Röportaj
REAL POLARIZED

REAL POLARIZED

SILMO İSTANBUL’A DAHA ÖNCEKİ YILLARDA DA KATILIP, OLUMLU DÖNÜŞLER ALMIŞTIK. İLK DEFA YERLİ CAM ÜRETİCİSİ OLARAK KATILDIĞIMIZ 2019’UN SONUÇLARINDAN DA YİNE ÇOK MEMNUNUZ.

Merhaba Musa Bey, kendinizi okurlarımıza tanıttıktan sonra optik sektörüne giriş hikayenizi paylaşabilir misiniz?
Merhaba, bu yıl optik sektöründeki 30. yılımı kutluyorum. Tahtakale’de bir ticarethanede 1990 yılında sektöre giriş yaptım. O günden bu güne sektörde fabrika işçiliğinden, pazarlamaya ve üretim aşamalarına kadar bir çok pozisyonda görev aldım. Kendi firmamı kurup ithalat ihracat yapmaya başladım. Toptancılığın yanı sıra, uzun yıllar perakende mağazacılığı yaptım. Halen perakende mağazalarım faaliyetlerini sürdürüyor. Geçtiğimiz yıl polarize cam üretimine başladım. Aynı zamanda sektörde Türkiye’de çok az sayıda bulunan Uyap sisteminin Adalet Bakanlığı’na kayıtlı resmi bilir kişiden birisiyim.

Şirketinizin kurulma aşamasından ve sektörel vizyonunuzdan bahsedebilir misiniz?
Sizin de bildiğiniz gibi şimdiye kadar sektörde birkaç tane şirketim ve ortaklıklarım oldu. Bu geçtiğimiz 30 yılda tüm sektörlerde olduğu gibi bizim sektörümüzde de birçok şey değişti. Biz de bu şartlara uyum sağlamaya çalıştık. Dünyada her şey sürekli değişiyor. Bir dönem ithalat, ihracat, markalaşma çok favoriyken, bir dönem AVM mağazacılığı çok ön plandaydı. Günümüzde ise internet ticareti biraz daha önemli bir değer haline geldi. Biz de elimizden geldiği kadar sektörün getirdiği değişimleri takip ederek, bu gelişmelere göre sektördeki rolümüzü şekillendiriyoruz.

Uzun yıllar toptancılık faaliyetlerinizle perakendeciliği birlikte sürdürdünüz. Toptan satışlarınızı durdurup, perakendeye yönelme sebepleriniz nelerdi?
Toptancılık faaliyetlerini uzun yıllar yaptığımız doğrudur. Türkiye’de toptancılık ile ilgili başarılı olunmaya müsait bir dönem vardı. Toptancılık faaliyetleri açısından bir boşluk görülüyordu. Biz de bu alanda yer almamız gerektiğini düşündük. Daha sonra da bir dönem, az önce de bahsettiğim gibi perakende mağazacılığı daha kârlı ve sürdürülebilir bir durum almaya başladı. Biz de özellikle alışveriş merkezlerinde mağazalaşma yoluna gittik. Ancak geldiğimiz noktada AVM’lerde olsun, diğer alanlarda olsun perakende mağazacılığın da eskiye göre cazibesini yitirmeye başladığını düşünüyorum. 

Perakende mağazalarınızın yapısı ve işleyişiyle ilgili neler söylemek istersiniz?
Perakende mağazalarımızın yapısında butik bir mağazacılık anlayışımız var. Mağazalarımızı “Butik Zincir” olarak adlandırabiliriz. Mağazalarımızda müşterilerimize sunduğumuz hizmet bizim için her zaman ön planda oldu. Sürdürülebilir bir hizmet anlayışını yerleştirmeye, ürün ve hizmet kalitesini aynı çizgide tutmaya çalışıyoruz. Sürekli değişmeyen çalışanlarımızla, belli kalitedeki ürünleri, hizmet kalitemizi bozmadan sunmak amacındayız. Ticari hayatım boyunca hiçbir zaman fiyat ile ilgili bir rekabetim olmadı. Çünkü kalite ve fiyat rekabetinin yan yana yürütülebilir bir şey olduğunu hiç bir zaman düşünmedim. Kaliteli hizmet verip hakkımızı da ziyadesi ile almayı tercih ediyoruz.

Perakende mağazalarınızı sektördeki diğer mağazalardan ayıran temel özellikleri nelerdir?
Bir önceki yanıtımı tekrar etmiş gibi olacağım ancak bizi diğer perakende mağazalardan ayıran temel özelliğimiz kesinlikle hizmet kalitemizdir. Çünkü göz gibi çok değerli bir unsuru içeren sağlık sektörünün içerisindeyiz. Bu nedenle asla kaliteden ödün vermeden, sunabileceğimiz en iyi hizmeti veriyoruz. En iyi ürünleri, en mükemmel tercihleri en iyi hizmetle müşterilerimize ulaştırıyoruz. Göze hizmet ettiğimiz böylesi bir sektörde fiyatlarda rekabet olamayacağının bir kez daha altını çizmek istiyorum. Tabii ki piyasanın koşulları, sektördeki rekabet ortamının gereklilikleri doğrultusunda kendimizi yenilemeye ve geliştirmeye devam ediyoruz.

Sektör adına çok önemli bir girişim olan güneş gözlüğü camı üretimine geçtiğimiz yıl sonunda başladınız. Üretimde rol almaya nasıl ve ne zaman karar verdiniz?
Türkiye’de sektörel şartları hızla değiştiren seçimler gibi, doğal afetler gibi, darbeler gibi, döviz kuru oynaması gibi bir çok durum gelişebiliyor. 2018 yılı da ticari hayatımızı oldukça etkileyen durumların olduğu bir yıldı. Uzun bir süredir mağazacılık sektöründe işlerimiz de umduğumuzun çok altında seyrediyordu. Bir de krizlerden ötürü, ürünlerin fiyatları aşırı yükseliyordu. Bu nedenle tüketicilerimiz sürekli olarak uygun fiyatlı ürünlere yönelmeye başladı. Türkiye’de de yerli üretimde büyüme olduğunu ve yeni fabrikaların açılmaya başlandığını gördüm. Bu fabrikaların ise çeşitli ihtiyaçlarının olduğunu ve hemen hemen hepsinin ihtiyaçlarını yurtdışından temin ettiklerini gözlemledim. Dolayısıyla sadece polarize cam değil bir kaç kalem üzerinde yoğunlaştım. Bu fabrikaların tedarik aşamasında bulunmam gerektiğine karar verdim. Polarize camı, 1 yıl boyunca araştırdım. Ham maddesinin ne olduğunu, nerden temin edebileceğimi, hangi makinalarla nasıl üretildiğini öğrendim. Amerika, Uzak Doğu ve Avrupa’daki fabrikaları ziyaret ettim, görüşmeler gerçekleştirdim. Tüm araştırmalarım sonucunda polarize 1.1 ve Türkiye’de taç polarize ve film polarize olarak bilinen polarize 0.7 camlarının üretimine karar verdim. İstanbul’da İkitelli Organize Sanayi sitesinde aldığımız cihaz ve makinalarla yatırımlarımızı yaparak fabrikamızı faaliyete açtık.

Güneş gözlüğü camı üretim kapasitenizi, faaliyetlerinizi ve üretim ağınızı paylaşabilir misiniz?
Türkiye’de polarize camlar, güneş gözlüğü camları ve cr 39 yada polikarbon dediğimiz mineral camların tamamı yurtdışından ithal ediliyordu. 2019 yılının Ocak ayında 1.1 ve 0.7 polarize camların düz renkleri ile başladık. Çünkü her renk ayrı makine, ayrı yatırım ve ayrı ham madde gerektiriyordu. Biz sağlam adımlarla ilerlemeyi tercih ettiğimiz için sadece düz camlarla başlamayı öngördük. Degrade, polikarbon ve mineral dediğimiz camlarda da ithalat yaparak üretici firmalara tedarik sağladık. Hizmetimiz karşılık buldu ve müşterilerimiz tarafından çok olumlu tepkiler aldık. Kendimizi daha da geliştirme kararı alarak; polarize ve mineral camda hatta cr 39 camlarda bütün renkleri ve bütün ham maddeleri Türkiye’de üreteceğimiz Bandırma’daki yeni fabrikamızın yatırımını gerçekleştirdik. Yeni fabrikamız 2.500 m2 arsa içerisinde 650 m2 alanı bulunan büyük bir tesis. Şu anki aylık üretim kapasitemiz olan 200 bin çifti 500 bin çifte çıkarmayı hedefliyoruz.

Üretim ve tedarik sürecinizle ilgili müşterilerinizden olumlu dönüşler aldığınızı belirtiyorsunuz. Sizce başarınızın sırrı ne?
Sektörde geçirdiğim 30 yıldan sonra çok önemli bir şey öğrendiğimi fark ettim. Yurt dışındaki üreticiler özellikle Çinli üreticiler gibi biz de çok az kârla sürüm yapmayı öğrendik ve tecrübe ettik. Yurtdışı fiyatlarıyla; çok çok az, cüzi kârlarla ürün satıyoruz. Şuan ki başarımızın en büyük sırrı buradan kaynaklanıyor. Aynı fiyatlarla, %3’lük ya da %5’lik kâr marjlarıyla, kredisiz, banka borcu olmadan, öz sermayeyle, ortaksız ve bol sürümle gerçekleştirdiğimiz ticaret seçimimiz bizi olduğumuz yere taşıdı. Müşterilerimiz ihtiyaçlarını aynı fiyata; nakliye, gümrük, teslim tarihi gibi sorunlarla uğraşmaya gerek kalmadığı için yabancı üreticiler yerine bizden satın almayı tercih ediyorlar.

Ürettiğiniz camların iç ve dış pazara satışlarıyla ilgili en önemli hedefleriniz nelerdir?
İç pazarda halihazırda 50’ye yakın üretici var ve gün geçtikçe de bu üreticilerin sayıları artıyor. Hedefimiz bu firmaların tamamına tedarikçi olmaktır. Şu ana kadar acil ihtiyaçlarını ve eksiklerini giderdiğimiz firmaların, bugünden sonra bütün ihtiyaçlarını karşılamak istiyoruz. Biliyorsunuz bu üretici firmaların yurtdışından acil ihtiyaçlarını tedarik etmesi 1-1.5 ay gibi zaman bulabilirken, bizde müşterilerimizin aynı hafta içerisinde ihtiyaçlarını alma şansları var. Özetle, cam yelpazesinde tüm üretici firmalara gereken tüm ürünleri temin etmek en önemli hedefimizdir.

Real Polarized olarak sektörün üretim açığını kapayan firmalar arasında yer alıyorsunuz. Bu bağlamda 2020’den beklentileriniz ne yönde?
2020’de üretim açığını kapatmaya başlamıştık. %20-25 gibi bir büyüme hedefimiz vardı. Hal böyleyken Covid-19 tehdidi ile karşı karşıya kaldık. Türkiye’de değil tüm dünyada yaşanan bu pandemi sebebiyle, şu anda 2020 yılı hedeflerimizi tam olarak ulaşabileceğimizi öngöremiyoruz. Ancak Covid-19’a rağmen üretimimize yine de devam ediyor ve müşterilerimize cevap veriyoruz.

Real Polarized’ın yaptığı yenilikler ve çıkardığı ürünlerle ilgili müşterilerinizi nasıl bilgilendiriyorsunuz?
Müşterilerimiz ile 4 your eyes dergisi aracılığıyla ve özellikle 2019 yılında katıldığımız Silmo İstanbul Optik Fuarı vasıtasıyla daha etkili bir şekilde buluşma şansı yakaladık. Şu an Türkiye’de üretim yapan firma sayısı 50 civarında olduğu için iletişimde çok zorluk yaşamıyoruz. Küçük bir sektör olduğu için çok büyük reklam ve tanıtım kampanyalarına gerek duymadık ve müşterilerimiz istedikleri zaman bize daima kolaylıkla ulaşabiliyor. Müşterilerimiz bizlere bir telefon kadar yakın olduklarından, onlardan hizmetlerimizle ilgili hep olumlu dönüşler alıyoruz.

Deneyimli bir isim olarak, Türkiye ve dünya optik sektörünün bugünü ve yakın geleceğini nasıl değerlendirirsiniz?
Türkiye ve dünyada sadece optik sektörü değil, tüm sektörler zor bir süreçten geçiyor. Böylesi bir dönemde gözlük biraz daha ötelenebilir bir ihtiyaç. Sonuçta gıda gibi değil. Dolayısıyla optik sektörünün toparlanmasının biraz daha zor olacağını düşünüyorum. Tabii ki içerisinde bulunduğumuz malum süreç dışında, sektörümüzün sürekli değiştiğini ve yenilendiğini tekrarlamak isterim. Mağazacılık anlayışının internet alışverişine doğru yönelmesi gibi birçok şey zamanla değişiyor. Belki birkaç yıl sonra üretim yapan markalar doğrudan tüketiciye ulaşacaklar. Belki bir sonraki aşamada fabrikadan direkt tüketiciye satış yapılacak. Dünya değiştikçe her şeyin değişeceğine inanıyorum.

Silmo İstanbul 2019’un katılımcı firmaları arasındaydınız. Fuar sizin için nasıl geçti ve fuar hakkındaki genel yorumlarınızı öğrenebilir miyiz?
Silmo İstanbul’un başladığı ilk günden bu yana çok başarılı bir fuar olduğunu düşünüyorum. İthalat yaptığımız dönemlerde de fuara katılmıştık ve o fuarlardan da çok olumlu sonuçlar almıştık. Bu yıl yerli cam üreticisi olarak ilk defa katıldık ve yine beklediğimizin üstünde olumlu dönüşler aldık. Yabancı katılımcının çok olması yurtdışındaki firmalarla tanışma ve çalışma imkanı sundu. Bundan sonraki fuarlarda da katılımcı olarak yerimizi alacağız. 

Optik sektörünün nabzını tutan ‘4 your eyes Optik Magazin’ dergisi ile ilgili görüşleriniz nelerdir?
4 your eyes Optik Magazin Dergisi’nin başarı çizelgesi sürekli yukarı doğru gidiyor ve sektörde önemli bir boşluğu dolduruyor. Derginizi aynı zamanda internet okuyucularına sunmanız çok güzel ve pratik oluyor. Başarılarınızın devamını diliyorum.

 

Mayıs 2020