Röportaj
IŞIK OPTİK

IŞIK OPTİK

HER GEÇEN YIL DAHA BİR KEYİFLE GEZDİĞİMİZ ULUSLARARASI SILMO İSTANBUL OPTİK FUARI’NIN İŞİMİZİN VERİMLİ OLMASINI SAĞLADIĞINI DÜŞÜNÜYORUM.

Merhaba Yasin Kartal... Kendinizi bize biraz tanıtıp, optik sektörüne girişinizden bahsedebilir misiniz?
Merhabalar, öncelikle tüm optik camiasını, 4 your eyes okurlarını ve derginiz çalışanlarını selamlıyorum. Derginizde bizlere yer verdiğiniz içinde ayrıca teşekkürlerimi sunuyorum. Ben 1978 Balıkesir doğumluyum. Evliyim, 2 çocuk babasıyım. Optik sektörüne sevgili ortağım Özkan Sancak ile birlikte 2005 yılında Balıkesir Atatürk Devlet Hastanesi karşısında bir mağaza ile işe başladık. Zaman içerisinde diğer hastane karşıları ve Balıkesir merkez olmak üzere 5 mağazaya ulaştık. Şu anda 5 optik mağazası ve merkez ofisimizle birlikte 6 noktadan Balıkesir halkına hizmet vermekteyiz.

2005’den beri Işık Optik ve şubelerini işletiyorsunuz. Mağazalarınızın lokasyonlarını belirlerken nelere dikkat ettiniz?
Sektöre girişimizi sağlayan ve ilk mağazamız olan Işık Optik adındaki mağazamızı hastane karşında hiç optik mağazası olmadığı için lokasyonda bir eksiklik olarak görüp açmıştık. Daha sonra açmış olduğumuz mağazalarımızda ise yine hastane karşılarında reçete alabileceğimiz, kolay satış yapılabilen noktaları tercih ettik. Zaman bize kolay satış değil, kaliteli satış, kaliteli hizmet ve daimi müşteri edinmenin daha önemli olduğunu gösterdi. Mevcut mağazalarımızla bu yönde bir ilerleme sağlayınca da müşterilerimizin yoğun talebi ve kalitenin daha iyi sunulabildiği çarşı ve cadde üzerlerine 2 mağaza daha açtık. Her ne kadar Balıkesir bir batı ilimiz olsa da halen bir Anadolu şehri gibi ahbap çavuş ilişkisi ile ticaretini götürmektedir. Sonuç olarak müşterilerimizin bize en kolay şekilde ulaşacağı hastane karşıları, en işlek caddesi ve en hareketli noktasını tercih ettik.

Uzun vadede mağazalarınıza yenilerini eklemeyi planlıyor musunuz?
Ülkemizin şu anki ekonomik şartlarında uzun vade plan yapmak zor görünüyor. Yakın gelecek için ise yeni şube düşünmüyoruz. Yatırımlarımızı, mevcut mağazalarımıza yapıp, daha iyi hizmet vereceğimiz teknik donanımı artırma adına çalışmalar yapmaktayız.

Mağazanızda ne çeşit markaları bulunduruyorsunuz? Butik markalar da yer alıyor mu?
Çok çeşitli marka ve modelle çalışmayı seviyoruz. Bundan 5-6 yıl önceye kadar hastane karşılarındaki mağazalarımızda daha geleneksel marka ve modeller tercih ederken, çarşı ve cadde mağazalarımızda daha butik ve moda markaları tercih ederdik. Günümüzde ise tüm mağazalarımızda ürün yelpazemizi geniş tutarak her kalitede, çok çeşitli dünya markalarının gözlük ve camlarını bulunduruyoruz. Sektörü ve modayı yakından takip etmek için yurt içi ve yurt dışı fuarlara gidiyor, ulusal markaların yurtdışındaki üretim yerlerine gidip özellikle butik markaların modellerini yerinden seçmeyi tercih ediyoruz.

Satış sonrası hizmetleriniz nelerdir?
Satış sonrası hizmetin kalitesi, müşteri memnuniyeti açısından çok önemlidir. Şubelerimizde tüm müşterilerimizi belli aralıklarla mağazamıza gelmelerini tavsiye ediyoruz. Bu sayede hem gözlüğün plaket değişimi, temizlik ve genel bakımlarını yapıyor, hem de diyaloglarımızı artırıyoruz. Ayrıca servise giden gözlüklerle ilgili merkez ofisimizde özel bir personel bulunduruyor ve gözlüğün en hızlı şekilde müşteriye geri dönüşünü sağlıyoruz. Ayrıca bu sorunuzun diğer bir muhatabı da toptancı ve ithalatçı firmalar. Çünkü satış sonrası hizmetlerimizde bizlerin en büyük yardımcısı toptancılarımız. Onların desteği ile satış sonrasında müşteri memnuniyeti tam oluyor. Aksi takdirde sizin çabalarınız bir yere kadar. Bunu da buradan tüm toptancılara duyurmak isterim.

Metropol şehirlere göre Balıkesir’de mağaza işletmenin avantajları ve dezavantajları nelerdir?
Yukarıda da bahsettiğim gibi Balıkesir bir batı şehri olmasına rağmen Anadolu kültürünün yaşandığı bir il. Bundan dolayı ekonomide Avm kültürü yerine halen ahbap çavuş ilişkisi tarzında ticaret dönüyor. Bu da bizler gibi yerli firmaları daha avantajlı konuma getiriyor. Aynı sebepten dolayı da moda ve trendin metropol şehirlere göre daha geç gelmesi dezavantajımız diyebiliriz.

Sizi bölgenizdeki diğer optik mağazalardan ayıran farklılıklarınız nelerdir?
Balıkesir’de 14 yıldır hizmet vermekteyiz. Sektör temsilcileri ile hiç rekabete girmedik. Gözlük kullanımında en önemli materyalin cam olduğunu biliyorduk. Bizde gözlük camı üzerine yoğunlaşarak bu konuda yatırım, eğitim ve marka bayiliklerimizi tamamladık. Yaklaşık 10 yıldır gözlük camında dünya markası firmalarla çalışmaktayız. İlk zamanlar bu camları anlatmakta ve müşterilerimizi inandırmakta oldukça zorlandığımızı söyleyebilirim. Fakat bu camları kullanan memnun müşterilerimizin geri dönüşleri ve referans oldukları diğer müşteriler sayesinde Balıkesir’de bizi “Görmede Kalite” olarak tanıdılar. Bu da bizi diğer optik mağazalarından ayıran en önemli farkımız olarak söyleyebilirim. Bununla beraber, eğitime verdiğimiz önem, bu konuda harcadığımız para ve vakit öne çıkmamızda etken olmuştur. Tüm çalışanlarımız düzenli olarak yılda 6-7 kez farklı eğitimler almaktalar. Konusunda bilgili uzmanlardan cam, lens ve pazarlama eğitimleri aksatılmadan verilmektedir. Tam bilgi ve donanımlı personelimiz müşterilerine daha iyi hizmet vermektedir. Tüm bu bilgi ve donanımlarını kullanabilmeleri için ise en üst versiyon odak alma cihazları ve cam kesme cihazlarını da müşteri ve çalışanlarımıza sağlamaktayız.

Optik perakende sektörünün bugünü ve geleceğini nasıl değerlendirirsiniz?
Sektörümüz çalışanlarının gün geçtikçe daha eğitimli ve donanımlı olduğunu görüyorum. Bu da eskiye göre günümüzde daha cirolu satışların olmasını sağlamaktadır. Ucuzcu yaklaşımların sektörümüze hem rekabet, hem de kalite yönünden zarar verdiğini düşünüyorum. Rekabetin fiyat yönünden değil de kalite yönünden artması, sektörümüzün geleceği açısından önem arz etmektedir. Aksi takdirde sizlerden her zaman daha ucuz satış yapan olacak ve optik perakende sektörü, uzantısı yabancılara dayanan zincir mağazalarının elinde tekelleşecektir.

Bu yılın gözlük trendleri hakkında neler söylemek istersiniz?
Bu yıl klasiğe bir dönüş olduğunu, aynı zamanda oval gözlüklerin bu yılda revaçta olduğunu düşünüyorum. Bizote gözlüklerin yavaş yavaş güncelliğini yitirdiğini, bunun yanında kedigözü gözlük sitilinin daha ilgi gördüğünü söyleyebilirim.

Geçtiğimiz Aralık ayında gerçekleştirilen Silmo İstanbul Optik Fuarı hakkındaki yorumlarınız nelerdir?
Ülkemizin içerisinde bulunan ekonomik zorluklardan dolayı birçok firma bayii toplantısı yapamadı. Bundan ötürü yeni sezon ürünler ve bayii görüşmeleri Silmo İstanbul Optik Fuarı’na kaldı. Katılımcı firmalarında büyük çoğunluğunun bu fuarda yerlerini almaları perakende sektörü için güzel oldu. Her geçen yıl daha bir keyifle gezdiğimiz Silmo İstanbul Optik Fuarı’nın işimizin verimli olmasını sağladığını düşünüyorum.

12 senedir optik sektörünün nabzını tutan 4 your eyes Optik Magazin Dergisi ile ilgili düşünceleriniz nelerdir?
Her sayısını merakla beklediğimiz 4 your eyes’in, sektörümüzdeki yenilikleri, göz sağlığı konularındaki gelişmeleri, modayı, sektörümüzün önde gelen toptancı firmaları ve ürünlerini bize en güzel şekilde yansıtan bir ayna olduğunu düşünüyorum. Derginizi zaman zaman ihtiyacımız olan marka ve modelleri bize ulaştıran sektör tedarikçilerini bulabildiğim bir katalog ve rehber olarak da kullanıyorum. Sektörümüze büyük katkı sağladığını düşünüyorum. Daha nice 10 yıllar ve başarılar diliyorum.

 

Ağustos 2019