Röportaj
FIRAT OPTİK

FIRAT OPTİK

PANDEMİ SÜRECİNDE FUARLARIN İPTAL OLMA DURUMLARI MOTİVASYONUMUZU DÜŞÜRÜYOR DİYEBİLİRİM.  TÜM FİRMALARI VE TANIDIĞIM YÜZLERİ BİR ARADA GÖREBİLMEK BİZİ MUTLU EDİYOR.

Merhaba Nursel Hanım... Kendinizi tanıtıp, optik sektörüne nasıl başladığınızdan bahsedebilir misiniz?
Merhabalar, 24.09.1966 Elazığ doğumluyum. Sektörü ilk olarak ben ortaokuldayken gözlükçü olan ablamın yanına sıkça gidip gelerek tanıdım ve bu sayede işi zamanla öğrenmiş oldum. Sonrasında İstanbul Haseki Hastanesindeki 1 yıllık eğitimden diplomamı aldım ve ablamla çalışmaya bir süre daha devam ettim. 1983 yılında 7m2’lik ilk mağazamı açtım ve ilerleyen zamanda 6-7 mağaza daha açtım. Kendimden sonra kardeşlerimi de eğitmeyi ihmal etmedim ve hepsi sonrasında kendi diplomalarını alıp mağazalarını açtılar.

Sektördeki 40 yılı aşan deneyiminizle, Fırat Optik’in sektörel duruşundan ve temel değerlerinden söz edebilir misiniz?
Sektörde olduğum 40 yıl içerisinde her zaman dürüstlüğü, doğruluğu ve kaliteyi hedefledim. Bu sayede Fırat Optik Bursa’da bir marka oldu diyebilirim. Çıkan her müşterinin memnun olması ve kaliteli bir ürün kullanması her zaman benim önceliğimdi ve kendime bunu görev edindim. Daha sonradan oluşan müşteri kaynaklı hasarlarda bile gereğini yaptım ve işimin arkasında durdum. Bu sayede Fırat Optik güvenilir ve kaliteli bir mağaza olarak tanındı.

Yakın zamanda yeni şubenizi açtınız. Öncelikle hayırlı olsun. Pandeminin zorlaştırdığı ticari ve ekonomik koşullarda bu açılışa nasıl karar verdiniz?
Çok teşekkür ederiz. Yeni bir şube açmayı uzun zamandır düşünüyordum. Pandemi çoğu kişinin aksine benim kararımın kesinleşmesinde büyük rol oynadı. Sosyal mesafenin de fazlasıyla önemli olduğu bugünlerde daha büyük ve ferah bir mağazaya geçmem gerektiğini düşündüm. Fırat Optik Bursa’da yıllar içerisinde tanınan bir isim olduğundan ve müşteri porftföyümüz genişlediğinden, mağazamızın kalabalık olduğu günlerde kendimizi ve değerli müşterilerimizi riske atmamamız gerektiğini düşündüm.

Bu zorlu süreçte satışlarınızı güçlendirmek için nasıl bir strateji uygulamayı düşünüyorsunuz?
Açık konuşmak gerekirse dünyayı etkileyen bu pandemi süresince şu an herkes AVM’lere ve kalabalık ortamlara girmemeye özen gösteriyor. Aslında mağazamızın sosyal mesafe kurallarına uygun olup AVM’de yer alan diğer mağazalara nazaran daha ferah ve m2 açısından geniş bir ortamda oluşu bizim için yeterli bir strateji oldu. Bunun yanında sosyal medyamızı da tabii ki canlı tutmaya özen gösteriyoruz. Müşterilerimizin resimlerini müşteri memnuniyeti göstergesi olarak sosyal medyamızda düzenli olarak paylaşmaya özen gösteriyoruz. Onlar da bizi kendi sayfalarında paylaştığında yeni bir şubemizin açıldığı da duyulmuş oluyor.

Yeni mağazanızın lokasyonundan, yapısından ve genel özelliklerinden bahsedebilir misiniz?
Yeni mağazamız Bursa’nın en işlek bulvarı olan FSM Bulvarı’nda yer alıyor. 250m2 mağazamızın içerisinde kış bahçesi, toplantı salonu, VIP alanı ve görüşme odası mevcut. Kış bahçemiz sıcak/soğuk içecek ikramlarımız için müşterilerimizi özellikle düşünülerek yapıldı. Park yeri sıkıntısı olmaması adına ise mağazamızın önünde müşterilerimize tahsis ettiğimiz park alanları bulunuyor. Tamir işlemleri için gelmiş bir müşterimizin bekleyebileceği ayrı bir alanımız bulunmakta ki bugünlerde bu sağlık açısından çok önem taşıyor.

İçerisinde bulunduğumuz zorlu dönemde yeni mağazanızın tanıtımını nasıl gerçekleştirdiniz?
Bursa’nın en büyük optik mağazasını açtığımız için mağazamızın mimarisine ekstra özen gösterdik ve mimarımızla beraber özel bir proje oluşturduk. Mağazamız dış ve iç mimarisiyle çok dikkat çekti hatta yürüyüş yapan kişilerin mağazamızın önünde fotoğraf çektirdiğine çok kez şahit olduk. Bunun yanında tabii ki sosyal medya tanıtımlarımızı da ihmal etmedik. Düzenli olarak iç/dış mekan ve gözlüklerimizin fotoğraflarını paylaştık. Müşterilerimizden gelen düzenli olarak paylaştığımız fotoğrafları, kendi sayfalarında da paylaşmalarını rica ettik. Yıllar içinde belli bir portföye ulaştığımız için kendi müşterilerimizi iş hattımızdan SMS yoluyla yeni bir mağaza açtığımız konusunda bilgilendirdik. Kızım Alara, Bilgi Üniversitesi Sinema Televizyon Bölümü mezunu olduğundan reklam, logo ve video çekimlerimizi üstlendi, onun da çok yardımı oldu.

Fırat Optik olarak mağazalarınızda daha çok hangi segmentte gözlüklere ve ürünlere yer veriyorsunuz? Marka çeşitliliği sizin için ne kadar önemli?
Marka çeşitliliği bizim için büyük önem taşıyor. Ekonominin de böylesine etkilendiği bu dönemde herkesin bütçesi tabii ki aynı değil. Burada da devreye marka çeşitliliği giriyor. Mağazamızda üst segmentten orta segmente kadar ürün mevcut. Cam/çerçeve olarak yüksek kalitede hizmet verdiğimiz, dünya markalarını barındırdığımız ve elimizi taşın altına gerektiğinde fazlasıyla koyduğumuz için kendimiz de güvenmediğimiz hiçbir ürünü bu yeni açtığımız exclusive mağazamızda bulundurmuyoruz. Bu nedenle mağazamızda alt segment bulunmuyor. Alt segment gözlükleri orta segment fiyatlarına yakın satan diğer optiklere nazaran biz müşterimize orta segment gözlükleri tavsiye edip alt segment fiyatlarına olabildiğince yaklaştırmaya çalışıyoruz. Müşterimizin memnun ayrılıp yıllarca bizim gözlüğümüzü kullanması bizim için çok önemli.

Fırat Optik’i bulunduğu bölgedeki diğer optik müesseselerden ayıran başlıca özellikleri nelerdir?
Ben bu işi yapmaya 7m2 bir mağaza ile başladım. Şuan Türkiye’deki çoğu optik mağazadan daha büyüğüne sahibim. Ben yolda yürürken 30 yıl önceki bir müşterimi elinde ilk çıkarttığımız karton poşetlerden biriyle görebiliyorum, gözlük ihtiyaçları olmasa bile çay, kahve içip sohbet etmeye gelebiliyorlar. Zamanla müşterilerim, arkadaşlarıma dönüştü ve bunu sağlayan en büyük etken dürüstlüğümüzdü. Bunun dışında spesifik olarak ayıran başlıca özelliklerimiz; butik mağaza konseptimiz, geniş marka yelpazemiz, el yapımı ürün çeşitliliğimiz, kişiye özel sunumlarımız ve satış sonrası çözümlerimizdir.

Covid-19 kapsamında çalışanlarınızın ve müşterilerinizin sağlığını korumak adına mağazalarınızda ne gibi tedbirler alıyorsunuz?
Covid-19 tedbirleri olarak mağazamızı düzenli olarak havalandırıyoruz, dezenfekte ettiriyoruz ve de bir kaç masa olduğunda kapı ve camları açıyoruz. Müşterilerimizi arada 1 masa mesafe olacak şekilde ağırlıyoruz ve müşterilerimizden giriş kısmındaki dezenfektanı kullanmasını rica edip, dezenfektanı kendimiz de düzenli olarak kullanıyoruz. Gözlüklerimiz denendikten sonra özenle dezenfekte ediliyor ve hiçbir şekilde temas edilmiş gözlüğü müşterilerimize denettirmiyoruz.

Yeni yılın ilk aylarında en çok satışını yapacağınızı düşündüğünüz optik ve güneş gözlüğü stillerinden bahsedebilir misiniz?
Yeni yılın ilk aylarında güneş gözlüğü olarak geçen yıllara göre daha küçük vintage modellerin, gold renklerin; optikte ise ahşap tasarımların daha çok talep göreceğini düşünüyorum. Geçen yıl başlamış olan gözlük askı modasının bu yılda da devam edeceğini ve gözlüğün gold/silver renklerine göre askı tercihi olacağını ve özellikle yazın daha çok tercih edileceğini söyleyebilirim.

Bir optisyen olarak Türkiye optik sektörünün bugününü ve yakın geleceğini nasıl değerlendirirsiniz?
Teknolojinin her gün daha da gelişmesiyle akıllı lensler, göz ameliyatları daha ön planda ve gözlük her geçen gün yerini akıllı lenslere veya göz ameliyatlarına bırakıyor. Artık kimse üzerinde bir şey taşımak istemiyor. Tercih eden çok kişi olsa da, bir o kadar bu ameliyatlar ve akıllı lenslerden korkanlar da var. Aynı zamanda bu operasyonlardan olumsuz geri dönüşler alındığına dair internet üzerinde bazı yazılar da okudum. Bu sebepten dolayı gözlük kullanımının yükselişe veya düşüşe geçip geçmeyeceğini sanırım zamanla daha iyi göreceğiz.

Optik sektörünün en önemli dinamiklerinden olan Uluslararası Silmo İstanbul Optik Fuarı’nı ziyaret ettiniz mi? Fuar hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
Evet, Silmo İstanbul Optik Fuar’ını ziyaret ettim. Tanıdığım yüzleri ve tüm firmaları bir arada görebilmek beni mutlu etti. Aynı sektörde olduğum insanlarla tekrar görüşebilmek benim için gayet güzeldi. Günlük iş hayatımda şubelerimin başında olabilmem adına çok seyahat edemesem de, optik fuarlarına genel olarak katılmaktan hoşnut oluyorum hatta bir süredir pandemi sebebiyle katılamamış olmak ve fuarların iptal edilmesi motivasyonumu bazen düşürebiliyor diyebilirim. Tekrardan fuarlarda bir arada olabileceğimizi ümit ediyorum.

Optik sektörüne hizmet veren dergimiz ‘4 your eyes’ ile ilgili görüşleriniz nelerdir?
Derginizin tarzını beğeniyorum ve pandemide bile dergiyi ihmal etmeyip devamlılığı bozmamanızı takdir ediyorum. İşyerimizde de derginize yer verip, yeni sayılarını takip ediyoruz. Sektördeki arkadaşlarımın görüşlerini, iş hayatına nasıl girdiklerini okumak benim için tabii ki çok değerli.

 

Ocak 2021