Marka Hikayesi
BANANA REPUBLIC

BANANA REPUBLIC

MODA DÜNYASINA SAFARI GIYSILERIYLE ADIM ATAN BANANA REPUBLIC, LÜKS SEGMENTTEKI ÜRÜNLERIYLE 41. YILINI KUTLUYOR.

BANANA REPUBLIC DOĞUYOR
Mel ve Patricia Ziegler tarafından 1979 yılında Kaliforniya’daki Mill Valley’de ortaklaşa kurulan Banana Republic, yaratıcı moda serüvenine Amerika Birleşik Devletleri’nde yazar olan Mel Ziegler’in bir cekete ihtiyaç duymasıyla başladı. Mel Ziegler, fermuarı veya düğmeleri olmayan açık renklerde polyesterden yapılmış bir ceket istiyordu. Avustralya’ya eşiyle yaptıkları bir seyahat sırasında Mel, İngiliz yapımı bir ceket satın aldı. Terzi ve tasarımcı olan eşi Patricia, Mel’in istediği ceketi, İngiliz yapımı olan ve elindeki diğer ceketlerden parçalar ekleyerek ve çıkararak yeniden tasarladı. Patricia ceketin dirsek bölümlerine yama ekledi, cekete doğal boynuzdan yapılmış düğmeler ve ahşap kopçalar ekledi.

Yakın çevrelerindeki eş dost ve arkadaşları Mel’in yeni ceketini o kadar çok beğendiler ki, kendileri için de bu ceketten istediler. Ziegler çifti ceketlerinin henüz bir marka etiketi altında olmadan böylesine yoğun bir ilgiyle karşılanmasından sonra potansiyel pazarı keşfettiler. Ziegler çifti pazarlayabilecekleri ürünleri araştırmak için Güney Amerika, Afrika, Londra ve Madrid’e gittiler. Mel Ziegler tarafından yazılan “Banana Rebuplic Seyahat Rehberi ve Safari Giysileri” isimli kitapla birlikte çift çalışmalarına başladı. Başlangıçta üretim fazlası olan ürünleri yeniden tasarladılar. Çantalar, tişörtler yepyeni görünümleriyle beğeni toplamaya başladı. Sonunda Banana Republic resmi olarak kuruldu.

SÖZEL VE GÖRSEL ZEKANIN BİRLEŞİMİ
Mel Ziegler eşiyle ortaklığına dair tüm gerçeği söylerse, Houston havaalanında yaptıkları büyük kavga sonunda ayrı uçaklara bindikleri zamanları da anlatması gerekeceğini söylerken, bu durumun son derece istisnai olduğunun da altını çiziyor. ‘Aşık olduk ve birbirimizden ayrılmak istemedik’ diyen Mel Ziegler, eşiyle birbirlerini tamamladıklarını; kendisinin sözel konularda iyi olduğunu, Patricia’nın ise enfes bir görsel zekası olduğunu vurguluyor. Genel olarak bakıldığında çalışkanlığı ile öne çıkan Mel Ziegler, eşinin ise ayrıntıların ustası olduğunu ve şirketlerinin vizyonunu ile temel değerlerini onun oluşturduğunu belirtiyor. Nerede durması nerede konuşması gerektiğini bilen bir çift olarak, markalarının sağlam bir yönetim anlayışla idare edilmesini sağladılar.

İnsanın eşiyle bir iş kurarak sinerji yaratması durumunda, ortak işleri için olumlu adımları da birlikte atabiliyor olmaları Zeigler çifti için de uygun bir tanımlama sayılabilir. İlk yılları zorlu geçse de umursamayan çift uyum ve özveriyle çalışarak üretmeye devam etti. Bu ideal birliktelikle ilgili, Mel Zeigler, eşi Patricia ile bir işi büyütmenin oyun oynamak kadar keyifli ve öğretici olduğunu her röportajında belirtiyor. Ürünlerinde zebra desenlerini, vahşi orman figürlerini sıkça kullandılar. Açtıkları mağazanın arka planında 1940 ve 1950’lerin caz müziği çalarken, mağazanın kendisi ise biraz dramatik, biraz tiyatral görünümüyle yeniden tasarlanmış giysilerden oluşuyordu. Ziegler çifti kısa süre sonra hem kadın hem erkekler için giyim eşyalarını çoğaltmaya başladılar. Sınırlı sermayeyle çıktıkları yolda Patricia’nın tasarımları ve Mel’in ise giysilerin kökenlerini, geldikleri yerleri ve tasarım süreçlerini yazdığı kitapları dikkat çekmeye başladı. Zeigler çiftinin Banana Republic için başlangıçta yaptığı toplam yatırım sadece 1.500 dolardı. Ekonomik kaynakları çok güçlü olmadığı için sahip oldukları her şeyi ve tüm yeteneklerini kullandılar. Şirketlerini ve ürünlerini anlatan kataloğu Mel yazarken; kataloğun grafik tasarımlarını Patricia yaptı. Bu katalog onların yol göstericisi ve rehberi oldu. Kendilerini profesyonel amatörler olarak tanımladılar.Mel Zeigler Banana Republic’in pazarlamacısı, avukatı, muhasebecisi, katalog editörü, cam yıkayıcısı ve Genel Müdürü oldu. 

Patricia ise tasarımcı, terzi, analist, mağaza müdürü ve her dakika yeni fikirlerle gelen bir adamın eşi oldu. Bankalar kredi için onları geri çevirdiğinden, ürün sağlayıcılarından aldıkları kredi tek umutlarıydı. Ürün sağlayıcılarına olan borçlarını daima vaktinde ödediklerinden, çifte uzun ödeme vadeleri kazandıran olumlu bir şöhret kazandılar. Nakit akışları, borçlarını ödemelerine olanak tanıdığından ve özveriyle, işini  severek yapan çalışanları sayesinde moda sektöründe isimlerini hızla duyurmayı başardılar. Banana Republic, uluslararası platformda tanınan bir marka haline geldiğinde 3.000’nin üzerinde çalışana sahip bir şirket haline geldi.

GAP İLE 80’LER
Çiftin işleri giderek büyüdü ve gelen teklifi değerlendirerek, Banana Republic’i dünyaca ünlü Gap şirketine satmaya karar verdiler. Gap, işletmenin nasıl yürütüleceği konusunda deneyimlerini aktarırken, Ziegler çifti de işlerinin yaratıcı ve sanatsal kısmına daha rahat konsantre oldular. Üretim fazlası ürünler tedarik edildikçe, Patricia, Banana Republic için stil sahibi, rahat ve yüksek kalitede tasarımlar oluşturmaya devam etti. Ağırlıklı olarak gezi, safari ve kamplara özel giysi ile aksesuarlar yapan Banana Republic; ürünlerinde doğal kumaşlar, doğal renkler kullanmayı tercih etti. Gap’in sağladığı sermayeyle satışlar üst düzeyde artış gösterince, markaya ait birçok yeni mağaza daha açıldı. Birçok insan 80’lerin ortalarında büyük bir safari çılgınlığı olduğunu unutuyor. Out of Africa, Romancing The Stone ve özellikle Indiana Jones gibi filmlere özellikle Amerikalılar akın ediyordu. Safari giyim tarzı, haki renkli bol cepli pantolonlara olan düşkünlük üst seviyeydi. Banana Republic’i diğerlerinden ayıran özellik ise açtığı mağazalarıyla, sunduğu alternatif ürünlerle bu safari çılgınlığı döneminden çok daha önce faaliyete geçmiş olmasıdır. 1986’ya gelindiğinde, Banana Republic Amerika Birleşik Devletleri’nin safari giyimi ve haki tonlarındaki giysileri ile en önemli perakende mağaza zincirlerinden biri haline geldi.

90’LARDA LÜKS MAĞAZALAR VE ÜRÜNLER GELİYOR
Gap, 1980’lerin sonunda yeni ürünler, kumaşlar ve renklerin beğenilere sunulmasıyla tüm Banana Republic mağazalarının yeniden tasarlanması ve tadilat görmesini sağladı. 1990’larda mağazaların birçoğu daha aydınlık, daha parlak olan yeni tasarımlarıyla göz doldurdu. Markanın bazı mağazalarının dış görünümünün orijinal haliyle bırakılması da eşsiz Ziegler ruhunun yansımaya devam etmesi açısından önemliydi. Mel Ziegler’in “Seyahat ve Safari Giyimi” adlı makalesini yayınlaması, bu tarz giyime ve haki tonlarındaki renge geri dönüşe aracı oldu.  Ayrıca Gap, Banana Republic’in lüks bir marka olarak yeni ürünler ve yeni koleksiyonlar oluşturmasını hedefliyordu. Ziegler çifti klasik, yüksek kalitede giysilere odaklanarak Gap’in hedeflerine hızla uyum gösterdiler. 1990’ların ortasında Banana Republic banyo, vücut bakımı ürünlerini ve kolonyalarını beğenilere sundu.

Ayrıca tüm konsept mağazalarına ev aksesuar ürünlerini yerleştirdi. Böylece Ziegler çifti, Banana Republic’te minimal ve modern stilleri bir araya getirerek, başlangıç dönemlerini geride bırakmayı tercih etti. 1998’de Banana Republic çok daha geniş bir alanı kapsayan reklam kampanyasını beğenilere sundu. Yine 1990’ların sonunda Banana Republic e-ticarete başladı. Internet üzerinden Mel Ziegler’in yazdığı makaleler hakkında müşterilerin soru cevap şeklinde fikir alabilecekleri bir platform oluşturuldu. 2000 yılında Banana Republic San Francisco’daki merkez mağazasının yeniden açılışını yaptı.

ZIEGLER RUHU DEVAM EDİYOR
Banana Republic, günümüzde küresel ve lüks bir marka olarak moda stillerine ilham veren bir marka olmayı sürdürüyor. Marka ürün yelpazesine, modern, rahat ve yüksek kalitedeki optik ve güneş gözlüklerini 2006 yılında Safilo Group ile yaptığı lisans anlaşmasıyla ekleyerek büyümeye devam etti. Banana Republic’in tüm gözlük koleksiyonları ayırt edici detaylar taşıyan tasarımlardan oluşuyor. Safilo Group ile işbirliği içinde çalışmaktan memnun olan Banana Republic, Safilo Group ile lisans anlaşmasını 2018’de üçüncü kez olmak üzere 2025 yılına kadar uzatarak yeniledi. Markanın gözlük koleksiyonları tıpkı giysi koleksiyonlarında olduğu gibi kullanıcılarına kendi benliklerini ortaya çıkarmada ve özgüven aşılamada destek sunuyor.

Haziran 2020