara imza attı.  Kodak Lens markası adı altında ilk Kodak Progressive cam, 1992’de Kodak’ın Signet Armorlite şirketiyle lisans anlaşması imzalamasından 1 yıl sonra beğenilere sunuldu. 2000’li yılların başlarında Kodak Concise® and Kodak Precise® progressive camları ile Kodak Lens cam tasarımı konusunda optik endüstrisinde popüler markalar arasındaki yerini almayı başardı. 2006 yılında ilk freeform progressive olan Kodak Unique Progressive cam Amerika Birleşik Devletleri’nde beğenilere sunuldu. Bu cam hala günümüzde dünya genelinde büyük bir beğeniyle alıcılarına ulaşmaktadır. Günümüz itibarıyla küresel bir marka olan Kodak Lens’in portföyü single vision, bifokal ve progressive cam tasarımları yanı sıra, belirgin yaşam stillerine uyumlu özelleştirilmiş camları da bünyesinde barındırmaktadır. Kodak Lens portföyündeki bu ürünlerin ötesinde, bilgisayar camı tasarımları, geliştirilmiş single vision camlar ve mavi ışık filtresine sahip materyaller ve kaplamalar da geliştirerek insanların göz sağlığını tehdit eden dijitalleşmiş modern dünyadan da insanları korumayı sürdürmektedir.

ESSILOR DEVREYE GİRİYOR
Takvimler 2010 yılını gösterdiğinde, optik endüstrisinin dev Group’larından Essilor, Amerika Birleşik Devletleri Rekabet Kurulu’nun onayını aldıktan hemen sonra bağımsız oftalmik cam imalatçısı Signet Armorlite şirketinin satın alınımını gerçekleştirdiğini duyurdu. Dev Essilor, küresel alandaki geliri yaklaşık 115 milyon Dolar olan, Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, Almanya, İspanya, Kolombiya, Portekiz ve Hollanda’da alt kuruluşları bulunan büyük bir şirketi satın almıştı. Bu satın alınma sonucunda Kodak Lens markasına ait camların dünya çapında geliştirilmesi, üretimi ve dağıtımından özel bir lisans anlaşmasıyla sorumlu olan Signet Armorlite,  Essilor ile stratejik olarak müttefik olacak şekilde ürün portföyünü pazarlamaya devam edecekti. Essilor’un Signet Armorlite’yi satın alması, Group’un yüksek kalitedeki orta sınıf segmentindeki konumunu güçlendirmiş oldu. Bu tarihten itibaren, mevcut yönetim ekibi tarafından bağımsız olarak işletilen Signet Armorlite, Kodak Lens markasını tanıtmak ve dünya çapındaki yeni müşterilere ve tüketicilere ulaştırmak için Essilor Group’un dağıtım ağından yararlanacaktı. Essilor’un Kodak Lens marka hikayesinin bir parçası haline gelişi, Kodak Lens’in uluslararası oftalmik pazarındaki konumunu ve bilinirliğini yükseltmek için önemli bir fırsat oldu.

1888
Eastman Kodak Şirketi 1888 yılında George Eastman tarafından Amerika Birleşik Devletleri merkezli olarak kuruldu. George Eastman’ın işi için oluşturduğu 4 temel ilkesi vardı. Müşteriye odaklanma, düşük maliyetli seri üretim, dünya çapında dağıtım ve kapsamlı reklamcılık Eastman’ın ilkelerini oluşturmaktaydı.

1935
Kodak, dünyadaki ilk renkli film rulosu olan Kodachrome’yı piyasaya sürdü. Bu ürünle şirket markalaşma yolunda büyük adımlar attı.

1942
Kodak 1942 yılında dünyanın fotoğrafçılık için ilk gerçek renkli negatif filmi olan Kodacolor’u piyasaya sundu.

1961
•1961 yılında Kodak Technology Ay’da yürüyen ilk astronotlarla Apollo 11’in güvertesindeydi. Kodak tarafından üretilen özel bir stereoskopik renkli kamera, astronotların kayaların, tozların ve Ay yüzeyinin çok küçük özelliklerinin aşırı yakın çekimlerini fotoğraflamasına olanak sağladı.
•Kodak Carousel Projektörü’nü 1961’de piyasaya sürdü. Bu projektörlerde kolay görüntüleme sağlamak için 80 slayt tutan yuvarlak bir tepsi vardı.

1963
1963 yılında beğenilere sunulan Kodak Instamatic kameraları, amatör fotoğrafçılığı yeni popülerlik seviyelerine taşıyan, kullanımı kolay kartuş yükleme özelliğine sahipti.

1975
Kodak dünyanın ilk dijital kamerasını icat etti.

1986
Kodak, 1986’da ilk megapiksel şarj çifti cihazı (CCD) görüntü sensörünü icat etti. Bu, sonraki yeniliklerin de gelişimini hızlandırdı.

1992
1992’de Eastman Kodak Company, Signet Armorlite’ye yüksek kaliteli oftalmik camlar geliştirme lisans hakkını verdi.

1996
1996 yılında, Kodak Şeffaf Cam Kaplaması, camların temiz kalmasını ve daha uzun süre dayanmasını sağlamak için geliştirildi.

2000
Kodak Concise Progressive cam, modern çerçevelere uyacak şekilde piyasaya sürüldü.

2000’lerin başları
Kodak Precise Progressive cam, kullanıcılara mesafeler arasında mükemmel görsel uyum sağladı ve Kodak Clean & Clear, yeni geliştirilmiş süperhidrofobik özelliklerle beğenilere sunuldu.

2015
2015 yılında, Kodak BluProtect Cam Kaplaması pazara girdi ve gelecek nesil mavi ışık filtreleme ürünlerine öncülük etti.

2021
Kodak ve Kodak Lens günümüzde yüksek kalitedeki ürünleriyle dünya çapındaki müşterilerine hizmet vermeye devam ediyor.

Nisan 2021