Marka Hikayesi
IC! BERLIN

IC! BERLIN

ic! berlin ünlü vidasız menteşelerini, paslanmaz çelik, titanyum, sentetik ve doğal materyallerle bir araya getirerek harikalar yaratıyor.

Alman gözlük markası ic! berlin’in hikayesi, alt katında bir dükkan bulunan Berlin’e bağlı Max-Beer-Straße’deki küçük bir apartman katında başladı. Yıllar içerisinde büyüyen marka daha geniş bir merkez ofise geçmek amacıyla günümüzde hala markaya ev sahipliği yapan Backfabrik’e 2005 yılında taşındı. Markanın Kurucularından  Ralph Anderl, Philipp Haffmans ve Haral Gottschling ile işbirliği yaparak HGA şirketi bünyesinde ic! berlin’in lansmanını 1 Şubat 1999 yılında gerçekleştirdi. Bununla birlikte markanın meşhur vidasız menteşe sistemi resmi kuruluşundan önce de biliniyordu. Bu sistem ile üretilen bir gözlük serisi, HGA şirketi tarafından ilk defa 1996 yılında piyasaya sunulmuştur. Berlin’de sergilenen serinin beğeni toplaması üzerine ‘Jack’ isimli ilk tasarımlarının üretimine geçilmiş.

Bu süre zarfında aralarında Corinna Harfouch ve Peter Lohmeyer’in de dahil olduğu dokuz ünlü aktör ve aktris, gözlükler için bir reklam kampanyası gerçekleştirmiş. 1997 yılında daha henüz tanınmayan şirket, Cologne ihtisas fuarına katılmış. Her ne kadar diğer gözlük devlerinin arasında ufak standıyla kaybolmuş gibi dursa da ic! berlin, fuardaki başarısıyla Alain Mikli, Robert la Roche ve Henrik Lindberg gibi isimlerin dikkatini çekiyor. 1998 yılına gelindiğinde ise markanın ilk güneş gözlüğü koleksiyonu görücüye çıktı. Aynı yıl içerisinde Milano’da gerçekleşen Mido Optik Fuarı’nda stand elde edemeyen şirket, elden satış yapmaya başlayınca fuar organizatörleri tarafından uyarı almış. Bunun üzerine Robert la Roche standında yer almasına izin verilen Alman marka, gözlüklerini burada müşterilerine sunmuş. Yine 1998’de ic! berlin, Amerika Birleşik Devletleri, Japonya ve Avrupa’nın çeşitli ülkelerinden siparişler almaya başlıyor. Aynı yılın Ekim ayında HGA, ‘Gözlüğün Oscarı’ olarak da adlandırılan Silmo d’Or ödülünü elde ederek öne çıkan gözlük firmaları arasında yerini aldı. Bu ödül sayesinde şirket Milano, Paris ve Tokyo’da gerçekleştirilen optik fuarlarında stand açma imkanı yakaladılar. Zaman içerisinde daha da büyüyen şirket, ic! berlin Ltd. Şti. kurulmasıyla optik dünyasında yeni bir eşiğe geçmiş oldu. Zaman içerisinde çalışanlarının ve aldığı siparişlerin sayısı istikrarlı bir şekilde artan ic! berlin ailesi, bünyesine kattığı yeni gözlük modelleri ile genişlemeye devam etti. Şirketin iş hayatında üretime soktuğu ilk model olan ‘Jack’, dillerden düşmeyen ‘Peggy’, ‘Juri’, ‘Max’ ve ‘Phil P.’ için de ilham kaynağı oldu. Ek olarak şirket,  siparişlerin teslim edilme süresinin kısalığı ile de müşterilerini çok memnun ediyordu. O dönemde teslimatlar ortalama sekiz ay gibi bir sürede yapılırken, ic! berlin ürünlerini 5-6 ayda teslim ediyordu. 2003 yılına gelindiğinde ise ic! berlin gibi çok ortaklıklı şirketlerde en istenmeyen şey gerçekleşti ve Kurucu Ortaklardan Haffmans, Gottschling ve Anderl arasında anlaşmazlıklar yaşanmaya başlandı. Diğer ortaklar da dahil olmak üzere tüm yönetim ve marka için son derece stresli geçen bir tartışma sürecinin ardından Haffmans ve Gottschling, 2003 yazının sonlarına doğru şirketten ayrıldı. O zamandan beri Ralph Anderl ic! berlin yönetimini tek başına devam ettiriyor.

ic! berlin İşbirliklerine Açık
ic! berlin uluslararası düzeyde birçok tasarımcı ile iş birliği yapmış ve yapmaya da devam etmektedir. Antonia Kapretz, Joop/Wunderkind, Wolfgang Proksch, Arik Levi, Simon Koenig, Markus Lupfer, Markus Moser, Unrath & Strano ve Superfine bunlardan yalnızca birkaçıdır. Geriye dönüp kendi kuruluş değerlerini ve prensiplerini daima hatırlayan ic! berlin, sektördeki yeni fikirlere de kapılarını her daim açık tutmaktadır. Bu durum özellikle de gözlük tasarımı, teknik özellikler ve diğer ürünleri de kapsıyor. Bu bağlamda ic! berlin, 2004 Eylül’ünde piyasaya giren bir seyahat rehberi kitabının distribütörlüğünü üstlendi. Ek olarak 2005 yılında şirket ilk sesli kitabını beğenilere sundu. Kitap her yaş kesiminden büyük beğeni topladı.

ic! berlin’in Vizyonu
ic! berlin, bağımsız bir marka oluşuyla optik sektörünün devlerine meydan okuyan bir firma oldu. Gözlüklere dair yeni fikirlerin sektörde büyük potansiyeli olduğu inancıyla doğdu. ic! berlin’in kuruluşunda da, çıkardığı koleksiyonlarda da yenilikçi bir düşünce yapısına sahip olması ve farklılıklara açık olması başarısında büyük rol oynadı. ic! berlin büyümekten ve pazar payını genişletmekten korkmayan bir felsefeye sahip olmasıyla karşımıza çıkıyor. Markanın Başkanı Ralph Anderl bu konuda “Büyümenin bizleri değiştireceğinin ve bu yüzden romantik idealizmi geride bırakmamız gerektiğinin farkındayız. Öte yandan bu durum benim ve çalışanlarım açısından profesyonelleşeceğimiz, belli başlı rutinlere ayak uydurup yeni bir hiyerarşi ortaya koyacağımız anlamına geliyor. Aynı zamanda bu durum birlikte çalıştığımız kişilerin kendilerini geliştirmelerine, yeni fikirler üreterek, onları hayata geçirmelerine yardımcı oluyor” diyor. ic! berlin’i ileriye iten güç her zaman yeni fikirler geliştirmek olmuştur. Marka, yeni fikirlerden yola çıkarak ortaya faydalı bir ürün sunmak, ürünü geliştirip pazarın ihtiyaçlarını karşılayacak bir iş ortaya koymak ve bu sayede Almanya dahil birçok yerde karşımıza çıkan yorgunluk, sinmişlik ve umutsuzluktan sıyrılmayı amaçlamaktadır. Boş durmamak, bir şeyler üretip yeni yollar keşfetmek, ideallerinden taviz vermediği gibi eleştiriye açık olmak markanın başlıca değerleri arasındadır. Yüksek kaliteli ürünlere talebin olduğu ve yeni, sıra dışı şeylere açık olmanın arandığı şu dönemde markanın temel odak noktası ic! berlin gözlüklerini dünya genelinde pazarlamaktır.

ic! berlin Menteşeleri
Her şey el yapımı alüminyum gözlükler ile başladı. Bu gözlüklerde ic! berlin’in meşhur menteşelerinin arkasında yatan temel fikir adeta ışıldıyordu. Hassas ve kırılgan olan menteşelerinde tutturulmuş klipsler henüz bulunmuyordu. Gözlüğün camları ise çerçevelere baskı uygulamak suretiyle yerleştirilmişti. ic! berlin, Hannover’da gerçekleşen Euroblech İhtisas Fuarı’nda karşılaştığı lazer ışınlı sac metal kesicisi sayesinde paslanmaz çelikten modeller üretmeye başlamıştı. Böylece markanın gözlükleri daha önce hiç görülmemiş kalitedeki menteşelerine sahip olmuş oldu.

Bu aşamada gözlüklerin çerçeveleri halen tutturulmuş klipslere sahip değildi. Bu konuda gözlüklerin gerçekten de işe yarayabilmeleri için çerçeveleri açılıp kapatılabilmesi gerektiğine dair optisyenlerden gelen eleştirileri ciddiye alan ic! berlin, bu soruna bir çözüm bulma arayışına girip, kısa süre içinde aradığını buldu. Çözüm olarak marka, çerçevenin köşesine ufak bir kesik atıp iki yanını da birbirine tutturacak bir mekanizma yerleştirdi ve böylece çerçevelerin güvenli bir şekilde birbirinden ayrılıp tekrar takılabilmesini mümkün kıldı. ic! berlin’in teknik yaklaşımında yaşanan bir başka gelişme de ‘s’ şekilli menteşeler. Buna göre menteşeler düz bir kesik ile birbirinden ayırılıyor ve eklenen ‘s’ şekilli bir oluşum ile menteşenin iki kısmının bükülüp yerlerinden çıkmasının önüne geçiliyor. Bu özel şekil daha sonra ic! berlin’in logosuna evrildi. Bu noktaya kadar geliştirilen tüm ic! berlin gözlüklerinin aynı 10 mm’lik saplara sahip olduğunun altını çizmek gerekir. Tüm gözlükler güneş gözlüğü olarak sunulsa da, görüş bozukluklarını düzelten reçeteli gözlükler olarak da kullanılabiliyordu. Ocak 2000 yılında çıkarılan reçeteli gözlük koleksiyonu 6 mm’lik saplarıyla ve buna bağlı olarak modifikasyona tabi tutulan menteşeleri ile öne çıkıyor. Bu gözlüklerin çerçeve kenarlarını tutmak için daha komplike bir sistem geliştirilmiş. Bununla birlikte, tasarım açısından bakılacak olursa bu gözlüklerin daha mütevazı olduğu söylenebilir. Her sezon görücüye çıkan optik ve güneş gözlüğü koleksiyonlarına ek olarak ic! berlin, büyük tasarımcılarla iş birliği gerçekleştirerek veya ilginç kişilikler, şirketler ya da olaylardan ilham alarak ‘özel seriler’ de çıkarmaktadır.

ic! berlin Ödülleri
1998
• ic! berlin Almanya’da TV ödüllerinden ‘einfach genial’ın sahibi oldu.
• ic! berlin Fransa, Paris’te ‘Golden Silmo’ gözlük ödülünü kazandı.

1999
• ic! berlin İtalya Milano’daki Mido Optik Fuarı’nda ‘Mido Gözlük Ödülleri”nde ikinci oldu.
• ic! berlin Japonya, Tokyo’daki İOFT fuarında ‘2000 yılının En İyi Gözlüğü’ ödülünü evine götürdü.

2000
ic! berlin Japonya Tokyo’daki İOFT fuarında ‘2001 yılının En İyi Gözlüğü’ ödülünü evine götürdü.

2002
ic! berlin Almanya’da düzenlenen Red Dot Ödülleri’nde Ürün tasarımı kategorisinde ödülün sahibi oldu.

2004
ic! berlin Japonya Tokyo’daki İOFT fuarında ‘2005 yılının En İyi Gözlüğü’ ödülünü evine götürdü.

2005
ic! berlin Japonya Tokyo’daki İOFT fuarında ‘2006 yılının En İyi Gözlüğü’ ödülünü kazandı.

2007
ic! berlin Almanya’da 2007 ‘Landmark in the land of idead’ ödülünün sahibi oldu.

2008
• ic! berlin Fransa, Paris’te ‘Golden Silmo’ gözlük ödülünü kazandı.
• ic! berlin Japonya Tokyo’daki İOFT fuarında ‘2009 yılının En İyi Gözlüğü’ ödülünü evine götürdü.

2009
ic! berlin Japonya Tokyo’daki İOFT fuarında ‘2010 yılının En İyi Gözlüğü’ ödülünü evine götürdü.

2011
ic! berlin Fransa, Paris’te 2011 Silmo d’oR ödülüne layık görüldü.

2012
ic! berlin Fransa, Paris’te 2012 ‘v-award silver’ ödülünü evine götürdü.

2013
• ic! berlin Japonya Tokyo’daki İOFT fuarında ‘2013 yılının En İyi Gözlüğü’ ödülünü kazandı.
• ic! berlin Fransa, Paris’te Silmo Paris Optik Fuarı’nda, Silmo d’oR ödülüne aday gösterildi.
 

Eylül 2020