Marka Hikayesi
HAVAIANAS

HAVAIANAS

HAVAIANAS SADECE DÜŞÜK GELİRLİ KESİMİN DEĞİL, HERKESİN SANDALET GİYMEYİ TERCİH EDECEĞİNİ SAVUNDU. TÜM İLETİŞİM STRATEJİLERİNDE ISRARLA VERDİĞİ BU MESAJLA ÇABASININ MEYVELERİNİ DE TOPLADI.

Havaianas, ürünleri ve hizmetleriyle rakiplerinden ayrılan, sektörde yarattığı saygınlığını koruyan özel bir marka olmayı hedeflemiştir. Diğer markalardan ayırt edici bir şekilde farklı olmayı başaran Havaianas, müşterileriyle akılda kalıcı bir bağlantı kurmayı başarmıştır. Daima yükselen bir grafiğe sahip olan marka, dünyaca tanınabilir olmayı başarıp, stratejik iletişim yöntemleriyle uluslararası alanda popülerliğini korumuştur. Alpargatas isimli şirket 1962 yılında Zori adlı samandan yapılmış Japon sandaletlerinden esinlenerek Havaianas markasını mavi, siyah, kahverengi ve pembe olmak üzere sadece dört renkte üretilen tek bir modelle beğenilere sundu.

Brezilya’da üretilmeye başlanan sandaletlere adını veren Havaianas, Hawaili anlamına geliyordu. Çünkü bu özel sandaletlere güneş ve denizin cenneti sayılan Hawai Adaları ilham kaynağı olmuştu. Havaianas sandaletleri kauçuktan üretiliyordu ve çok popüler hale geldikleri için piyasadaki yerini kısa zamanda sağlamlaştırmayı başardı. 1960’lı yılların sonuna gelindiğinde Alpargatas büyük çaplı bir reklam kampanyası için önemli boyutta bir yatırım yaptı. Reklam kampanyasındaki karakter Brezilya’nın en prestijli komedyenlerinden biri olan Chic Anisio tarafından canlandırıldı. Kampanyada “Havaianas: Orijinal Olan” sloganı kullanıldı. JW Thompson tarafından kurulan reklam şirketi kampanyanın taklit firmaların satışlarını engellemede büyük başarı yakaladığını sadece Havaianas’ın orijinal ve kaliteli olduğunu kanıtladıklarını açıkladı. Bu kampanya sayesinde Havaianas kaybettikleri müşterilerine yeniden ulaşmayı başarmış oldu. Havaianas sandaletlerinin dayanıklılığı, konforu ve fiyatı kısa sürede yeniden yükselmesini sağladı. 1980’lerin sonuna gelindiğinde Havaianas yılda 80 milyon çift sandalet satarak, Brezilya iç pazarının %90’ına hakimdi. 90’lı yılların başında, Alpargatas 23 yıl boyunca aynı tasarımla aynı hedef kitleye aynı sandaleti sunduğundan satış liderliğinde bir kriz yaşadı. Şirket kar elde etmeye devam edebilmek için yollar aramaya başladı. Fiyat artışına gitse, hedef kitlesine zarar verecekti. Marka lüks segment ürün tercih eden grup arasında popüler değildi. Bu krizden kurtulmak için hızlı bir şekilde değişikliğe ihtiyaç duyuldu. 1994 yılında Alpargatas Brezilya’nın ödüllü tanıtım ve reklam ajansı olan Almap BBDO ile işbirliği içine girdi. Ajans, Havaianas’ı lüks segmente taşımaya yönelik bir pazarlama stratejisi uyguladı. Sekiz renge sahip Topian adlı Havaianas modelinin hem renginde hem topuk bölümünde değişiklik yapıldı. Ayrıca ajans yeni sunum ve paketleme stratejileri de geliştirdi. Önceden Havaianas karışık renk ve boyutlarda lastik bantla tutturulmuş sepetlerde satılırken, pazarlama kampanyası sonrası marka yeniden yapılandırılırken Havaianas’lar kumaş torbalarda veya renkli kutularda satışa sunuldu.

Ürünlerin tüm renkleri tüketicilerin rahatça görebileceği şekilde askıya asılarak görücüye çıkarıldı. 1996’da Brezilya’da çok popüler olan aktris Malu Mader’in marka yüzü olduğu bir reklam kampanyası daha düzenlendi. Bu kampanyada Mader, Havaianas sandaletlerine sadelik, zariflik ve eşsizlik sıfatlarını yükledi. Bir sonraki yıl, Havaianas müşteri kitlesini değiştirme kararı alarak farklı segmentleri de hedeflemeye başladı. Sörfçülerin yaşam tarzlarını yansıtan tasarımları içeren Havaianas Baby ve Havaianas Surf gibi yeni renklerde yeni stiller yaratıldı.

1998’de Fransa Dünya Kupası’ndan esinlenen Havaianas Brazil bantlarında bayraklar olan sandaletleriyle ulusal bir başarı yakaladı. 90’ların sonuna gelindiğinde marka 100 milyon sandalet satışı ile rekor kırdı. Alpargatas, markanın yeniden konumlanması için yürüttüğü reklam kampanyalarında, lüks moda anlayışı ve tasarım çalışmaları ile markayı daha fazla ihraç etmeyi hedefliyordu. 1994 yılında birkaç ay içerisinde bazı Güney Amerika ülkelerine ihraç edilmeye başlandı. 2000 yılında ise ihracat Alpargatas’ın önceliği haline geldi. Havaianas’ı Fransa, İngiltere, İsviçre, Yunanistan gibi bazı Avrupa ülkelerine ihraç edip, Avustralya ve Amerika Birleşik Devletleri’ni de en büyük ihracatçı ülkeleri haline getirdi. Dış pazarları segmentlere ayırarak uluslararası anlaşmalar yapıldı ve markanın tüketici grupları değişmeye başladı. Markanın temel stratejisi ürünlerini renkli ve modern bir konsept içinde markanın özünü yansıtacak şekilde dış pazarlara sunmaktı. 2003 yılında Havaianas, Jean-Paul Gaultier’in koleksiyonuyla podyumdaki yerini aldı. Bu sayede marka lüks mağazalarla birçok ortaklık kuruldu. Markanın 2003 içerisinde öne çıktığı bir diğer nokta ise sandaletlerinin Swarovski kristalleri ile süslenerek Oscar Ödül Töreni’nde kırmızı halıda boy göstermesiydi. Jennifer Aniston, Brad Pitt ve Kate Hudson gibi ünlüler Havaianas’ın daha çok ön plana çıkmasına yardımcı oldu. Global lüks moda dünyasında yer almasına rağmen, marka daima kendi köklerine yakın durdu.

Havaianas uluslararası reklamlarında “Your feet can dream” (Ayağınız hayal kurabilir) sloganını kullanarak YouTube üzerinden de büyük kampanyalar yürüttü. 2008 yılının Kasım ayında Havaianas ürün gamına bir el çantası ve cüzdan koleksiyonu ekledi. Bu koleksiyon Brezilya’da çeşitli mağazalarda satıldığı gibi Paris’teki dünyaca ünlü Galleries Lafayette’de beğenilere sunuldu. Marka pazardaki konumunu iyice güçlendirmek için Soul isimli koleksiyonu piyasaya sundu. Soul koleksiyonunda lastik tabanlı kapalı ayakkabıları koşucu ayakkabıları ve Wellington botlarının yeni tasarımları yer alıyordu. Markanın meşhur parmak arası terliklerini Avrupa ikliminde satmak zor olacağından, Soul koleksiyonu Havaianas’a önemli bir fırsat sundu.

Havaianas, 2009’un Ocak ayında Brezilya’nın São Paulo kentinde lüks bir bölgede ilk konsept mağazasını açtı. Marka aynı zamanda çevre sorunlarına da duyarlı bir yaklaşımı benimsiyor. Nesli tükenme tehdidi altındaki hayvanlar ve yağmur ormanı desenleriyle süslenen Havaianas IPE serisi, karının %7’sini Ekolojik Araştırma Enstitüsü’ne bağışlıyor. Ayrıca, marka 50. yılını kutlamak için sandaletlerin ilk tasarımından ilham alarak sınırlı sayıda bir üretim gerçekleştirdi. Bu seriden doğan tüm kar, Unicef aracılığıyla ihtiyacı olan çocuklara yardım etmek için bağışlandı. Havaianas, Brezilya’daki kauçuk sandalet kategorisindeki satışların %80’ini elinde bulunduruyor. 2011’de, %15’i ihraç edilmek üzere 200 milyonu aşkın sandalet satıldı ve bu da markayı Latin Amerika’daki en tanınmış dördüncü marka haline getirdi. Havaianas başarısını markayı sürekli yeniliklerle güncel tutarak sağlıyor. Günümüzde marka, sadece Brezilya’da değil tüm dünyada bu başarısını kanıtlamıştır. Havaianas sadece düşük gelirli kesimin değil, varlıklı hatta ünlü kişilerin dahi sandalet giymeyi tercih etmelerinde öncü rol oynadı. Marka tüm iletişim stratejilerinde herkesin sandalet giyebileceği mesajını ısrarla verdi ve bu çabasının meyvelerini de topladı.

1962
İlk Havaianas sandaletleri pirinç sapından yapılan Japon sandaletlerinden esinlenerek yapıldı ve satışa sunuldu.

1964
Brezilya’daki her işçi plastik çantalarda satılan Havaianas sandaletlerinden giyiyordu.

1966
Havaianas orijinal olarak kauçuktan üretilmiş parmak arası sandaletlerinin Alpargatas şirketi aracılığıyla patentini aldı.

1969
Geleneksel olarak Havaianas sadece mavi ve beyaz renklere sahipti. Ama üretim esnasında yapılan bir hata diğer renklerinin de doğmasını sağladı.

1970
70’li yılların sevgi ve barışı ön plana taşıyan, komün hayatı savunan ve özgürlükçü bir görüş olan Hippi Hareketi, Havaianas’ın gençler arasında da giyilmesini çoğalttı.

1973
1970’lerde bile olunsa Havaianas’ın taklitleri yapılmaya başlandı. Havaianas taklitleri değil orijinalleri ön plana çıkaran reklam kampanyaları düzenledi.

1980
Havaianas resmen Brezilyalıların yaşamının temel bir parçası oldu. Her yıl milyonlarca Havaianas satıldı ve Brezilya ile özdeşleşti. Havaianas, Brezilya hükümeti tarafından enflasyonu kontrol altına alacak temel ürünler listesinde yer aldı.

1994
Havaianas hem aktörler, aktrisler, mankenler gibi ünlüler hem diğer herkes tarafından giyilir duruma geldi.

1995
90’lı yıllarda ivme kazanmaya devam eden Havaianas yeni stiller ve son derece baskın desenlerini piyasaya sürdü. Havaianas Floral, Fit ve Baby isimli koleksiyonlar beğenilere sunuldu.

1996
Başlangıçta 8 farklı rengi bulunan “Top” modelinin, toplam 15 renk seçeneği oluşturuldu.

1998
1998 Dünya Kupası, Havaianas’ın en çok satan ve göze çarpan modellerinden biri olan “Brezilya”yı doğurdu. Brezilya isimli modelin bandında Brezilya bayrağı bulunuyordu ve büyük beğeni topladı. Ayrıca 1998’de Brezilya’nın sembolü olan Havaianas uluslararası alanda genişlemeye başladı.

1999
Havaianas dünyaya hızla yayılıyor. İspanya, Portekiz, İtalya, Fransa, İngiltere, ABD, Dominik Cumhuriyeti ve Japonya’da resmen dağıtımı yapılan marka, günümüzde 60’dan fazla ülkede bulunabiliyor.

2000
Havaianas, karanlıkta parlayan ilk sandaletini yaptı.

2001
Brezilyalı usta eller tarafından elle dikilen kristaller ve metal detaylara sahip Havaianas özel koleksiyonu beğenilere sunuldu.

2003
Havaianas’ın şöhreti Filipinlere kadar yayılıyor.
Havaianas dünyanın en prestijli ödül törenlerinden biri olan Oscar’da adayların tümüne üzerlerinde swarovski taşları bulunan sandaletlerinden hediye ediyor.

2004
Havaianas, Mauritius adalarında, Mayotte ve Maldivler’deki herhangi bir sörf tesiste bulunabilir hale geldi.
Havaianas, 18K-altın kaplama ve elmas ile özel yapım bir parmak arası sandalet için ünlü Brezilyalı kuyumcu H.Stern ile işbirliği yaptı.

2005
São Paulo’daki geleneksel okullardaki öğrenciler Havaianas’ı sınıfta giyme yasağını protesto ettikleri için Cuma günü Brezilya’da yeni bir anlam kazandı. Hatta bazı ofisler Cuma gününü Havaianas Günü olarak kabul etti.

2006
Avustralya’da Havaianas rekor kırdı ve ilk kez Guinness Kitabına girdi. Bunun için binlerce Avustralyalı, dünyanın en uzun hattını oluşturmak için Havaianas parmak arası sandaleti şeklinde durarak plajda toplandı. Elde edilen gelir sosyal projelere yatırıldı.

2007
Havaianas Tayvan’da piyasaya sürüldü.
Havaianas resmi olarak New York Soho’da ilk mağazasını açtı.

2008
Havaianas İspanya, Portekiz, Fransa, İngiltere ve İtalya’da merkez ofis açtı.

2009
Havaianas, Abrolhos takımadalarındaki koruma projelerine destek vermek için Conservation International ile işbirliği yaptı.
Havaianas, São Paulo’daki ilk konsept mağazasını açtı.

2010
Havaianas ses getiren Soul koleksiyonunu beğenilere sundu.
Havaianas, İtalyan moda evlerinden Missoni ile işbirliği yaparak bir seri daha çıkardı.

2011
Havaianas Disney karakterlerinden oluşan modellerin yer aldığı koleksiyon için Disney ile işbirliği yaptı.

2012
Havaianas, tüm gelirlerin UNICEF’e bağışlandığı sınırlı sayıdaki koleksiyonuyla 50. yılını kutladı.

2016
Safilo, Havaianas Eyewear ile lisans anlaşması imzaladı. Anlaşmaya göre Havaianas Eyewear’in gözlüklerinin tasarımı, üretimi ve dağıtımı Safilo Group tarafından yapılacak.

2017
Havaianas Eyewear, Safilo aracılığıyla renkli ve gösterişli gözlük koleksiyonunu beğenilere sundu. Brezilya’da gerçekleştirilen başarılı lansmandan sonra güneş gözlüğü koleksiyonu Amerika Birleşik Devletleri’nde de yerini aldı.

2019
Safilo Group ve Havaianas Eyewear lisans anlaşmalarını erkenden yeniledi. Yeni anlaşmanın bitişi olarak Aralık 2024 gösteriliyor.

 

Ağustos 2019