Röportaj
TECH CONTACT LENS

TECH CONTACT LENS

SILMO İSTANBUL’UN BAŞLAMASI İLE BİZ DE KENDİ ÜLKEMİZDE ULUSLARARASI BİR FUARDA YER ALMANIN GURURUNU YAŞADIK. BU FUAR ORGANİZATÖRLERİNDEN DAHA ÇOK BİZ SEKTÖR BİLEŞENLERİNİN FUARIDIR.

Merhaba Hızır Bey... Kendinizi okurlarımıza tanıtıp, sektöre nasıl başladığınızdan bahsedebilir misiniz?
1963 yılında Rize’nin İkizdere ilçesinde doğdum. Anadolu Üniversitesi İktisat Fakültesi mezunuyum. Evliyim 3 kızım ve bir torunum var. 1984 yılında kontakt lensi Türkiye’ye ilk getiren firmada işe başlayarak optik sektöründeki maceramıza da başlamış olduk.

Tech Contact Lens’in kuruluş hikayesini paylaşabilir misiniz?
Tech Contactlens Ltd. 1972 yılında Türkiye’de ilk defa kontakt lens üretimi yapan firmadan ayrılan kardeşlerin kurduğu bir aile şirketidir.  Kontakt lenslerin optik mağazalarda satılmadığı zamanlarda kontakt lens satış merkezi olarak işe başladık. O dönemlerde yeni bir teknoloji olan ‘Mould Lathing’ sistemi ile üretim yapan bir İtalyan firmasından teknoloji transferi yaparak kontakt lens üretimine de başladık. İTO Tıbbı Cihazlar Meslek Komitesi’nde yer alışım sebebiyle kontakt lens pazarının büyümesi için ve kontakt lenslerin optikler mağazalarda satışı için Sağlık Bakanlığı’nda girişimlerim olmuştu. 5193 nolu Optisyenlik Kanunu çıkınca sorun kalmamıştı. Biz de kontakt lens merkezini kapatarak üretici olarak yola devam ettik. Bana göre bugün kontakt lens satışında halen gri alanlar var. Bu duruma örnek olarak optik mağazadan satın aldığınız kontakt lensinizi orada denemek istediğinizde bunun yasak olması yani optik mağazalarda kontakt lensin uygulanamaması verilebilir. Kontakt lensi denetmeye kalktığınız anda Sağlık Müdürlüğünden biri gelirse, size ceza yazabilir.  Bunun için Optisyenler Odası, optisyen arkadaşlara üniversitelerin optik bölümlerinde kurs vererek sertifikalı hale getirilebilir.

Rainbow Colors markasının kurucusu olarak, bünyenizdeki markaların temel özelliklerini paylaşabilir misiniz?
Firmamız zaman içinde ‘Rainbow Colors’u ve alt markalarını bir Türk markası yaparak yabancı markalar arasında yerini almasını sağlamıştır. +/-25 dioptri renkli ve şeffaf lensler, renkli ve şeffaf torik lensler, sinema ve eğlence lensleri, renk körlüğü için lensler, özel boyama prostetik lensler, GP ve keratakonus lensler gibi kontakt lensleri kapsayan her alanda hizmet veriyoruz. Yani diyoruz ki; her optikçi arkadaşımızın mutlaka Rainbow lensleri ile ilgili bize danışacağı bir şey vardır.

Hangi ülkelere ihracat gerçekleştiriyorsunuz? İhracat kapasitenizden ve dağıtım ağınızın yapısından söz edebilir misiniz?
Türkiye’den ilk defa Avrupa ülkelerine kontakt lens ihracatı yapan firmamız, bugün için Cezayir, Azerbaycan, Irak, Kuveyt, Ürdün, Nijerya, Gürcistan, Ukranya gibi ülkelere ihracat gerçekleştirmektedir. İhracatçılar Birliği’nin 2018 yılında medikal cihaz ihracatı yapan firmalar arasındaki sıralamasında 95. sırada yer aldık ve bu bizim için bir gurur oldu. Optik mağazaların siparişlerine yönelik dağıtım ağımız kendi elemanlarımız, kargo ve lens depoları vasıtasıyla oluyor.

Pandemi döneminde ihracat faaliyetlerinizde eksi yada artı bir değişiklik oldu mu?
Covid-19 bütün dünyanın sorunu olduğu için tabii ki bizim de ihracat faaliyetlerimizi etkiledi. Hatta firmamız ve markamız için ortaklık ve satış üzerine görüştüğümüz bir İtalyan firması ile görüşmelerimizi askıya almak zorunda kaldık.

Nihai tüketicilerin kontakt lense yönelik taleplerde bir azalma yaşandı mı?
Optik sektöründe yaşanan her şey dolayısıyla biz imalat ve ithalatçılara da yansıyor. Bazı doktorların Covid-19 gözden de bulaşır demesiyle satışlarda düşüşler yaşandı. Bırakın pandemi dönemini, normal zamanlarda da hijyen kurallarına uyulmadığında da kullanıcının her zaman yaşaya bileceği sorunlar vardır. Optikçi dostlarımız ve biz, müşterilerimize kontakt lens kullanımında en önemli şeyin hijyen olduğunu her zaman anlatıyoruz. Hijyen kurallarına uyulduğu takdirde, lens kullanan kişilerin Covid-19 için daha fazla endişe duymalarını gerektiren bir durum olmadığını anlatıyoruz.

Kontakt lens üretimiyle ilgili teknolojik gelişmeleri ve yenilikleri hangi mecralardan takip ediyorsunuz?
Günümüzde en önemli bilgi kaynaklarından biri internet tabii ki. Bu sebeple internet üzerinden çıkan yenilikçi haberleri mutlaka takip ediyoruz. Bunun yanında sektörel dergilerden faydalanıyoruz. Kontakt lens teknolojileri ile ilgili uluslararası fuarlar ise vazgeçilmezlerimiz arasında yer alıyor.

Müşteri memnuniyetini en üst seviyede tutmak için nasıl bir hizmet politikası izliyorsunuz?
Bir markanın devamlılığı müşteri memnuniyeti ile doğrudan ilgilidir. ‘Gözden bir şey kaçmaz’ varsayımından hareketle gözün en ufak hatayı kabul etmediğinin farkındayız. Onun için sürekli kendinizi yenilemeniz ve müşteri memnuniyetini en üst seviyede tutmanız gerekiyor. Yerli bir marka olunca bazılarının sizi kötülemesi kaçınılmaz oluyor. Onun içindir ki bazen suistimal edilse de, markamızın devamı için %100 müşteri memnuniyeti ile yola devam ediyoruz.

Tech Contact Lens olarak yapacağınız yenilikler var mı? Yenilikleriniz ve kampanyalarla ilgili müşterilerinizi nasıl bilgilendiriyorsunuz?
Yenilik demişken sanayici üniversite işbirliği ile patenti bize ait olmak üzere kontakt lens solisyonu üretmek için çalışmalarımız devam ediyor. Umuyoruz ki yeni yılda kaliteli bir kontakt lens solisyonunu Rainbow markası ile pazara sunacağız. Ülkemizde bu alandaki açığı kapatmak için yola çıktık. Üretim zorlu bir yoldur fakat yolun sonunda ortaya güzel bir ürün çıkarsa bunun keyfi de hiçbir şeyde yoktur. Hedef kitlemiz olan optik mağazaları bilgilendirme ve haberdar etmeyi mail yoluyla ve derginiz aracılığıyla yapıyoruz.

Optik sektöründeki yerli üretimin bugünü ve yakın geleceğini nasıl değerlendirirsiniz?
Yerli üretimin her sektörde ne kadar önemli olduğunu yaşadığımız kriz dönemlerinde bizler ve bizi yönetenler daha iyi fark ediyor. Sektörümüz orta ve yüksek teknoloji sınıfındadır. Çok uluslu şirketlerle rekabet edebilmemiz için mutlaka devlet desteklerinin kolay, ulaşabilir ve yeterli olması gerekmektedir. Arazi zengini devletimizin İTO, İSO ve Optisyenler Odası’nın önderliğinde, arsanın bedava veya çok ucuz olması şeklinde medikalciler, tıbbı cihaz ve malzeme, gözlük camı, gözlük çerçevesi ve kontak tlens üreticilerinin yer aldığı İstanbul’a yakın sanayi bölgeleri kurmaları gerekmektedir. TOKİ artık konuta değil sanayiye arsa üretmelidir. İstihdam ve ihracata katkı sağlanması isteniyorsa bu projelerin çok hızlı bir şekilde hayata geçmesi gerekmektedir. Yeni kurulan Optisyenler Odası da sanırım bu konuda biz yerli üreticiler ile istişareler edecektir. Komisyonlar kurarak bizlerin de fikirlerini alacaktır diye düşünüyorum. Yeri gelmişken, yeni seçilen Oda Başkanı Sayın Ayhan Demircan’a ve yönetim kadrosuna başarılar diliyoruz. Bizim de odamız için gerektiğinde elimizden gelen ne varsa yapacağımızı bilmelerini isteriz.

Birçok kez katılımcısı olduğunuz Silmo İstanbul Optik Fuarı hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
Bir sektörde olması gereken en önemli işlerden biri sektörün fuarıdır. Sizlerin de bildiği üzere Türkiye’de uzun bir dönem fuar yapılmadı. Biz firma olarak o dönemlerde Dubai’deki optik fuarına katılıyorduk. Katılan arkadaşlarımız yabancı bir ülkede fuara katılmanın zorluklarını bilir, kendi ülkemiz gibi olmuyor. Özellikle organizatör firmaların çalışma prensipleri oldukça zorlayıcı. Yaşadığım en basit örnek Dubai’deki fuarda A4 boyutunda bir Türk bayrağı bastırmak bana 50 Dolar’a mal olmuştu. Silmo İstanbul Optik Fuarı’nın başlaması ile biz de kendi ülkemizde uluslararası bir fuarda yer almanın gururunu yaşadık. Silmo İstanbul Optik Fuarı, özellikle yurtdışındaki müşteriler ile iletişime geçmemiz konusunda çok teşvik edici oldu.

Silmo İstanbul’da her geçen sene artan yabancı ziyaretçilerimiz ile sektör ciddi anlamda büyüme yaşamıştır. Fuarın başladığı tarihten bugüne kadar, üretici sayımızda ve üreticilerimiz kapasitelerinde de artış olmuştur. Silmo İstanbul Optik Fuarı organize edildiği günden bu yana hem sektör olarak büyüme yaşıyoruz hem de fuarı ziyarete gelen yabancı müşterilerimizin İstanbul’u ve Türk lezzetlerini deneyimlemelerini sağlayarak turizm sektörüne de katkı sağlamış oluyoruz. Silmo İstanbul Optik Fuarı’nın daha da büyümesi, sektöre ve ülkemize fayda sağlayacaktır. Bu fuar, organizatörlerinden daha çok biz sektör bileşenlerinin fuarıdır. Organizasyonu yapan arkadaşlara özverili çalışmalarından dolayı teşekkür ederiz. Sektörümüz herkesi memnun etmenin zor olduğu bir sektör ve arkadaşlar bunu büyük oranda başarıyor.

Sektörün lokomotifi olan dergimiz ‘4 your eyes’ ile ilgili görüşleriniz nelerdir?
Bence kısa ve öz anlatmak gerekirse, derginizin sektörün vazgeçilmezlerinden olduğunu düşünüyorum. Özellikle biz imalat ve ithalatçıların yani toptancıların, ürün ve marka çeşitlerimizi her optik mağazaya gösterebilmemizi sağlayan kapı. Emeği geçen herkese teşekkür ederiz.

 

Ekim 2020