Marka Hikayesi
FIORUCCI

FIORUCCI

ÖZGÜR, DİNAMİK, HAYAT DOLU TASARIMLARI İLE MODA DÜNYASINA YÖN VEREN FİORUCCİ, ÇAĞDAŞ SANATI KULLANARAK İLKLERE İMZA ATIYOR

Fiorucci, bir İtalyan moda markası olarak Elio Fiorucci tarafından 1967’de kuruldu. Milano’daki ilk mağaza İngiliz ve Amerikan klasikleri haline gelen tişört ve kot stillerine vurgu yapıyordu. 1970’lerin sonu ve 1980’lerin başında markanın New York mağazası Amerika Birleşik Devletleri’nde beğenilere sunulduğunda, Andy Warhol ve Madonna gibi trend belirleyicilerin ilgi odağı olmaya başladı. New York mağazası Studio 54 adıyla moda dünyasında ün kazandı. Küresel moda dünyasının liderlerden olan Fiorucci kitlesel pazar anlayışını benimseyerek Brezilya’nın parmak arası terlikleri veya Afgan ceketleri gibi alt kültür trendlerin yaygınlaşmasını sağladı. Marka, tasarım kot piyasasındaki streç kot icadından önce kamuflaj ve leopar desenleriyle adından sıkça söz ettirdi. Fiorucci’nin reklam kampanyalarında kadın vücudunu saran sımsıkı kotlar, pembe abartılı kelepçeler gibi ikonik göz alıcı figürler kullanılırken markanın logosunda iki tane melek çocuğun yer alması tam bir ironi oluşturuyordu. Fikirlerindeki yaratıcılık, prokatif ve ironik kampanyalar ve devrimsel sunumlarla Fiorucci’nin stili uzun zaman tüketicilerin kalbinde yer aldı. Marka, sanat ve şov dünyasının yıldızları tarafından daima beğenildi. Fiorucci tüketicilerinin ceplerini yakmadan trendleri belirlemeye devam etti. Viktoryan tarzındaki ünlü iki küçük meleği içeren logosu, Fiorucci’nin gerçek bir marka olmasında büyük rol oynadı. Grafik tasarımını mimar Italo Lupi uyarladığı meşhur logo tam anlamıyla markanın karakterinin sembolü ve ikonu oldu. İlklere imza atan Fiorucci ilk güneş gözlüğü koleksiyonu hazırlayan moda markası olarak da tarihteki yerini aldı. Fiorucci Eyewear ilk olarak 1978 yılında beğenilere sunuldu. Fiorucci Eyewear İtalya’dan esinlenerek güneş gözlüğü ve optik çerçevelerden oluşan göz alıcı koleksiyonlar hazırlıyor. Gözlüklere ek olarak Fiorucci moda markası tüm ürün protfolyosuna daima özen göstererek rekabete açık, girişimci bir marka olmayı başarmıştır.

KRONOLOJİ
1967
İlk Fiorucci mağazası Milano’daki Galleria Passarella’da açıldı. Yepyeni bir konseptle Amalia Del Ponte tarafından tasarlanan mağazanın açılışına, üstü açık pembe Cadillac ile katılan Adriano Celentano damgasını vurdu.

1970
Yaşam stili konsepti Fiorucci ile doğdu. Fiorucci, Viktoryan tarzdaki mimar Italo Lupi tarafından tasarlanan iki küçük melek figürünü içeren logosuyla gerçek bir marka oldu.

1974
Milano’daki Via Torino’da ikinci Fiorucci mağazası açıldı. Mağazanın tasarımını markanın uzun yıllar sanat yönetmenliğini yürüten Franco Marabelli ve Thomas Maldonado yaptı. Üç katlı devrimsel nitelikteki mağazada parfümlü suların aktığı çeşmeler yer alıyordu. Ev aksesuarlarından, kitaplara ve müziğe kadar bir çok konsept mağazada bulunuyordu.

1975
Fiorucci Londra’daki ilk mağazasını Kings Caddesi üzerinde açtı. Markanın renkli ve eğlenceli çocuk koleksiyonu beğenilere sunuldu.

1976
Fiorucci New York 59. Cadde’de, Bloomingdale’nin hemen yanında mağaza açtı. New York’un sanatsal topluluklarının buluşma noktası haline gelecek olan bu mağaza tamamen kültdü. Andy Warhol dergi röportajlarını bu mağazada yapıyordu. Mağazanın iç tasarımını Ettore Sottsass, Andrea Branzi ve Franco Marabelli gibi mimarlar yaptı.

1977
Manhattan’ın kalbinde Studio 54 açıldı. Bianca Jagger, Margaux Hemingway, Andy Warhol ve Grace Jones gibi birçok uluslararası jet sosyete, mağazanın görkemli açılışında yer aldı.

1978
Fiorucci ilk güneş gözlüğü koleksiyonu hazırlayan moda markası oldu. Alfa Romeo ile Giulietta isimli otomobilin tasarımı için işbirliği yapıldı. Fiorucci, otomobilin teknik ve yapısal karakteristiğini zedelemeden Ettore Sottsass ve Andrea Branzi’nin katkısıyla değişiklikler yaptı. Fiorucci’nin mavi tekerlekli Giulietta’sı için “Bir arabada her şey mümkündür” sloganı kullanıldı.

1979
Markanın Amerika Birleşik Devletleri’ndeki ünü Los Angeles’daki Beverly Hills’de açılan mağaza ile pekiştirildi. Mağazanın açılışı polis müdahalesini gerektirecek kadar sansasyonel oldu. Punk grup The Screamers’ın şarkıları açılışa renk kattı.

1981
Amerikalı gazeteci Eve Babitz’in düzenlediği “Fiorucci The Book” isimli kitap A. Harlin Quist Book tarafından yayınlandı. Fiorucci Walt Disney görsellerini kullandığı tişört, bluz ve svetşört koleksiyonunu beğenilere sundu. Marka bu koleksiyonla Amerikalı şirketin altın kitabındaki yerini aldı.

1982
İlk streç kotlar doğdu. Bu kotlar vücudu tamamen saran, beş cepli, feminen ve çekici stilleriyle moda dünyasına damgasını vurdu. Markanın grafik tasarımlarıyla uzun yıllardır ilgilenen Terry Jones yayınladığı i-D isimli dergiyi, Fiorucci’nin Milano’daki mağazasında beğenilere sundu.

1983
“Flashdance” isimli aerobiği ön plana çıkaran sinema filminden sonra Fiorucci “Gym Fashion” isimli spor koleksiyonunu beğenilere sundu. Marka 15. yıldönümünü New York’taki Studio 54 isimli mağazasında kutladı. Kutlamanın yıldız misafiri hala tam olarak tanınmayan ve davetiye listesinde adı üçüncü bölümde yer alan Madonna’ydı. Kutlamayı iki metrelik yıldönümü pastası taçlandırdı. Fiorucci yine mega bir partiyle Paris’teki mağazasının açılışını yaptı. Açılışa bu kez biraz daha fazla tanınmaya başlayan Madonna davetliydi.

1984
Milano’daki sanat galerisi Marconi Fiorucci’ye adandı. Çünkü Fiorucci beyaz tişörtleri grafiklerle tasarlayan ilk marka idi. Çağdaş sanatçılarla çalışarak tasarladığı bu grafikli tişörtler kendilerine özgü bir iletişim dili sunuyorlardı. Panini Fiorucci’nin grafikleri için sticker üretmeye başladı. Markanın eğlenceli, komik, baştan çıkarıcı, füturistik ve nostaljik grafik çalışmaları ile oluşturduğu koleksiyonu satış rekorları kırdı. Markanın hedef kitlesi 12-25 yaş arası çocuk ve gençlerden oluşuyordu.

1985
Fiorucci “Kotların Kralı” olarak adlandırılmaya başladı. Marka Amerika Birleşik Devletleri’nde üretilen Wrangler markası ile lisans anlaşması imzaladı. Fiorucci erkeklere özel Classic Nouveau isimli koleksiyonu hazırladı. Marka 1950’ler Amerikasından esinlenerek günlük ve rahat giyimi icat etti.

1986
Fiorucci koleksiyonlarının sunumunun da yapıldığı büyük parti Milano’daki Superstudio’da gerçekleşti.

1987
Fiorucci’nin alış veriş çantaları üzerinden hayal gücünün sınırlarını zorlayan kitabı “Shopping Bag” Stephen C. Wagner ve Michael Closet tarafından yazılarak Crown Publishers tarafından yayınlandı. Markanın devrimsel geçmişini konu alan Giannino Malossi tarafından yazılan “Liberi Tutti” isimli kitap yayınlandı. Jean Paul Gaultier tarafından tasarlanan, Fiorucci tarafından üretilen Junior Gaultier isimli koleksiyon beğenilere sunuldu. Koleksiyon kot pantolonlardan, gece elbiselerine kadar 70 adet ekonomik parçadan oluşuyordu.

1990
Fiorucci, Japonya’daki lider kot üreticisi şirket Edwin International tarafından satın alındı. Shuji Tsunemi Edwin tarafından kurulan ve yönetilen şirket, Fiorucci ürünlerinin lisans anlaşmaları vasıtasıyla sadece İtalya’da değil, Avrupa ve Asya’da da yaygınlaşmasını hedefledi. Böylece Fiorucci, Fioruccino, Fiorucci Safety Jeans, Fiorucci Time ve “melekler” Edwin International şirketinin oldu. Elio Fiorucci şirketle sanatsal ve kreatif işbirliğini sürdürdü.

1995
Fiorucci Safety Jeans’in Roger Corona tarafından fotoğraflanan sıra dışı reklam kampanyası büyük sansasyon yarattı.

1999
Fiorucci Lollies isimli kot koleksiyonunu San. Babila’daki 30 metrelik dev posterle görücüye çıkardı. Koleksiyondaki pembe, mavi ve beyaz kotlar büyük yankı uyandırdı. Fiorucci ilk parfümünü beğenilere sundu.

2000
Milano Freestyle (Serbest stil) etkinliğinin lansmanından sonra Fiorucci Camera Nazionale della Moda Italiana tarafından yaratıcılıkta özgürlüğün sembolü seçildi.

2001
Elio Fiorucci şirket ile sanatsal ve kreatif işbirliğini sonlandırdı. Marka “Fiorucci Loves You” isimli ikinci parfümünü beğenilere sundu. Parfüm kalp şeklindeki şişesi ve aşk tanrısı Cupid ile dikkatleri üzerine çekti.

2002
Eurofly isimli havayolu şirketiyle anlaşma imzalandı. Anlaşmaya göre uçaktaki koltukların döşemeleri Fiorucci’nin Hawai çiçek desenli kumaşlarıyla kaplandı.

2005
Markanın tarihini fotoğraflarla ve grafik imajlarla anlatan “Fiorucci Story” isimli kitap Mondadori Electa tarafından yayınlandı.

2006
Marka parlak renklerin, canlı desenlerin ve rahat kumaşların kullanıldığı genç ve trend koleksiyonu “Fiorucci for Radio Italia Musicwear”i beğenilere sundu. Koleksiyonun reklam kampanyasında Radio Italia ve Radio Italia TV’nin ünlü yüzü Daniele Battaglia yer aldı. Fiorucci, kült haline gelen unutulmaz kadın kot koleksiyonu Buffalo’yu yeniden beğenilere sundu.

2007
Gianni Canova tarafından Milano’daki Triennale’de düzenlenen sergide dönemin moda simgesi haline gelen “Fioruccism” irdelendi.

2009
Rengarenk, eğlenceli ve sıra dışı aksesuarlarıyla markanın ev ürünleri koleksiyonu beğenilere sunuldu.

2010
Fiorucci tasarım ofisi Milano’daki Viale Premuda’da bulunan 1000m2’lik geniş ve yaratıcı showrooma taşındı. Gündelik ve rahat kumaşlardan oluşturulmuş erkek giyim koleksiyonu yeniden beğenilere sunuldu. Fiorucci BasicNet ile işbirliği yaparak Fiorucci by Superga ayakkabı koleksiyonunu ve K-Way yağmurluklarının kapsül koleksiyonunu beğenilere sundu. Hyundai ile yapılan işbirliği sonucu Fiorucci i10 ve i20 oluşturuldu.

2011
Ittierre ile yapılan işbirliği sayesinde kadın giyim lisans anlaşması yapıldı. Naomi Campbell ile beğenilere sunulan kot koleksiyonu sayesinde markanın tüm dünyadaki bilinirliği arttı. Fiorucci kadınlar ve çocuklara özel optik ve güneş gözlüğü koleksiyonunun üretimi ve dağıtımı için üç yıllık lisans anlaşması imzaladı. Ürün çeşitlendirmesi fikri adı altında 2011’de İkea ile işbirliği yaparak Fiorucci Butik konseptini geliştirme çalışmaları başladı.

2012
Ikea ile yaptığı işbirliği ile Fiorucci orijinal, havalı ve demokratik olan iç tasarım konseptini geliştirecek olan perakende projesini uygulamaya başladı. Bu proje dahilinde tüm Fiorucci imzası taşıyan ürünleri içeren tek markalı mağazaların açılması kararı alındı. Bu proje ile açılacak mağazaların Cep Mağaza ve Konsept Mağaza denilen iki farklı türü bulunacaktı. Cep Mağaza, küçük mekanlar için modüler çözümler yaratmayı hedeflerken, Konsept Mağaza ise 200m2 ve üzeri genişlikteki alanlara yönelik mobilya tasarımlarını kapsayacaktı.

Ağustos 2018