Röportaj
CENGİZ OPTİK

CENGİZ OPTİK

SILMO İSTANBUL OPTİK FUARI BİR ÇOK AVANTAJA KAPI AÇIYOR. YENİ KREASYONLARI GÖRMEK, YENİ BAĞLANTILAR KURMAK, YENİ FİKİRLER ALMAK İÇİN BÜYÜK BİR ŞANS OLDUĞUNA İNANIYORUM.

Merhaba Cengizhan Bey... Okurlarımıza kendinizi tanıtıp, optik perakende sektörüne nasıl başladığınızı paylaşabilir misiniz?
Merhaba, ben Cengizhan Yelekçi. 1960 Ceyhan doğumluyum. Evliyim ve 3 kızım var. 3 kızım da optisyen ve mesleklerini icra ediyorlar. Ortanca kızım, eşi ve küçük kızım ile beraber Balıkesir Edremit’te bulunan mağazamız Cengiz Optik’i işletiyoruz. Son 30 yılı optik sektöründe olmak üzere 43 yıldır aynı cadde de esnaflık yapmaktayım. Hediyelik eşya, gümüş, turistik eşya deneyimlerimden sonra bir ortaklık vesilesiyle optik ve saat alanına giriş yaptım. O günden bu güne 30 senedir optik perakende sektöründeyim.

Bizlere 21 yıl önce kurmuş olduğunuz Cengiz Optik’in temel değerlerinden, sektörel misyonundan bahsedebilir misiniz?
21 yıldır tamamen aile işletmesi olarak butik tarzda faaliyet göstermekte olduğumuz iş yerimizde ilk amacımızın sağlık olduğunu söylemeliyim. Sonrasında dürüst bir ticaret ve problemlere en hızlı, duruma en uygun şekilde çözüm sağlamak geliyor. Misyonumuz için göz sağlığını kapsayan bu alanda ucuz olanın değil, doğru olanın müşterilerimize sunulmasıdır diyebilirim. Sektörümüzün ürün belirleyici kriterinin para olmaması, doğru çerçeve ve doğru cam olması gerektiğine inanıyorum.

Edremit’te bir marka haline gelen mağazanızın lokasyonunun hiç değişmemesi, müşterilerinizin size bakışını ne yönde etkiledi?
Elbette müşterilerimiz tarafından güven kazanmamıza etkisi büyük oldu. Bu güven aynı lokasyonda 21 senedir istikrarlı, düzenli, dürüst ve üst kalitedeki hizmetimizin sonucunda oluştu. Güven bir kez kazanılsa da kaybedebilinen bir duygudur. Elimizden geldiğince aynı kalitedeki duruşumuzla bu güveni her gün daha ileriye götürmek için çalışıyoruz. Bu aile işletmesini 21 yıl önce eşimle  beraber kurduk.  7 yıl önce Optisyenlik Bölümünden mezun olan kızlarım ve damadım ile birlikte yeni bir heyecan ve enerji yarattık. Böylece mağazamızı ikinci jenerasyona devretmiş olduk. Bu yıllar içerisinde müşterilerimiz üzerinde elde ettiğimiz güven duygusunu çocuklarımız da aynı lokasyonda, aynı çizgide devam ettiriyorlar.

Mağazanızda üst segmentte ürünler bulundurmanızın, Covid-19 gibi krize yol açan dönemlerde satışlarınız açısından faydalarını yaşadınız mı?
Pandemi sürecinde hastanelerin hasta kabul sayısının azalmasına bağlı olarak reçete adedi ve ilçemizde optisyenlik müesseselerinin fazla olması sebebiyle bizim de işlerimiz çoğu sektörde olduğu gibi bir düşüş yaşadı. Ancak marka bilinirliği sebebiyle üst segment cam ve çerçeve gruplarımız bu düşüşten çok etkilenmedi. Üst segment ürünlerimizin bir artısı da şöyle; herhangi bir markayı görmek için mağazamıza gelen müşterilerimiz, o markadan bütçe dolayısıyla alışveriş yapamasa bile uygun fiyatlı daha ekonomik ürünlerimizden yana tercihini yapabiliyor.

Cengiz Optik’in iç dekorasyonunda yaptığınız değişiklerin mağazanıza olan ilginin artmasına yardımcı oldu mu?
Doğallık ve güzellik, dekorasyon değişimi yaparken her zaman görmek istediğimiz bir sonuçtu. Bu konuda da Ahmet Ergit Bey’in dekorasyon konusundaki deneyimlerinden ve iç mimar İdil Gutay hanımefendinin bize en ideal olanı seçen zevkinden ve emeğinden yararlandık. Böylece doğallık ve güzellik dolan mağazamızın yeni hali müşterilerimizin de beğenisini topladı. Devamlı müşterilerimiz de dahil olmak üzere turistik bir bölge olmamız sebebiyle bizi hiç tanımadan mağazamıza gelen müşterilerimiz için de mağazamızın son halinin ilgi çektiğini söyleyebiliriz. Özellikle yaz aylarında ilk kez Edremit’e ve mağazamıza gelen müşterilerimizden dekorumuzu çok beğendikleri ve Edremit için farklı bir görünüş sunduğumuz yönünde yorumlar alıyoruz. Mağaza tasarımında profesyonel iç mimarın her noktada olumlu etkisini gördük.

Sektörde uzun yıllara dayanan bir deneyime sahipsiniz. Cengiz Optik’e hiç yeni bir şube eklemeyi hiç düşündünüz mü?
30 yıldır süregelen sektör içindeki meslek hayatımda şube deneyimim oldu. Bu deneyimden çıkardığım sonuç ve aldığım karar şu yönde; mesleğimiz birebir insan ilişkileri üzerine kuruluyor ve sağlık hizmetinin kusursuz verilmesi gerekiyor. Şube bizim meşguliyetimizi arttırdığı için sosyal ve aile yaşamımıza yeterli özeni, zamanı ayıramadığımızı fark edip bu durumu sonlandırdık. Sorumluluğunu aldığımız butik işletmemizde gücümüzü hem işimize hem ailemize yeteri kadar verebilmekteyiz.

Mağazanızı bölgedeki diğer optik mağazalardan ayıran başlıca özellikleri nelerdir?
Öncelikle biraz öncede bahsettiğimiz gibi aile işletmesi olmamız bizi diğer mağazalardan ayırıyor. Ayrıca her bir müşterinin işletme sahipleriyle birebir iletişim halinde olması bizce tüketici için göz ardı edilemez bir faktördür. Mesleğe girişimden bir süre sonra 2005 yılında Muğla Üniversitesinde Gözlükçülük Ruhsatnamemi alarak hem okullu hem alaylı oldum. Çocuklarımı da bu çerçevede yetiştirdim. Optisyenlik bölümüne başlamadan önce işin mutfağı, tekniği, montajı gibi temel bilgilere sahiplerdi. Diplomalarıyla onlar da hem okullu hem alaylı olarak baba mesleğine devam ediyorlar. Mağazada bulunan herkesin işin içinde büyümesinin büyük bir artı olduğunu düşünüyorum. Bunların yanı sıra atölyemizde yeni teknoloji cihazlarımızla hizmet veriyoruz. Yılların vermiş olduğu mesleki tecrübemiz ve geniş cam stoğumuz sayesinde müşterilerimize numaralı gözlüklerini hemen teslim etme imkanımız önemli farklılıklarımız arasında yer alıyor.

Covid-19 salgını sonrası oluşan kriz ortamından ne yönde etkilendiniz? Mağazanızın bu süreci en az zararla atlatması için ne gibi yöntemler uyguladınız?
Birçok sektörün olumsuz etkilendiği gibi elbette optik perakende sektörü ve bizler de durumdan olumsuz yönde etkilendik. Yaklaşık 1 senedir içinde bulunduğumuz süreçte mal alımlarımızı, harcamalarımızı ve giderlerimizi mümkün mertebe minimum seviyede tuttuk. Bunların dışında ciromuzun yükselmesi için bireysel gayretlerimizi fazlalaştırdık. Gelen müşterilerimize bulaş riskini azaltmak için gözlüğün fiziksel bir bariyer olduğundan bahsettik. Evde kaldığımız bu süreçte maruz kaldığımız UV miktarının arttığına dikkat çekerek UV filtreli camlarımızın önemini anlattık ve müşterilerimize sunduk.

Covid-19 salgını kapsamında çalışanlarınız ve müşterileriniz sağlığı için hangi sağlık ve güvenlik tedbirlerini alıyorsunuz?
Öncelikle elbette biz de maske, mesafe ve hijyene dikkat ediyoruz. Servis masalarımızı, denenmiş gözlüklerimizi, özellikle PD ölçümü yaptığımız pupillametremizi her kullanımda dezenfekte ediyoruz. Maske, mesafe ve hijyen ilkeleriyle hareket edip ailemize sağlık ve güven içinde çalışma, müşterilerimize de gönül rahatlığıyla alışveriş yapma imkanı sunuyoruz.

Mağazanızda yenilik ve kampanyalara sık sık yer veriyor musunuz? Bu konular hakkında müşterilerinizi nasıl bilgilendiriyorsunuz?
Yenilik ve kampanyaların yanı sıra özel günlerde çekiliş uygulaması yapıyoruz ve bunlar hakkında sosyal medya üzerinden müşterilerimizi bilgilendiriyoruz. Sosyal medyanın gücü ve önemi görmezden gelinemez. Müşterilerimizle sosyal medya üzerinden zaman zaman bilgi alışverişi yapıyor sonrasında mağazamıza davet ediyoruz. Bu şekilde bulunduğumuz çağa ve yanında getirdiklerine ayak uyduruyoruz.

Deneyimli bir optik mağaza sahibi olarak, yeni nesil optik mağaza sahiplerine neler önerirsiniz?
Yeni nesil meslektaşlarıma; gelen reçetenin değerlendirilip uygun çerçeve seçilmesi, çerçeveye ve reçeteye uygun camın seçilmesi ve işimizin en önemli kısmı olan teknik ölçümler ve montaj konularında devamlı olarak kendilerini geliştirmelerini ve yeniliklere açık olmalarını öneririm. Meslek içi eğitim programlarını, global markaların Türkiye temsilcilerinin yaptığı meslek içi eğitim programlarını takip ederek büyük gelişmeler elde edebilirler. Meslektaşlarıma fiyat rekabetine girmemelerini öneriyorum. Rekabet kalitede, montajda, hizmette, satış sonrası hizmette ve güler yüzümüzde yapılmalı. Son olarak da her zaman bireysel veya global sürprizlere hazırlıklı ve tedbirli olmalarını öneririm. Yakın bir örnekle 1 sene önce kimse Covid-19 gibi bir salgın olacağını bilmezken her an böyle durumlar için tedbirli olmalarını öneririm.

2021 İlkbahar/Yaz optik ve güneş gözlüklerinde sizce satışı en yüksek olacak modeller ve tasarımlar hangileridir?
Geçtiğimiz senelerde hem tasarım yapan firmalar hem de kullanıcılar garantici seçimler yaparak standart modelleri tercih ediyordu. Günümüzde ise her sektörde olduğu gibi bizim sektörümüzde de yaratıcı, belli bir karaktere sahip ve farklı modeller rağbet görüyor. Önümüzdeki yıllarda da bu durumun devam edeceğini düşünüyorum. 2021 İlkbahar/Yaz optik ve güneş kreasyonlarında da fütüristik modellerin olacağını düşünüyorum. Özellikle standart dışı tek köprülü modelleri, ince metal modelleri ve çekik modelleri bol bol göreceğimizi düşünüyorum.

2021 yılı için sektörel öngörülerinizi paylaşabilir misiniz?
2020 yılında yaşadığımız pandemi sebebiyle piyasalarda bir daralma söz konusuydu. 2021 içinde açıkçası çok iyimser değilim. Bu noktada imalatçı ve ithalatçı ürün tedarikçilerimizin de eski yüksek kar oranlarını bırakıp optik perakende sektörünü destekleyici bir tutumla daha uygun fiyatlarla bizlere ürün tedarik etmeleri beklentisi içindeyim. Odaların tüm üyelerin fikirlerini alarak sektörel sorunları çözme gayretinde olmalarını bekliyorum. Örneğin AVM çalışma saatleri, nüfusa oranlı optik mağaza açılışı, Mesul Müdürlü mağaza durumunun kaldırılması, optometri eğitimi, yasa dışı internet satışları, haksız rekabet gibi konularda girişimlerde bulunmaları beklentisindeyim. Son olarak pandemi sürecinin hızla sona ermesini ve en az zararla geçirip eski normallere dönebilmeyi ümit ediyorum.

Optik sektörünü her yıl bir araya getiren Silmo İstanbul Optik Fuarı’nı daha önce ziyaret ettiniz mi? Fuarla ilgili düşünceleriniz nelerdir?
Son yıllarda yaşım itibarıyla günübirlik ziyaretler benim için yorucu oluyor. Kendim gidemesem de çocuklarımı ziyaret etmeleri için teşvik ediyorum. Silmo İstanbul Optik Fuarı birçok avantaja kapı açıyor. Yeni kreasyonları görmek, yeni bağlantılar kurmak, yeni fikirler almak için büyük bir şans olduğunu düşünüyorum. Ülkemizin dört bir yanından meslektaşlarımız aynı platformda yer alma, tanışma fırsatı yakalıyor. Sektörümüz adına umuyorum ki bu sene tekrardan Silmo İstanbul Optik Fuarı kaldığı yerden devam eder.

Sektörün lokomotofi  dergimiz ‘4 your eyes’ ile ilgili görüşleriniz nelerdir?
Dünya genelinde sektörel gelişmeleri önce sayfalarınıza sonra biz gibi tüm meslektaşlarımızın mağazalarına taşıdığınız için sizlere teşekkür ediyoruz. Sektörümüz için öneminizin büyük olduğuna inanıyorum. Sorumlu, ilkeli yayıncılığınız ve araştırmacı kimliğiniz için sizleri tebrik ediyoruz. Bu sayınızda da bize ve fikirlerimize yer verdiğiniz için size ve ekibinize teşekkür ediyoruz.

Mart 2021